مقالات نساجی

توصیه‌هایی درباره راه‌اندازی جوراب بافی 

آیا با خرید یک دستگاه می توان تولیدی پرسود جوراب داشت؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شاید در وهله اول، جوراب‌ بافی یک شغل کم‌ دردسر، با مشتری‌های بسیار زیاد و سود مناسب به‌نظر برسد.

جوراب‌ بافی را جزو مشاغل خانگی نیز طبقه‌بندی می‌کنند. اما اشتباه نکنید. هر محصولی که تولید آن ساده باشد، فروش آن پردرآمد باشد و تقاضای برای آن در بازار زیاد باشد، حتماً تولیدکنندگان و بازیگران زیادی نیز خواهد داشت.

در چنین بازارهایی، قیمت بسیار ارزان و یا تمایز نسبت به سایر رقبا حرف اول را می‌زند. به‌عبارت دیگر برای موفقیت در چنین شرایطی یا باید یک کارگاه بزرگ جوراب‌بافی داشته باشید که بتوانید محصولی با قیمت ارزان به دست مشتریان برسانید، و یا باید محصولی متمایز تولید کنید که به‌سادگی در بازار پیدا نشود. با این تفاسیر، ورود به صنعت جوراب‌ بافی چندان هم ساده نیست. هرچند ممکن است جوراب‌ بافی از لحاظ حجم سرمایه مورد نیاز، شغلی جذاب به‌نظر برسد، اما فوت و فنی لازم دارد که کار هر کسی نیست.

تجهیزات مورد نیاز در جوراب‌بافی

جوراب‌بافی درواقع یکی از شاخه‌های بافندگی حلقوی پودی است. ماشین‌آلات جوراب‌بافی موجود در بازار را می‌توان به دو نوع دستگاه‌های مکانیکی و یا کامپیوتری تقسیم‌بندی کرد. دستگاه‌های مکانیکی، مدل‌های بسیار قدیمی هستند که کار با آنها نیازمند تخصص و تبحر است و هرکسی نمی‌تواند به‌سادگی با آنها کار کند. از این گذشته انعطاف‌پذیری طراحی و تولید نقش‌های متنوع را نیز ندارند.

بنابراین به‌عنوان کسی که تازه قرار است وارد صنعت جوراب‌بافی شوید، خریداری ماشین‌الات مکانیکی را توصیه نمی‌کنیم. از سوی دیگر کار با ماشین‌آلات کامپیوتری نیز  چندان ساده نیست و نیازمند گذر زمان و تجربه و مطالعه خواهد بود. البته از شرکت فروشنده دستگاه می‌توانید مشاوره و اطلاعات لازم را برای رفع عیب و راه‌اندازی دستگاه دریافت کنید و در حین تولید نیز از پشتیبانی آنها برخوردار شوید.

برخی تصور می‌کنند که صرفاً با خرید یک دستگاه می‌توانند جوراب تولید کنند در حالی که تولید جوراب مستلزم داشتن کارگاهی است که علاوه بر ماشین آلات جوراب‌بافی، نیازمند تجهیزاتی دیگر از قبیل تابلو برق، دستگاه‌های دوخت، در برخی اوقات کمپرسور و .. نیز خواهد بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در این مقاله قصد نداریم وارد جزئیات فنی تولید جوراب شویم، و به ذکر همین نکته اکتفا می‌کنیم که برخلاف تصور عده‌ای، جوراب‌بافی یک شغل خانگی نیست و شما نباید با تصور اینکه شغلی ساده و پردرآمد است وارد این حرفه و سرمایه‌گذاری در آن شوید.

توصیه هایی درباره راه‌اندازای جوراب‌بافی
توصیه هایی درباره راه‌اندازای جوراب‌بافی

 بازار محصولات کارگاه جوراب‌بافی

به این نکته توجه داشته باشید که در کشور کمبود جوراب‌بافی وجود ندارد. اما آیا این بدان معنی است که نباید وارد این بازار شد؟ خیر، شما می‌توانید وارد این بازار شوید ولی درصورتی موفق خواهید شد که نسبت به سایر رقبای فعال در این حوزه مزیتی داشته باشید یعنی یا قیمتتان ارزان‌تر باشد و یا محصولتان نسبت به کالاهای موجود جذاب‌تر باشد.

اما نکته در اینجاست که تولید ارزان نیازمند سرمایه‌گذاری زیاد است و از سوی دیگر ایجاد تمایز در محصول نیز مستلزم تجربه و یا خلاقیت است. به عبارت دیگر اگر می‌خواهید در بازار جوراب‌بافی موفق باشید، و سرمایه نسبتاً اندکی دارید، باید ایده درخشانی در این زمینه داشته باشید.

کسانی می‌توانند در این زمینه صاحب ایده باشند که در بخش‌های مرتبط با جوراب بافی فعالیت کرده باشند، مثلاً قبلا تجربه کار در کارگاه جوراب‌بافی را داشته باشند یا در زمینه‌های مثل تولید ماشین‌الات، تامین مواد اولیه یا بازاریابی جوراب و فروش آن تجربه کسب کرده باشند. سه حوزه اصلی که می‌توانید در هریک از آنها ایده‌پردازی کنید را می‌توانیم به شرح زیر تقسیم‌بندی کنیم.

توصیه هایی درباره راه‌اندازای جوراب‌بافی

• تغییر مواد اولیه مورد استفاده: به‌عنوان مثال آنچه تاکنون تولید جوراب از پنبه، پلی‌استر، لایکرا و یا نایلون رواج داشته است. اما خود الیاف پلی استر انواع مختلفی دارد که برخی هنوز کاملاً وارد صنعت جوراب‌بافی نشده است از جمله نخ پلی‌استر آنتی میکروبیال. و یا استفاده از الیاف طبیعی دیگر غیر از پنبه و پشم نظیر بامبو و … توجه داشته باشید که ایجاد تنوع در  مواد اولیه مصرفی، نه‌تنها مستلزم داشتن تجربه کافی در زمینه تولید جوراب است بلکه نیازمند اطلاعات وسیع در حوزه الیاف نیز هست. اگر جزو فعالین صنعت جوراب‌بافی هستید توصیه می‌کنیم که به این ایده بیشتر توجه کنید و با متخصصین امر مشاوره کنید.

• طراحی متفاوت: یکی از روش‌هایی که می‌تواند محصول شما را متمایز کند تفاوت در نوع طراحی محصول به لحاظ بافت، طرح بافت و یا طرح چاپ و یا حتی نوع بسته‌بندی است. به‌ عنوان مثال امروزه خصوصاً طراحی چاپی می‌تواند محصولاتی خلاقانه، متمایز و منحصربفرد ایجاد کند.

• روش‌های بازاریابی متفاوت. اینکه چگونه قرار است محصول خود را به‌فروش برسانید بخش بسیار مهمی از کار است. اگر قرار باشد به روش‌های رایج این کار را انجام دهید، هستند کسانی که جلوتر از شما ایستاده‌اند. بنابراین برای فروش محصول نیز باید صاحب ایده باشید. از نحوه بکارگیری فضای مجازی گرفته تا تولید محصولات فصلی و همکاری با فروشندگان غیرتخصصی.

توصیه هایی درباره راه‌اندازای جوراب‌بافی

حتی می‌توانید به صادرات هم فکر کنید. شاید در ابتدا دشوار به‌نظر برسد ولی اگر تاجر قابل اعتمادی پیدا کنید که به بازارهای محلی کشورهای همسایه دسترسی داشته باشد، اینکار به‌ سادگی امکان‌پذیر است. البته به شرطی که محصولی که تولید می‌کنید حرفی برای گفتن داشته باشد.

اگر خود را صاحب ایده در این زمینه می‌دانید و از رویارویی با دشواری‌های تولید و یادگیری مستمر هراسی ندارید، این رشته می‌تواند زمینه فعالیت مناسبی باشد چرا که با حجم سرمایه‌گذاری اندک (اما دانش فنی بالا) امکان رشد و موفقیت کسب‌ و کار وجود دارد.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×