اخبار نساجیمقالات نساجی

ماشین آلات نساجی سوئیس و صادرات به خاورمیانه

چند درصد ماشین آلات نساجی سوئیس به خاورمیانه و آفریقا صادر می‌شود؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه اختصاصی مجله کهن با خانم کورنلیا بوچوالدر – Cornelia Buchwalder

رییس انجمن ماشین آلات نساجی سوییس

Swissmem انجمن پیشرو برای SME ها و شرکت‌های بزرگ در صنایع مهندسی نساجی . مکانیک و برق سوئیس (صنایع MEM) و بخش‌های مرتبط با فناوری است.

لطفا در مورد SWISSMEM ، اعضا، خدمات، اهداف و داستان موفقیت آن برایمان بگویید.

Swissmem خدمات ویژه‌ای را برای ارتقا توانایی تقریبا ۱۱۰۰ شرکت‌ عضو خود در رقابت در سطح ملی و بین المللی ارائه می‌دهد. این خدمات شامل مشاوره حرفه‌ای در زمینه اشتغال، تجارت، قوانین قراردادی و محیط زیست، بهره وری انرژی و انتقال دانش و فناوری است. علاوه بر این، Swissmem برای کارمندان شاغل در این بخش، آموزش بازار محور ارائه می‌دهد.

Swissmem تعدادی شبکه قوی را اداره می‌کند. بیست و هفت گروه تخصصی، گروه‌ها و تالارهای گفتمان مختلف در اشتراک گذاری تجربه، به شرکت‌های عضو این فرصت را می‌دهند تا درباره سوالات فنی خود بحث کنند یا بر روی پروژه‌های مشترک کار کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

  انجمن ماشین آلات نساجی سوئیس ، قدیمی‌ترین گروه متخصص در Swissmem است که در سال ۱۹۴۰ تاسیس شده و امسال ۸۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد. نقش ما ارتقای اهمیت و جایگاه صنعت ماشین آلات نساجی سوئیس است.   

جالب اینجاست که این صنعت در خارج از کشور بسیار بهتر از سوئیس شناخته شده است. رویدادهای ما اولین قدم برای ارائه تنوع در صنعت ماشین آلات نساجی سوئیس است. به ویژه برای SME ها این یک بستر مهم است، زیرا برای آنها مطرح شدن در سطح جهانی بسیار دشوارتر است. فعالیت‌های ما همیشه بر روی این دو هدف متمرکز است: شروع تجارت کوتاه مدت و همچنین ارتباط طولانی مدت با مشتری و ایجاد برند اعضای ما و صنعت ماشین آلات نساجی سوئیس.

انجمن ماشین آلات نساجی سوئیس
انجمن ماشین آلات نساجی سوئیس

۴۴ شرکت عضو در انجمن ماشین آلات نساجی سوئیس در تمام بخش‌های عمده در طول زنجیره ارزش نساجی حضور دارند. آنها تمام بخش‌های مختلف از تولید الیاف، تولید نخ، تولید انواع پارچه‌های تاری پودی، حلقوی، بی‌بافت و همچنین رنگرزی و تکمیل را پوشش می‌دهند. در بسیاری از این زمینه‌ها مانند آزمایش پارچه و کنترل کیفیت و ریسندگی نخ، شرکت‌های سوئیسی، رهبر جهان هستند.

شما یک رهبر جهانی در ماشین آلات نساجی هستید، در مورد شرایط صنعت ماشین آلات نساجی در این شرایط سخت جهانی چه نظری دارید و پیش بینی شما برای دوره پس از کرونا چیست؟

در دوره پسا کرونا چالش‌های بسیاری وجود دارد. اولین مورد این است که ما نمی‌دانیم چه زمان دوره پسا کرونا آغاز می‌شود. در کشورهای مختلف، همه گیری در مراحل مختلف است و توسعه امواج احتمالی نیز مشخص نیست. در روزهای ابتدایی همه گیری، بسیاری از دولت‌ها از جمله سوئیس، حمایت از کسب و کارها را اعلام کردند.

به عنوان مثال در سوئیس، کار کوتاه مدت، بسیار سریع امکان پذیر شد. علاوه بر این، خیلی سریع این امکان برای شرکت‌ها فراهم شد که با بهره ۰٪ اعتبار کسب کنند. اما اکنون این کمک‌ها رفته رفته در حال کاهش است. بر این اساس، بسیاری از شرکت‌ها انتظار دارند Q4 2020 و Q1 2021 حتی دشوارتر باشد.

انجمن ماشین آلات نساجی سوئیس
انجمن ماشین آلات نساجی سوئیس

صنایع MEM سوئیس (به عنوان بخشی از اقتصاد صادراتی سوئیس) به شدت در زنجیره‌های ارزش بین المللی ادغام شده‌اند. سهم صادراتی آن تقریباً ۸۰٪ است، در حالی که سهم یکی از صنایع ماشین آلات نساجی سوئیس تقریباً ۱۰۰٪ است. کاهش گسترده تقاضا در بازارهای مهم فروش صنعت سوئیس (اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و آسیا) با فعالیت اقتصادی ضعیف و فرانک قوی سوئیس، در ترکیب با محدودیت‌های سفر برای تجارت، تشدید می‌شود.

این امر منجر به کاهش شدید استفاده از ظرفیت‌ها می‌شود، که تأثیر منفی بر سود شرکت‌ها و تولید ناخالص داخلی سوئیس دارد (که پیش بینی می‌شود ۶.۷٪ کاهش یابد). برای صنعت صادرات، بهبود قابل توجه تقاضا در بازارهای مربوط به صنایع MEM و رفع محدودیت‌های سفر اروپا و بین قاره‌ای ضروری است.

لطفاً از آخرین آمار صادرات ماشین آلات نساجی سوئیس برایمان بگویید.
صنعت سوئیس نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای صنعتی، با کاهش شدید روبرو شده است. بدیهی است که سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری ویروس کرونا، سال بسیار سختی برای همه فعالان بازار بوده است. ما در سوئیس هرگز کاهش تحمیلی برای صنعت نداشته‌ایم.

بنابراین بیشتر شرکت‌ها به دلیل به تعویق انداختن سفارشات و پروژه‌ها، مشکلات زنجیره تأمین و به طور کلی اوضاع ناامن اقتصادی، تولید خود را در سطح پایین‌تری ادامه دادند. اما تا زمانی که مصرف کنندگان دوباره به خرید روی نیاورند، تجارت بهبود نخواهد یافت. بنابراین چشم انداز سال ۲۰۲۰ در سطح جهانی چندان مطلوب نیست.

مشاهده چه نوآوری و پیشرفتی در سال‌های آینده در بخش ماشین آلات نساجی سوئیس انتظار می‌رود؟
روندهای مهم همچنان شامل پایداری و اقتصاد دایره‌ای هستند. بنابراین بسیاری از نوآوری‌ها شامل این جنبه می‌باشند. Industry 4.0 امکانات مختلفی را چه در بهینه سازی محصول یا فرآیند و چه در توسعه مدل‌های کاملاً جدید تجاری ارائه می‌دهد.

شرکت‌های عضو ما از این امکانات برای ایجاد حداکثر سود مشتری استفاده می‌کنند. با توجه به اصل پایداری، استفاده بهینه از منابع یکی از مباحث اصلی است. مواد اولیه کمیاب و انرژی گران است، بنابراین کارآیی بیشتر ماشین آلات ما از هر دو جنبه مهم است.

واکنش اعضای شما در برابر بیماری همه گیر کرونا چگونه بود؟ آیا عضوی از شما در زمینه ماسک و پارچه محافظ یا بخش‌های مرتبط فعالیت دارد؟
در ابتدای همه گیری، مشخص شد که سوئیس به سختی توانایی تولید ماسک و لباس محافظ را دارد. این امر وابسته به واردات و دشوار بود زیرا این محصولات در سطح جهانی کمبود داشته و زنجیره‌های تأمین نیز قطع شده بودند. چندین شرکت عضو ما از جمله شرکت Autefa Solutions Switzerland به تولید و عرضه ماسک‌های محافظتی در سوئیس کمک کرده‌اند.

دو نمونه دیگر نیز شرکت‌های Jakob Müller و Steiger هستند که به سرعت به بحران تأمین ماسک واکنش نشان دادند و تولید ماسک‌های دارای مجوز را آغاز کردند.

نظر شما در مورد بازار نساجی خاورمیانه و آفریقا و پتانسیل‌های آن چیست؟
در سال‌های اخیر بر روی کشورهایی متمرکز شده‌ایم که صنعت ما هنوز در آنها توسعه قابل توجهی می‌بیند. به همین دلیل، ما هم اندیشی‌های ماشین آلات نساجی را در کشورهای منطقه MENA ، یعنی مصر و ایران برگزار کرده‌ایم.

آیا به منطقه خاورمیانه و آفریقا صادرات دارید؟ مقصد اصلی شما کدام کشورهای خاورمیانه و آفریقا است؟ بازار شما در خاورمیانه و آفریقا چقدر بزرگ است؟
اگر به آمار صادرات سوئیس برای صنعت ماشین آلات نساجی در سال ۲۰۱۹ نگاه کنیم، این پنج کشور بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده‌اند: چین، ایالات متحده آمریکا، آلمان، ترکیه و هند. مهم‌ترین بازارهای صادراتی منطقه خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۹، مصر، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی بوده‌اند.

صادرات به این منطقه کمتر از ۵ درصد از کل صادرات ماشین آلات نساجی سوئیس را تشکیل می‌دهد. این ارقام نشان می‌دهد که پتانسیل موجود در منطقه چقدر بزرگ است. با این حال، این آمار تنها بخشی از واقعیت را نشان می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های عضو ما دارای امکانات تولید در خارج از سوئیس به عنوان مثال اتحادیه اروپا، چین یا هند هستند که فروش ماشین آلات از این کارخانه‌ها در آمار سوئیس لحاظ نشده است.

چه راهکارهایی برای گسترش بازار خود در منطقه خاورمیانه و آفریقا در آینده دارید؟
در سال‌های آینده ما همچنان بر روی کشورهای منطقه خاورمیانه و آفریقا تمرکز خواهیم کرد. ما مرتباً بررسی خواهیم کرد که تا چه اندازه می‌توانیم شرکت‌های عضو و شرکت‌های نساجی خود را در این کشورها گرد هم آوریم. این امر می‌تواند با یک غرفه ملی در یک نمایشگاه تجاری یا همایش‌های خاص انجام گیرد. در شرایط فعلی، ارتباط با رسانه‌های دیجیتال نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پایداری – نوآوری برای پاسخگویی به چالش‌ها

در صورتی که مورد دیگری برای اضافه کردن به این مصاحبه دارید، بفرمایید.
انجمن ماشین آلات نساجی سوئیس اخیراً کمپین جدید خود و صفحه وب www.swisstextilemachinery.ch را راه اندازی کرده است که هر دو بر روحیه نوآورانه کشور ما تمرکز دارند. آیا می‌دانید شکلات، نوشیدنی‌های گازدار و ماوس کامپیوتر همه در سوئیس اختراع شده‌اند؟ جایی که همین روحیه ابتکاری، امروزه پیشرفت نساجی را پیش می‌برد. این امر با سال‌ها تجربه‌ی ۴۴ عضو ما و عدد چشمگیر ۴۰۶۰ سال نیز منعکس می‌شود.

این بدان معنی است که بسیاری از شرکت‌های حاضر در انجمن تولید کنندگان ماشین آلات نساجی ما در نیمه دوم قرن نوزدهم تأسیس شده‌اند، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند و با گذشت زمان شهرت برجسته‌ای کسب کرده‌اند. با داشتن چنین سابقه طولانی‌ای، شرکت‌های سوئیسی به طور مداوم در پیش بینی تغییرات موفق بوده‌اند، استراتژی تجاری خود را توسعه داده و به طور مداوم تکامل یافته‌اند.

دانش و تجربه یک نسل به نسل بعدی منتقل شده است. این ژن نوآوری برای نجات شرکت‌های نساجی سوئیس ضروری بود و هنوز هم ضروری است.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×