اخبار فرش ماشینیمقالات نساجینساجی و مردم

آمار باورنکردنی زباله های نساجی … راه حل چیست؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

طبق آمارها در حالی که نسبت به ده سال گذشته لباس هایمان را ۴۰ درصد کمتر می پوشیم و مورد استفاده قرار می دهیم، به طور میانگین از هر ۵ تکه لباس، سه تکه در همان سال اول به سطل های آشغال و در نهایت محل های دفن زباله می رود که باعث از بین رفتن میلیاردها دلار سرمایه و آلودگی شدید محیط زیستی می شوند.

از راه های مقابله با این روند خطرناک می توان به مواردی مانند جدی گرفتن صنعت بازیافت کالاهای نساجی، استفاده از مواد اولیه بازیافتی در تولید، استفاده از بسته بندی های قابل بازیافت و اکولوژیک، رواج خرید و فروش و استفاده مجدد از لباس های دست دوم را نام برد.

در همین راستا برخی از برندهای مهم پوشاک در دنیا در حال اجرای پروژه های بسیار مهمی در بخش پوشاک پایدار و‌دوستدار محیط هستند برای خریداران کالاهای نساجی و بالاخص پوشاک نیز اهمیت این موضوع بیش از پیش مشخص شده و بسیاری از خریداران آگاه به نکات مرتبط با آن توجه می کنند.

از هر پنج تکه لباس، سه تکه در سطل زباله!

در بحث تغییرات اقلیمی بسیاری از صنایع باید اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند که در صدر آنها صنعت نساجی و پوشاک قراردارد چرا که در این صنعت به معنای واقعی کلمه اصراف و‌ زیاده روی های غیر ضروری دیده می شود.

بنابر اعلام سازمان های مرتبط با مد و فشن مصرف در این بخش تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۰ پرصد افزایش خواهد یافت که بسیار نگران کننده است. متاسفانه امروز پدیده مد سریع یا همان فست فشن افراد جامعه از زن و مرد و کودکان را به خرید و مصرف بیشتر و‌ بیشتر دعوت می کند که باعث مصرف بالای مواد اولیه و‌ تولید مقدار زیادی ضایعات در مرحله تولید و توزیع می شود.

طبق برآوردها ضرری که از محل دفن ضایعات نساجی و پوشاک به این صنعت زده می شود بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار است. هرساله ۱۰۰ میلیارد تکه لباس در دنیا تولید می شود که به طور میانگین ۶۰۰ میلیون تکه لباس در همان سال اول وارد سطل های زباله می شوند. در سال ۲۰۰۸ زباله های نساجی در آمریکا بالغ بر یازده میلیون تن بوده است.

با وجود اصراف زیاد در منسوجات اما علاقمندی و توجهات مردم و خریداران و توزیع کنندگان نهایی به کالاهای دارای برچسب های تولید پایدار‌و‌ دوستدار محیط زیست در حال افزایش است.

طبق آمارهای موسسه مک کنزی حدود ۶۰ درصد از خریداران به ویژه در اروپا و آمریکا هنگام خرید به لیبل های محصول دقت می کنند و حتی حاضرند بهای بیشتری بابت آن پرداخت کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×