اخبار فرش ماشینیاسلاید شونساجی و مردم

هایپر مارکت فرش ضامن رونق صنعت فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کارشناسان صنعت فرش ماشینی از اهمیت هایپر مارکت‭ ‬‬فرش میگویند…

مصاحبه با آقای‭ ‬عباس ‬شیخ‭ ‬زاده-‭ ‬مدیر‭ ‬عامل‭ ‬هایپر مارکت‭ ‬دنیای‭ ‬فرش

در سال های اخیر با تغییر جو جامعه و تغییر مدل های تجارت شیوه های فروش فرش ماشینی نیز تغییر یافته و با تکیه بر طیف گسترده طرح و نقشه و حجم زیاد تولید در صنعت فرش ماشینی فرصتی ایجاد شد تا هایپر مارکت های فرش ماشینی در سراسر ایران شکل بگیرند و هنوز هم افتتاح هایپر مارکت های مختلف در شهرهای کشور ادامه دارد.

در پی برخی اختلاف نظرها و شکایت متعدد اتحادیه صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران از هایپرها و نحوه عملکرد آنها و ابهاماتی که در این بخش وجود داشت بی مناسبت ندیدیم در این شماره از مجله کهن با آقای شیخ زاده مدیرعامل یکی از هایپرهای مطرح فرش ماشینی ایران یعنی دنیای فرش مصاحبه ای داشته و در مورد این ابهامات و اختلاف ‌نظرها گپ و گفتی داشته باشیم در زیر این مصاحبه را از نظر می گذرانید: شما خواننده عزیز میتوانید دیدگاه‌ها و نظرات خود را در مورد فعالیت هایپرمارکت های فرش ماشینی و نقاط ضعف و قوت آنها با ما در میان بگذارید.

◄ لزوم ایجاد هایپر مارکت فرش ماشینی ؟

در همه جای دنیا با افزایش تولید و نیاز مردم و جامعه به تامین مایحتاج خود به صورت متمرکز، افزایش مشکلات شهری مانند ترافیک ، مشغولیت های فکری و کمبود زمانی مردم مجتمع‌های بزرگ عرضه کالا یا همان هایپر مارکت ها شکل گرفتند که یک پاسخ منطقی و حرفه‌ای به نیاز جامعه است و نمی‌توان جلوی پیشرفت و فکر و ایده های جدید را گرفت. قطعا تاسیس فروشگاه های بزرگ و حرفه ای عرضه کالا بسیاری از واحدهای کوچک را تحت تاثیر خود قرار می دهد اما این دلیلی برای ماندن و عدم حرکت نکردن نیست.

هایپرها از نیازهای امروز جامعه در بخش خرده ‌فروشی هستند. در بخش فرش ماشینی نیز به دلیل فرهنگ استفاده از فرش و مصرف بالای این کالا در کشور و نیز حجم بالا و متنوع تولید فرش به این فکر افتادیم تا این تولیدات ملی را به شیوه‌ای مدرن و به روز به دست مشتری برسانیم که بهترین مدل همین تاسیس هایپر مارکت های متمرکز فرش ماشینی در کشور بود.

◄هایپرها چه خدماتی را به مشتری ارائه می دهند دلیل عدم رضایت فروشگاه‌های کوچک فرش ماشینی از ایجاد هایپرها چیست؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خدماتی که یک هایپر مارکت فرش خوب به مشتری ارائه می‌دهند بسیار متفاوت است. هایپرهای فرش ماشینی در فضای متفاوت و حرفه ای گستره وسیعی از فرش ماشینی را در معرض دید مشتری می گذارند. به عنوان مثال در مجموعه دنیای فرش بیش از ۲۵۰۰ تخته فرش با رنگ، طرح و جنس های مختلف را ارائه میکنیم که از بهترین کارخانجات و تولیدکنندگان ایران دست چین شده است ما در هایپر دنیای فرش امکاناتی چون پارکینگ رایگان، دسترسی آسان و بدون ترافیک، امکانات رفاهی و پذیرایی از مشتری، محوطه مخصوص نگهداری و بازی کودکان، خرید اقساطی، سرویس رایگان برای مشتری جهت مراجعه به فروشگاه، حمل رایگان فرش تا منزل مشتری، پهن کردن فرش در منزل مشتری، تهویه و نور استاندارد در فروشگاه و بسیار نکات ریز و درشت دیگر را رعایت می‌کنیم.

در حالی که این امکانات عملاً در یک مغازه کوچک ۵۰ یا ۱۰۰ متری غیر قابل انجام است، متاسفانه نه تنها در فروشگاه های کوچک از مشتری استقبال خوبی نمی شود بلکه گاهاً بعضی از دوستان حتی حاضر نیستند سر خود را از روی موبایل بلند کرده و سلام کنند و همه ما شاهد چنین مواردی بودیم. در حالی که در هایپرها پرسنل آموزش دیده و امکانات فراوان همه و همه برای مشتری فراهم شده است. متاسفانه برخی از همکاران عملاً با جبهه گیری و نقد ناعادلانه عملکرد هایپرها در واقع در برابر پیشرفت و علم روز مقاومت می کنند.

رونق صنعت فرش ماشینی نتیجه فعالیت هایپرمارکت هاست
کارکنان مجموعه هایپرمارکت فرش دنیای فرش

◄آیا رقم‌های میلیاردی که در مورد فروش روزانه هایپر گفته می شود درست است؟

واقعا اینطور نیست بعضی از دوستان فکر میکنند هایپرها تمام بازار فروش فرش ماشینی را به خود اختصاص داده اند و با ذکر رقم های غیر واقعی و خیالی در مورد فروش روزانه هایپر مارکت ها سعی در ایجاد جو منفی دارند در حالی که هایپرها با کمترین سود ممکن و هزینه های بسیار بالا تنها در حال ایجاد رونق و شور و شوق خرید در بین مردم هستند.

با یک محاسبه ریاضی ساده می‌توان به کذب بودن این ادعاها و حدس و گمان هایی که مغرضانه مطرح میشود پی برد. هایپر ها با تبلیغات گسترده در شب عید در مردم اشتیاق خرید فرش ماشینی ایجاد کردند که در واقع همه صنعت فرش ماشینی از آن منتفع شدند به طور کلی همانطور که می دانید در سال گذشته مشکلات اقتصادی شدید گریبانگیر مردم بود و هنوز هم هست.

شرایط اقتصادی کشور اصلا عادی نیست و حقوق ها به اندازه گرانی و تورم افزایش نداشته است و قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و یکی از دلایل کاهش فروش مغازه های کوچک می‌تواند همین باشد، از طرف دیگر قطعاً یک هایپر مارکت فرش نمی تواند به اندازه یک فروشگاه کوچک سود ببرد چرا که همانطور که گفتم خدمات ویژه هایپرها هزینه های آنها را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد در حالی که هیچ کدام از این هزینه ها در یک فرش فروشی سنتی وجود ندارد. همچنین مردم امروز ترجیح میدهند قبل از خرید فرش، تعداد زیادی طرح و نقشه ببینند نه اینکه مجبور باشند از بین تعداد محدودی تخته فرش خرید کنند.

◄هایپرها چطور میتوانند به کمک تولید و تولیدکننده بیایند؟

مهم ترین کارکرد هایپرها کمک به تولید و تولیدکننده است. ما در واقع محلی حرفه ای، شیک و آبرومند که مایه سربلندی کشور است را برای عرضه و فروش یک تولید ایرانی خوب یعنی فرش ماشینی فراهم کرده ایم و با تبلیغات شور و اشتیاق را در بین مردم ایجاد کرده ایم. هایپرها بیش از اینکه خودشان سود ببرند باعث رونق و سود تولیدکنندگان شده‌اند. مثلاً ما در دنیای فرش از بیش از ۲۵ کارخانه معتبر فرش ماشینی خرید می‌کنیم و در نوک پیکان فروش هستیم و به عنوان محلی که به طور مستقیم پول را از مردم گرفته و به تولیدکننده می رساند عمل می کنیم که در واقع منافع کل صنعت تامین می شود.

از این رو اعتقاد دارم در سال‌های اخیر علیرغم وجود مشکلات زیاد اقتصادی همین هایپرها هستند که لوکوموتیو فروش شده اند و صنعت فرش ماشینی این رونق را مدیون هایپرمارکت های معتبر فرش ماشینی نظیر شهر فرش، دنیای فرش، فرش وزرا و غیره هستند.

◄یکی از انتقاداتی که به هایپرها می شود تبلیغات گسترده و تخفیف های غیر واقعی ۳۰ تا ۴۰ درصدی بود در این مورد بیشتر توضیح دهید.

در مورد تبلیغات و بیلبورد هایی که در سطح شهر دیده شد باید بگویم اگر این تبلیغات نبود مردم در این شرایط اقتصادی خرید فرش را فراموش می کردند. سود تبلیغات بیش از هایپر ها برای کارخانه داران و تولیدکنندگان و حتی واحدهای کوچک بود. به جرأت می‌گویم ۹۰% کارخانجات، تولیدکنندگان و واحدهای صنفی فرش و موکت که از این صنعت ارتزاق می کنند برای ترغیب مشتری به خرید هیچ هزینه ای نمی کنند و این بار را بر دوش هایپرها گذاشته اند.

در مورد تخفیف ها باید بگویم این تخفیفات حداقل در دنیای فرش کاملا واقعی بود. ما این تخفیفات را برای فرش های با طرح های قدیمی و کلکسیون ها و فرش های تک که در انبارهای کارخانجات وجود داشت اعمال کردیم و نه ما و نه هیچ کس دیگری چنین تخفیفاتی را برای محصولات جدید و به روز خود نداشت.

آیا این که ما می توانیم با تخفیف های خوب فرش هایی را که سال‌ها در انبار کارخانجات مانده بود به پول نقد تبدیل کنیم و نقدینگی برای تولید کننده ایجاد کنیم کار ناصحیحی است که آقایان به آن اعتراض دارند؟ در حال حاضر تعداد کارکنان ما در دنیای فرش ۱۵ تا ۲۰ برابر یک فروشگاه معمولی است و در فضایی بالغ بر ۲ هزار مترمربع میزبان مشتریان هستیم. بیش از ۹۰ درصد فروش خود را از شرکت های دیگر خریداری میکنیم. هایپر های دیگر نیز اغلب تولید فرش ماشینی ندارند و یا تولیدات آنها به چند دستگاه بافندگی محدود میشود.

برخی اعلام می‌کنند هایپرها افزایش قیمت ۶۰ درصدی را به مشتری تحمیل کردند. آیا به نظر شما مشتری که قبل از خرید به مراکز مختلف فروش فرش سر می زند و حتی در اینترنت و فروشگاه اینترنتی تحقیقات می‌کند اگر هایپری ۶۰ درصد جنسی را گران بفروشند آیا مشتری از او خرید می کند؟ مثلاً قیمت یک فرش پنج میلیون تومانی با افزایش ۶۰ درصدی نزدیک به ۸ میلیون تومان می‌شود که مشتری آگاه عملاً چنین مبلغی را پرداخت نخواهد کرد.

من از سال ۱۳۵۵ در این صنف مشغول کار هستم و به جرأت می‌توانم بگویم با توجه به نظارت هایی که وجود دارد و شرایط رقابتی در فرش ماشینی هایپر ها امکان گرانفروشی ندارند و فرش را به قیمت خرید از کارخانه با سودی معقول و عادلانه می فروشند. به نظر دوستان ما در اتحادیه و صنف فروشندگان فرش ماشینی و موکت باید بدون تعصب و غرض ورزی عملکرد هایپرها را بررسی کنند.

هایپر ها زیر نظر اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای هستند و به دلیل حساسیت های ایجاد شده زیر ذره بین هستند. در فروشگاه ما همه فرش ها بدون استثنا دارای اتیکت قیمتی و مشخصات فنی فرش هستند. در اغلب فروشگاه‌های کوچک به این مساله توجه نمی شود. ولی همانطور که عرض کردم بهترین و سخت‌ترین نظارت توسط خریداران و مردم انجام می‌شود.

◄ آیا بین خود هایپر ها هم رقابت وجود دارد؟

طبعاً همان‌طور که بین کارخانجات تولیدی رقابت هست، بین هایپر ها هم چنین رقابتی برای ارائه بهترین سرویس فراهم کردن خرید آسان و لذت بخش برای مشتری وجود دارد که در نهایت منجر به منفعت خریدار و افزایش فروش صنعت فرش ماشینی در کشور می شود. یکی از این رقابت‌ها بر سر ارائه بهترین طرح و نقشه ها و بالاترین کیفیت فرش ماشینی است که دارای نشان استاندارد و مشخصات فنی مناسب باشند. به طور قطع در هایپرها فرش بی کیفیت و فاقد نشان استاندارد وجود ندارد و این یکی از دلایل استقبال مردم است که می‌توانند خریدی با اطمینان صد در صد داشته باشند.

◄نظر شما در مورد فرش های تولیدی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته چاپ دیجیتال در ایران چیست؟

در دنیا نمی توان سد راه پیشرفت روز افزون و تکنولوژی های جدید شد. تکنولوژی چاپ دیجیتال یکی از آنهاست که امروزه در همه بخش‌های صنعت نساجی از جمله فرش ماشینی موکت و کفپوش ها در حال گسترده شدن است و قطعا نمی‌توان اهمیت و نقش چاپ دیجیتال در آینده این صنعت را رد کرد اما به شخصه احساس می‌کنم هنوز جای کار بیشتری دارد و باید به آن زمان داد تا بازار و مردم به آن عادت کنند چرا که در حال حاضر شاید این نوع فرش در مشتری و عموم مردم حس و حال فرش بافته شده را ایجاد نکرده است.

شاید به دلیل عدم آگاهی و تازه بودن این محصول باشد. این نوع تولید نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی دارد و به شرکت‌هایی که در این بخش در حال فعالیت هستند باید دست مریزاد گفت که چنین جسارت و آینده نگری داشته اند. ما در هایپر دنیای فرش این نوع محصول را نیز ارائه می‌کنیم و تصمیم ‌گیری را بر عهده مشتری می‌گذاریم. هنوز زود است که بخواهیم در مورد موفقیت یا عدم موفقیت این نوع فرش در بازار نظر بدهیم. شاید روزی این محصول صنعت فرش ماشینی سنتی را پشت سر بگذارد همانطور که با روی کار آمدن سینمای ناطق به طور کلی سینمای صامت از بین رفت.

◄در حال حاضر مردم بیشتر به خرید چه نوع فرش هایی تمایل دارند؟

اصولا مردم ما به فرش به عنوان یک کالای ماندگار نگاه می‌کنند و از آن انتظار کیفیت بالا دارند. در حال حاضر علیرغم اینکه مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو هستند اما باز هم به دنبال خرید فرش های ماشینی با شانه بالا هستند و از طرف دیگر برای کارخانجات فرش ماشینی نیز در شرایط اقتصادی حاضر بافت فرشهای با تراکم پایین صرفه اقتصادی ندارد و خود کارخانجات نیز بیشتر تمایل دارند محصولات با شانه‌های بالا مانند شانه ۱۰۰۰ ، شانه ۱۲۰۰ و شانه ۱۵۰۰ را روانه بازار کنند.

این مقاله در شماره اردیبهشت ۱۴۰۰ مجله نساجی کهن به چاپ رسیده و از اینجا به طور رایگان قابل دانلود است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×