اخبار فرش ماشینیجذاب‌ترین‌ها

الیاف ضد الکتریسیته و ضد چروک چه الیافی هستند؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

الیاف ضد الکتریسیته و ضد چروک :: اینکه چه دلایلی باعث می شود، الیاف چروک داشته و یا اینکه دچار الکتریسیته ساکن شوند با هم مشترک است. یعنی دلایلی مشابهی دارند. یکی از مهترین دلایلی که الیاف دچار الکتریسیته ساکن می شوند آب گریز بودن آنها است. البته این موضوع در مورد الیاف مصنوعی صدق می کند. آب گریز بودن این الیاف باعث می شود به سختی خیس شده و رطوبت جذب کنند برای همین به سرعت دچار بار الکتریکی ساکن خواهند شد.

 

الکتریسیته ساکن در الیاف

جذب دیر آب و رطوبت باعث می شود، بار الکتریکی ایجاد شده فرصت خارج شدن از الیاف را پیدا نکند و هنگام تماس و دست زدن به این الیاف فرد احساس شوک الکتریکی نماید. در برخی موارد هم که یک چنین الیافی در بافت فرش و یا گلیم استفاده می شوند این خاصیت آنها باعث می شود، (مشکلات رنگرزی ابریشم چیست؟)شخص هنگام راه رفتن روی سطح فرش و یا گلیم همین حس را داشته باشد به خصوص در مناطقی که آب و هوای خشک و با رطوبت پایین دارند این اتفاق بیشتر رخ می دهد.

جذب روغن توسط الیاف

در مقابل الیافی که آب دوست نیستند برخی الیاف به شدت روغن دوست هستند برای همین در محیط به راحتی چرک و کثیفی و آلودگی های موجود در هوا را جذب خود می کنند.(دلایل پوسیدگی ابریشم رنگ شده چیست ؟) برای همین فرش و یا گلیم هایی که از مواد مصنوعی به خصوص پلی استری بافته می شوند به راحتی روغن و چرک و کثیفی های هوا را گرفته و البته شستن و پاک کردن آنها هم به سختی انجام می شود. اگر دقت کرده باشید، گلیم های پلی استری که در خانه ها استفاده می شوند، زودتر از انواع فرش های دیگر کثیف شده و هنگام راه رفتن شخص احساس می کند، زیر پاهایش چرب است که دقیقا این موضوع به خاطر روغن دوست بودن این الیاف است.

 

راه حل آب گریز و روغن دوست بودن الیاف

برای اینکه مشکل آب گریزی و روغن دوست بودن الیاف حل شود به آن ماده ای به نام پلی اتیلن گلایکول اضافه می کنند. اضافه کردن این ماده باعث می شود به میزان زیادی الیاف خاصیت آب گریز بودن خود را از دست داده و آب دوست شوند البته این ماده در مقابل پایداری نوری الیاف را به میزان زیادی کاهش می دهد. برای حل این مشکل پلی اتیلن را به صورت مذاب به الیاف اضافه می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اضافه کردن مواد هادی

راه دیگر برای کنترل الکتریسته ساکن در این نوع الیاف اضافه کردن مواد هادی است. این کار باعث می شود، الکتریسیته ساکن در الیاف تجمع نکرده و خارج شود.

 

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : در خرید فرش کودک مراقب این نکات باشید!

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×