اخبار نساجی

دوراک تکستیل پیشرو ‌در زمینه تولید انواع نخ های دوخت و گلدوزی در ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گفتگو با آقای Yigit Durak – رییس هیات مدیره دوراک تکستیل ترکیه

شرکت نساجی Durak Tekstil برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ توسط آقای  Ali Durak تاسیس شد. در ابتدا زمینه فعالیت این شرکت چاپ و بافندگی پارچه بود اما با گذشت چند سال از تاسیس شرکت یک خلا و کمبود در ترکیه توسط موسس شرکت مورد توجه قرار گرفت و آن هم کمبود شدید نخ های مورد استفاده در تورهای ماهیگیری بود که موجب شد تا سرمایه گذاری برای تولید این نوع نخ در شرکت انجام شود و این یک سنگ بنای مهم برای موفقیت امروزی ما بود.

در دهه ۸۰ میلادی نسل دوم خانواده دوراک امور را در دست گرفت و ‌پدرم آقای ÖMER DURAK پس از اتمام تحصیلات خود در رشته مهندسی شیمی در شرکت BASF آلمان یک دوره تخصصی رنگ و رنگرزی را گذراند و پس از بازگشت از آلمان یک بار دیگر خط سیر و مسیر حرکت شرکت را به سمت تولید تخصصی نخ های دوخت و گلدوزی تغییر داد و تا به امروز شرکت در این مسیر فعالیت دارد.

در واقع آقای ÖMER  DURAK  تکنولوژی هایی که تا آن در ترکیه وجود نداشت و به خارج از کشور وابسته بود را وارد ترکیه کند و کشور را از وارد کردن این محصولات بی نیاز کند به طوری که در حدود سال ۱۹۸۵  دوراک تکستیل توانست نخ های پلی استر گلدوزی را در ترکیه  برای اولین بار تولید کند.

این تولید یک جهش بزرگ در شرکت دوراک (Durak Tekstil) بود. پس از آن نخ های گلدوزی رایون را تولید کردیم و‌سپس در خیره تولید نخ های دوخت تخصصی تر وارد شدیم.

در حال حاضر دوراک تکستیل به بیش از ۸۰ کشور جهان صادرات دارد که شامل ۶۰ درصد از تولیدات ما است. نخ های دوخت دوراک در بخش های مختلف صنعتی از تولید کفش و صنایع اتومبیل سازی گرفته تا تولید لباس های نیروهای امنیتی و بیمارستانی استفاده می شود. نخ های گلدوزی نیز از صنعت پوشاک و دکوراسیون تا مبلمان مورد مصرف است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بازار اصلی صادرات ما کشورهای اروپایی هستند و محصولات ما با بالاترین استانداردهای موجود ‌‌و سخت گیرانه اروپایی به بازار ارائه می شود.

امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت دوراک است و قصد داریم پس از ۵۰ سال تولید تخصصی نخ های دوخت و گلدوزی با به روز کردن چشم انداز خود فراتر از تولید و صنعت حرکت کنیم به همین جهت برای این پوست اندازی داستان خود را از ابتدا نوشتیم که سه بخش اصلی دارد : طبیعت را با ما تجربه کنید / تکنولوژی را با ما تجربه کنید  و هنر را با ما تجربه کنید.

دوراک در پنجاه سال گذشته همواره با کار و تلاش و نوآوری رو به جلو حرکت کرده و حالا زمان آن است که در کنار مشتریان وفادار خود علاوه بر نشان دادن ظرفیت ها و قابلیت هایمان از ترکیب محصولاتمان با طبیعت، تکنولوژی و‌هنر بیشتر لذت ببریم و دوران تازه ای را آغاز کنیم.

برقراری پیوند بین محصولات دوراک و هنر در این پوست اندازی نقش اساسی دارد.

یکی دیگر از بخش هایی که در ترکیه بی رقیب هستیم بخش منسوجات فنی و تکنیکی است. در ماکتی که در نمایشگاه نساجی استانبول به نمایش گذاشتیم بخشی از شهر بورسا به نمایش در آمده است اما در واقع هدف ما معرفی بورسا نبود بلکه تمام جریان الکتریکی تغذیه کننده لامپ ها، نیروی محرکه قطار و … از طریق نخهای رسانای High conductive دوراک انتقال یافته است.

علاوه بر نخ های رسانا در تولید انواع نخ های غیر قابل برش نیز فعالیت داریم . این نوع نخ ها در تولید دستکش های محافظ و لباس ها و شلوارهای که در صنایع سنگین فلزی کاربرد دارد مصرف می شوند که در برابر برش و برخورد با اجسام تیز بسیار مقاوم هستند.

همچنین جدید ترین محصول ما محصولی است که در دنیا برای اولین بار توسط شرکت دوراک تکستیل ساخته شده و به بازار عرضه خواهد شد. این نخ جدید باعث بهبود کارایی  و بهره وری بدنی ، عضلانی و حرکتی انسان می شود این محصول به ویژه به افراد مسن و‌ ورزشکاران برای یک زندگی بهتر و متعادل تر کمک می کند .

این محصول در دنیا بی نظیر خواهد بود و امیدواریم با پایان یافتن مراحل ثبت برند و‌ مالکیت این محصول بتوانیم تا پایان سال از آن رو نمایی کنیم.

ما در صدد تغییر جریان بازی و نوآوری های خارج از تصور در صنعت نساجی هستیم. این محصول جدید در صنعت نساجی و به ویژه منسوجات پزشکی تحولی ایجاد خواهد کرد و موجب راحتی و اطمینان بیشتر سلامت افراد به ویژه افراد مسن و پیر خواهد شد. من شخصا پدربزرگ خود را بر اثر شکستگی لگن که در افراد مسن بسیار شایع است از دست دادم اما ایم محصول می تواند تا حدی از یک سری اتفاقات این چنینی پیشگیری کند.

قطعا نمی توان گفت این محصول صد درصد پیشگیرانه است اما حتی اگر به ۵ درصد افراد سالخورده نیر کمک کند ما به هدف خود رسیده ایم.

لطفا با خوانندگان مجله نساجی کهن دیدگاه خود در مورد تولیدات پایدار و سبز و توجه به محیط زیست در صنعت نساجی را به اشتراک بگذارید. سیاست کاری دوراک تکستیل در این زمینه چیست؟ 

توجه به محصولات پایدار و محیط زیست از همان ابتدای تاسیس در فرهنگ کاری شرکت دوراک قرار داشته است.ما از سال ۲۰۰۶ در کارخانه استخرهای بازیافت و تسویه را راه اندازی کردیم و در حال حاضر نیز توجه به تولید پایدار و حفظ محیط زیست را در ابعاد بزرگتری دنبال می کنیم.

ما به تازگی استاندارد جدید گاتس (GOTS) و جی آر اس (GRS) را دریافت کرده ایم که ما را به عنوان یک تولید کننده توانا و صلاحیت دار در هر دو بخش تولید محصولات نساجی ارگانیک و تولید محصولات نساجی بازیافتی معرفی می کند. ما قادریم انواع نخ های پلی استر ورژن بازیافتی فیلامنت را برای کاربردهای انواع نخ دوخت و گلدوزی و نخ های تکسچرایزینگ را تولید کنیم.

همچنین ما قادریم انواع نخ های تولید شده با پنبه ارگانیک و نخ های لایوسل را تولید کنیم. در حال حاضر ما فقط الیاف کوتاه لایوسل که ویژگی ها و استحکام مشابه الیاف پنبه دارند را تولید می کنیم اما در آینده ای نزدیک خط جدید تولید الیاف پیوسته فیلامنت لایوسل را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

لایوسل الیافی است که در آینده بسیار از آن خواهیم شنید و جای بسیاری ایاز الیاف سلولزی را خواهد گرفت چرا که بسیار پایدار تر و دوستدار محیط زیست است.

همانطور مه می دانید مثلا الیاف ویسکوز رایون تنها از دو نوع چوب درخت خاص  قابل استحصال هستند که در کانادا و سیبری رشد می کند که به تازگی نیز چین تمام آنها را پیش خرید کرده است. این نشان دهنده منابع بسیار محدود برای ویسکوز رایون است اما الیاف لایوسل امکان تولید از هر نوع چوب درختی را دارند که قابلیت رشد بسیار سریع تری دارند و ارزان تر هستند و البته به راحتی قابل کاشت و پرورش به صورت صنعتی هستند.

به طور کلی صنعت تولید انواع نخ در ترکیه را چطور ارزیابی می کنید؟ 

ما در ترکیه تعداد بسیار زیادی تولیدکننده کوچک و بزرگ در بخش تولید انواع نخهای دوخت و گلدوزی داریم که بخشی از آنها فقط در بازار داخلی ترکیه فعالیت دارند و تعدادی نیز صادرات محور هستند.

ترکیه به عنوان یک کشور مهم تولید کننده محصولات نساجی در جهان دارای صنعت تولید الیاف و نخ بسیار پیشرفته ای است و با توجه به سرمایه گذاری های جدیدی که صورت گرفته و تکنولوژی های جدیدی که وارد ترکیه شده است می توان آینده بسیار درخشانی را برای آن متصور بود.

در حال حاضر محصولات شرکت های ترکیه ای که دوراک تکستیل سردمدار آنهاست به بیش از ‍۱۰۰ کشور جهان صادر می شود که اغلب بازارهای بسیار با کیفیت و خوبی هستند. این نشاندهنده بالانس خوب قیمت و کیفیت محصولات ترکیه است که قادر به رقابت در بازارهای سخت بین المللی می باشد.

در سالهای اخیر تمام بخش های صادراتی صنعت نساجی در ترکیه با درک این موضوع که باید برای رقابت از بهترین مواد اولیه و تکنولوژی سود ببرند سرمایه گزاری خوبی در قسمت تولید مواد اولیه و کالاهای مرغوب با پشتوانه واحدهای تحقیق و توسعه خود نموده اند.

ما در شرکت دوراک تکستیل واحد تحقیق و توسعه بسیار فعالی متشکل از ۴۰ مهندس با تحربه داریم که هر روز برای تولید محصولات جدید و بهتر به ما کمک کرده و نیروی محرکه ما هستند.

ما معتقدیم راه و رسالتی که در پیش داریم لایق بهترین تلاشها و سرمایه گزاری هاست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×