اخبار فرش ماشینیاسلاید شومقالات فرش ماشینینساجی و مردم

فرش ماشینی کدام شهر بهتر است؟

واقعیت پشت پرده خرید فرش ماشینی شهرهای مختلف

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اگر به‌دنبال خرید فرش ماشینی هستید و اطلاعاتی در مورد بهترین فرش ماشینی ایران و اینکه فرش ماشینی کدام شهر بهتر است، جستجو می‌کنید، به شما تبریک می‌گوییم، چون در جای درستی هستید و ما تمام تلاش خود برای پاسخ‌گویی به این سؤال به کار می‌گیریم…

فرش ماشینی کدام شهر بهتر است؟ سؤالی اشتباه!

در همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم اساساً این سوال که فرش ماشینی کدام شهر بهتر است سوال درستی نیست و اگر هم فرش ماشینی شهر خاصی را به شما پیشنهاد دادند خیلی به آن اعتماد نکنید؛ اما چرا؟!

این سؤال شاید بیشتر در مورد فرش دستباف درست باشد، چراکه فرش‌های دستباف در شهرها و مناطق مختلف ایران دارای مشخصات متفاوتی مانند نوع گره متفاوت، طرح متفاوت، نوع رنگرزی، پشم، ظرافت و دوام مختلفی هستند؛ بنابراین شاید بتوان گفت فرش دستباف فلان شهر بر شهر دیگر از نظر خاصی برتری دارد.

اما در رابطه با فرش ماشینی هیچ کدام از این المان‌ها دخالتی ندارد؛ فرش ماشینی که مثلاً با دستگاه ۱۰۰۰ شانه در کاشان بافته می‌شود با فرش ماشینی که در مشهد یا آفریقا یا حتی کره ماه! بافته می‌شود هیچ فرقی ندارد، چراکه در تولید فرش ماشینی همه کارها توسط ماشین و کامپیوتر انجام می‌شود.
الیاف به‌کاررفته در فرش‌های ماشینی ایران اغلب از جنس اکریلیک است و ماشین‌آلات بافت فرش نیز در تمام ایران از دو شرکت خارجی یکی در بلژیک و دیگری در آلمان خریداری می‌شود؛ بنابراین موقعیت جغرافیایی شرکت بافنده فرش تأثیری در خروجی آن ندارد.
برندهای نامرغوب فرش معمولاً از الیاف و نخ‌های فرش بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که باز هم به شهر و محل جغرافیایی بافت ربطی ندارد.
یازدهمین نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران
غرفه قالی سلیمان – نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران

اما چرا فرش شهرهای مختلف معروف می‌شود؟

تا ده سال پیش خریداران به‌دنبال فرش مشهد در بازار بودند، چراکه هنوز صنعت فرش ماشینی کاشان چندان پیشرفت نکرده بود؛ اما در دهه گذشته با ورود ماشین‌آلات به‌روز و جدید به کاشان، توسعه‌نیافتن متوازن برندهای مشهدی، ظهور برندهای خوب و باکیفیت کاشانی و تبلیغات گسترده شرکت‌های کاشانی برای برنده‌شدن در بازار رقابتی، برند فرش‌های کاشان روی زبان‌ها افتاد.
از طرفی سایت‌های فروش فرش ماشینی نیز اغلب کالاهای خود را از کارخانجات کاشان تهیه می‌کنند، به همین دلیل سعی دارند به خواننده و خریدار این مطلب را القا کنند که فقط فرش کاشان خوب است، بنابراین باید از ما خرید کنید؛ در حالی که با اطمینان به شما می‌گوییم اگر یک برند خوب فرش را انتخاب کرده‌اید، چه در کاشان یا مشهد، در آذربایجان یا کرمان، مازندران و یزد باشد قابل‌اعتماد است.
صادرات فرش ماشینی

پراکندگی کارخانجات فرش ماشینی در شهرهای مختلف ایران

همان‌طور که گفته شد در همه جای ایران کارخانجات فرش ماشینی وجود دارد، اما کاشان مرکز اصلی این صنعت است و بیش از ۷۰ درصد کارخانجات تأسیس‌شده و ۸۰ درصد کارخانجات فعال فرش ماشینی ایران در کاشان مستقر هستند. در نمودار زیر به‌طور بسیار مشخص بر طبق آمارهای وزارت صنایع و معادن ایران، آمایش سرزمینی را مشاهده می کنید و دقیقاً پی خواهید برد که چرا بیشتر فرش‌های کاشان را در بازار می‌بینید.
تعداد کارخانجات فرش ماشینی در ایران به تفکیک شهر- مجله کهن
تعداد کارخانجات فرش ماشینی در ایران به تفکیک شهر- مجله کهن

همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌کنید تعداد کارخانجات تولید فرش ماشینی در کاشان بین ۴۵ تا ۹۰۰ بار بیشتر از سایر شهرهای ایران است؛ بنابراین بسیار منطقی است که تعداد برندهای خوب و قابل‌اطمینان فرش ماشینی در کاشان از سایر شهرها بیشتر باشد؛ اما این به‌معنی بدبودن فرش ماشینی سایر شهرها نیست. اگر در بافت فرش از الیاف خوب استفاده شده باشد و فرش دارای نشان استاندارد باشد، کافیست.

بقیه ماجرا به سلیقه و ذوق شما برمی‌گردد که کدام طرح و نقشه را برای خرید می‌پسندید.

از بین ۱۰۰۰ کارخانه فرش چطور بهترین فرش ماشینی را انتخاب کنیم؟

حتماً پس از دیدن جدول بالا کمی دچار استرس شده‌اید، چراکه حالا چطور باید از بین ۱۰۴۵ کارخانه فرش بهترین را انتخاب کنید؟ نگران نباشید، آرام باشید و ادامه مقاله را بخوانید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اول اینکه این آمار مربوط به وزارت صنایع و معادن و مجوزهای صادرشده فعال است؛ اما در سال‌های اخیر تعداد زیادی از واحدهای فرش ماشینی به‌دلیل مشکلات اقتصادی و ارزی و یا تولید بی‌کیفیت از بازار رقابت حذف شده‌اند و برخی هم به دلایل مختلف تولید و ماشین‌آلات خود را به کارخانجات بزرگ‌تر و برندهای پرفروش واگذار کرده‌اند.

بنابراین شاید بتوان گفت که در حال حاضر تعداد ۵۰۰ شرکت فرش ماشینی به معنای واقعی فعال در ایران وجود دارد و از این ۵۰۰ واحد نیز ۵۰ واحد فرش ماشینی در بین بهترین‌ها هستند که در مقالات مختلف در سایت کهن به معرفی و بررسی آنها پرداخته‌ایم.

بیشتر بخوانید: برندهای فرش ماشینی را بشناسید و بهترین مارک فرش را بخرید

فرش ماشینی کدام شهر بهتر است؟

اطلاعات سایت‌های فروش اینترنتی فرش را زود باور نکنید!

در حال حاضر به‌دلیل رقابت بسیار زیاد در بازار فروش فرش ماشینی و سود بالای فروش فرش، سایت‌های اینترنتی زیادی راه‌اندازی شده‌اند که به‌صورت اینترنتی فرش ماشینی عرضه می‌کنند و معمولاً وقتی برای خرید فرش در اینترنت جستجو می‌کنید تعداد زیادی از این وب‌سایت‌ها به شما پیشنهاد داده می‌شود.

اما آیا گرفتن اطلاعات خرید فرش از این وب‌سایت‌ها قابل‌اطمینان است؟

از قدیم گفته‌اند هیچ ماست بندی نمی‌گوید ماستم ترش است! یعنی اینکه معمولاً اطلاعاتی که در این سایت‌ها به‌عنوان راهنمای خرید فرش به مشتری ارائه می‌شود، در واقع یک سری اطلاعات دسته‌بندی‌شده با هدف فروش فرش‌های همان سایت یا فروشگاه اینترنتی است.
یعنی اگر در مقاله از فرش ۷۰۰ شانه زیاد تعریف شده مطمئن باشید هدف سایت فروش فرش ۷۰۰ شانه به شما است و می‌خواهد شما را به هر شکل ممکن متقاعد کند که فرش ۷۰۰ شانه خوب است تا در زیر همان صفحه دکمه خرید آنلاین را فشار دهید.
سعی کنید اطلاعات خرید فرش از سایت‌هایی که مرجع تخصصی صنعت فرش ماشینی هستند یا حداقل سایت‌هایی که فروش اینترنتی فرش ندارند جمع‌آوری کنید.

خرید بهترین فرش ماشینی از فروشگاه‌های اینترنتی و مزایای آن

هرچند فرش ماشینی از جمله کالاهایی است که اصولاً خرید آن از طریق مراجعه به فروشگاه لذت بیشتری دارد، اما اگر به هر دلیل می‌خواهید اینترنتی فرش بخرید، مقاله ما با عنوان مزایای خرید فرش ماشینی از فروشگاه های اینترنتی را مطالعه کنید.

تجربیات خود در خرید فرش را از طریق فرم ارسال نظرات زیر برای ما ارسال نمایید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید تا توسط کارشناسان ما با پاسخ داده شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×