اسلاید شوجذاب‌ترین‌هامقالات فرش ماشینینساجی و مردم

همه چیز در مورد فرش بامبو

فرش بامبو ناز کشیدن می‌خواهد!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش بامبو بسیار زیبا، نرم، لطیف و نفیس است و حتی زیر دست آن از لحاظ نرمی با فرش ابریشمی نیز برابری می‌کند اما یک اشکال بزرگ آن این است که بسیار زود کثیف می‌شود و اثر لک به‌سختی از آن پاک می‌شود.

فرش‌های بامبو دارای تنوع رنگی فوق العاده‌ای هستند و اگر تولیدکننده با این خواص آشنا باشد و طراح فرش بتواند از طیف وسیع رنگ سود ببرد، فرش بامبو زیبایی منحصربه‌فردی خواهد داشت، چراکه الیاف بامبو قابلیت رنگ‌پذیری بسیار عالی دارد و به‌راحتی در کارخانه طیف‌های مختلف رنگی را به خود جذب می‌کند.

الیاف بامبو که از پالپ گیاه بامبو ساخته می‌شود در واقع از جنس سلولز است و به‌خاطر لطافت و درخشندگی که دارد به آن الیاف ابریشم بامبو هم گفته می‌شود. در واقع ماده اولیه الیاف بامبو مانند کاغذ است و بدیهی است که خواص رنگ‌پذیری بالایی داشته باشد و لکه بسیار سخت از روی آن پاک شود.

همه چیز در مورد فرش بامبو
نمونه ای از یک فرش بامبو

 فرش بامبو مانند کاغذ سرعت جذب بسیار بالایی دارد و خارج کردن لکه از آن بسیار سخت است؛ مثلاً فرض کنید یک لیوان شربت آلبالو روی دفتر یادداشت شما سرازیر شود. کاغذ به‌سرعت رنگ قرمز را جذب کرده و تقریباً پاک کردن صفحه بسیار سخت است. الیاف بامبو هم به دلیل اینکه الیافی سلولزی هستند خواص مشابهی دارند. به همین دلیل نیاز به مراقبت بسیار بسیار بالایی دارد و برای خانواده‌هایی با کودک و حیوانات خانگی توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: الیاف طبیعی- ویژگی های و مزایای استفاده از آن

فرش بامبو ناز کشیدن می‌خواهد

اصولاً فرش‌های بامبو بادوام نیستند و در دسته فرش‌های مقاوم برای مکان‌های پرترافیک قرار نمی‌گیرند. اگر فرش بامبو می‌خرید آن را در مکان‌هایی که رفت‌وآمد بسیار کمی دارد پهن کنید تا در طول روز همیشه به شما یادآوری کند: “هی زیبایی من رو نگاه کن!”

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش بامبو در بازار با نام‌های ابریشم بامبو، ابریشم مصنوعی و ویسکوز هم نام برده می‌شود.

به‌طور خلاصه اگر به دنبال فرشی بسیار زیبا هم‌تراز فرش ابریشمی و دلنواز می‌گردید که در عین حال قیمت مناسبی هم داشته باشد، فرش بامبو مناسب است؛ اما در بخش دوام و کاربردی بودن و نگهداری پایین‌ترین نمره را می‌گیرد و از جنبه کاربردی اصلاً توصیه نمی‌شود و وقتی کثیف شده و لکه می‌گیرد تقریباً بخش زیادی از زیبایی خود را از دست می‌دهد.

همه چیز در مورد فرش بامبو

طرز ساخت الیاف بامبو

الیاف و نخ بامبو دقیقاً از همان گیاهان بامبویی ساخته می‌شود که خرس‌های پاندا تغذیه می‌کنند. گیاه بامبو ساقه‌های جدید خود را از داخل زمین به بیرون می‌فرستد که رشد بسیار سریعی دارند؛ اما بامبوهای جوان برای تولید الیاف مناسب نیستند و بامبوهایی که حداقل ۴ سال از عمرشان گذشته و به‌خوبی رشد و نمو کرده‌اند و میزان سلولز آن‌ها در بالاترین سطح قرار دارد برای این کار مناسب است. بامبو در جنگل‌های استوایی رشد می‌کند و برای رشد نیازی به استفاده از سموم شیمیایی و کشاورزی ندارد.

در جنگل‌های بامبو چین هر ساله ساقه‌های جدید بامبو را نشانه‌گذاری می‌کنند تا موقع دقیق برداشت آن‌ها مشخص شود. پس از بریده شدن و تکه شدن بامبوها در کارخانه با هیدروکسید سدیم مخلوط می‌شوند تا سلولوز موجود در ساقه بامبو به صورت محلول در بیاید. سپس توسط مواد و ترکیبات شیمیایی دیگری به‌صورت رشته‌رشته درآمده و ریسیده و خشک می‌شوند.

بیشتر بخوانید: از فرش های ضد لک تا فرش های محافظ سلامت منزل

نمونه یک فرش ابریشم بامبو

آیا الیاف و نخ بامبو دوست‌دار محیط زیست است؟

در نگاه اول جواب مثبت است چراکه منبع آن گیاه است، اما واقعیت این است که الیاف و نخ بامبو به‌طور صددرصد دوست‌دار محیط زیست نیستند، چراکه الیاف بامبو و هم خانواده‌های آن که بر پایه سلولز هستند مانند ویسکوز  (که از درخت و چوب ساخته می‌شود) هرچند ماده اصلی آن‌ها طبیعی است اما چون در پروسه تولیدشان از مواد شیمیایی استفاده می‌شود اگر در طبیعت رها شوند و یا در مکان‌های دفن زباله دفن شوند، به‌تنهایی قادر به تجزیه و از بین رفتن نیستند؛ اما از این جهت که قابل‌بازیافت است اهمیت بالایی نسبت به سایر الیاف به‌خصوص الیاف اکریلیک و پلی استر دارد. به‌طور کلی الیافی که از انواع سلولز در طی یک پروسه شیمیایی ساخته می‌شوند به نام علمی رایون شناخته می‌شوند.

همه چیز در مورد فرش بامبو
فرش بامبو متاسفانه پس از رهایی در طبیعت و یا مراکز دفن زباله توان فروپاشی در طبیعت و خود بازیافتی را ندارد.
همه چیز در مورد فرش بامبو
فرش بامبو قابلیت بازیافت از طریق شیمیایی را دارد

این یک نکته بسیار ظریف است که مورد سو استفاده بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان قرار می‌گیرد و فرش یا محصول تولیدشده از بامبو را طبیعی و با خواص ضدمیکروب و قابل بازیافت در طبیعت معرفی می‌کنند در حالی که در واقع بامبو در طی پروسه رایون با مواد سمی تبدیل به ویسکوز شده و خواص ضدمیکروب آن از بین رفته و در طبیعت نیز قابل فروپاشی نیست و برای بازیافت مجدداً نیاز به دخالت بشر دارد و در اصطلاح دوست‌دار محیط زیست نیست و حتی در موارد بسیاری سازمان‌های بین‌المللی شرکت‌هایی که از این نام سو استفاده کنند را جریمه خواهد کرد.

نظر شما در این مورد چیست؟

behnam-ghasemi-whatsappبهنام قاسمی  – سردبیر

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×