اخبار فرش ماشینی

روش تشخیص ابریشم طبیعی از مصنوعی

روش تشخیص ابریشم طبیعی :: ابریشم طبیعی به عنوان یک الیاف خاص در دوخت و بافت فرش، گلیم، پارچه و لباس مورد استفاده می گیرد و ترکیب اصلی آن از نوعی پروتئین گرفته شده که در بدن کرم ابریشم وجود دارد. این پروتئین منجمد شده و طی فرایند های خاصی به الیاف ابریشم تبدیل می شود. ابریشم از روش های دیگری هم به دست می آید که در این صورت دیگر ابریشم طبیعی نخواهد بود و به عنوان الیاف ابریشم مصنوعی شناخته می شود. برای همین گاهی تشخیص این دو از هم مشکل شده و مصرف کنندگان عادی شاید نتوانند، این دو را از هم تمیز دهند. ( انواع نخ و نخ ابریشمی بر اساس الیاف مورد استفاده )در این مطلب چند روش برای تشخیص ابریشم طبیعی از مصنوعی معرفی می کنیم .

 

۴ راه تشخیص ابریشم طبیعی اصل و غیر اصل

۱-اولین و ساده ترین روش تشخیص ابریشم طبیعی از مصنوعی لمس کردن و مالش آن است. الیاف طبیعی در اثر مالش گرمایی تولید می کنند که الیاف مصنوعی قادر به تولید آن نیستند. بنابراین کف دست خود را کمی روی پارچه و یا فرش و هر محصول دیگری که از این الیاف درست شده است، بمالید. در صورتی که بعد از مدت کمی احساس کردید کف دستتان گرم شده، قطعا محصول مورد نظر از الیاف ابریشم طبیعی درست شده است.

۲-روش دوم برای تشخیص ابریشم طبیعی از مصنوعی این است که یک گوشه پارچه را لوله کرده و از درون یک حلقه باریک در کنید. اگر پارچه به راحتی در شد یعنی ابریشم طبیعی در آن بکار رفته است، ولی اگر به سختی از داخل حلقه عبور کرد و یا اینکه فشردگی کمی داشت در این صورت جنس آن از الیاف مصنوعی خواهد بود.

۳-روش سوم برای تشخیص ابریشم طبیعی از مصنوعی سوزاندن گوشه کوچکی از الیاف آن است. الیاف ابریشم طبیعی بعد از نزدیک کردن شعله گر گرفته و خیلی زود تبدیل به خاکستر می شوند و رنگ خاکستر آن سیاه بوده و بوی سوختن مو می دهد اما الیاف ابریشم مصنوعی بعد از سوختن خاکستری سفید رنگ و نرم و گچی باقی گذاشته و بوی آن شبیه به سوختن کاغذ است. این روش را می تواند در مورد فرش های ابریشمی هم امتحان کنید.

۴-برای تشخیص این دو نوع الیاف از هم می توانید از سولفات مس هم استفاده کنید. ریختن سولفات مس روی الیاف ابریشم طبیعی آن را حل می کند اما نوع مصنوعی آن با سولفات مس واکنشی نشان نخواهد داد و به همان شکل اولیه باقی می ماند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پروتئین های تشکیل دهنده الیاف ابریشم طبیعی

همانطور که اشاره شد، این نوع نخ از کرم ابریشم بدست می آید و شامل پروتئین های گلیسین، آلانین، سرین، والین، تیروزین و اسید گلوتامیک بوده و تنیدن این الیاف در هم می تواند طنابی با استحکام بسیار بالا تولید کند این طناب قادر است، یک هواپیمای غول پیکر را بلند کند.

 

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : در خرید فرش کودک مراقب این نکات باشید!

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×