اخبار فرش ماشینی

آمار صادرات و واردات صنعت فرش ماشینی و دستباف ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش و گلیم ساخت ترکیه

بافته‌های تافتینگ یا خاب دار که در یک ارتفاع یا در ارتفاع‌های مختلف بریده می‌شوند و یا نقش برجسته هستند را «فرش» می‌گویند که به روش‌های مختلف نخ خاب را روی نخ های تار گره می‌زنند و سپس نخ پود به ساختار بافت اضافه می شود. فرش یک منسوج یه بعدی است که از تار پود و خاب تشکیل شده است.

اهمیت بخش فرش که به طور سنتی از قدیم الایام مورد مصرف طبقات مختلف جامعه بوده باعث شده است که یکی از گروه های کالایی مهم در تجارت جهانی را تشکیل دهد.

تجارت فرش در جهان در سه گروه اصلی مورد بررسی قرار می گیرد: فرش دستباف، فرش ماشینی و فرش های تافتینگ، در حالی که فرش دستباف، ساختاری مبتنی بر نیروی کار و نقوش توسعه یافته از طریق میراث تاریخی-فرهنگی را به نمایش می گذارد. فرش ماشینی ساختار تولیدی دارد که می توان آن را سرمایه بر دانست.

 مشخصات فرش ماشینی ترکیه

فرش ماشینی به دلیل سرمایه‌بر بودن به موازات منسوجات فنی، بخشی است که باید بر آن تاکید کرد. اکثر تولیدات فرش ماشینی ترکیه توسط شرکت های واقع در غازیانتپ انجام می شود. از دیگر مراکز تولید بزرگ می توان شهرهای استانبول و کایسری را نام برد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تجارت خارجی فرش ماشینی ترکیه

صادرات

صادرات فرش ماشینی ترکیه از جمله بخش هایی است که سال هاست در حال افزایش است. صادرات فرش ماشینی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ افزایش یافته است اما در سال ۱۳۹۴ از نظر ارزشی ۱۴.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و حدود ۱.۷ میلیارد دلار بوده است.

در سال ۲۰۲۰، در حالی که همه گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان گسترش یافت، بخش فرش ماشینی توانست به حدود ۲.۲ میلیارد دلار با ۴.۸ درصد افزایش نسبت به سال قبل برسد. شایان ذکر است که فرش ماشینی یکی از بخش هایی است که در سال ۲۰۲۰ با تاثیرات کووید-۱۹ صادرات را افزایش داد.

همچنین صادرات فرش ماشینی تا سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۲۱.۹ درصد افزایش یافت و به ۲.۷ میلیارد دلار رسید.

وقتی صادرات فرش ماشینی ترکیه از نظر گروه های تولیدی ارزیابی می شود، مشاهده می شود که مهم ترین گروه کالایی فرش ماشینی با کد HS 5702 است.

هنگامی که صادرات فرش ماشینی ما با توجه به کشورهای واردکننده ارزیابی می شود، همانطور که از جدول زیر مشخص است، مهم ترین بازار فرش ماشینی ترکیه ایالات متحده آمریکا با مبلغ بالغ بر ۱ میلیارد دلار است که نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد رشد داشته است.

سهم کل ۱۵ کشور اول در صادرات فرش ماشینی ترکیه حدود ۷۵ درصد است. وقتی به صادرات فرش ماشینی ترکیه در سال ۲۰۲۱ نگاه می کنیم، بلغارستان به عنوان کشوری با بیشترین افزایش توجه زیادی را به خود جلب می کند. در سال ۲۰۲۱، صادرات ماشینی ترکیه به بلغارستان ۹۱۳.۹ درصد افزایش یافت و از عدد ۶ میلیون دلار به ارزش تقریباً ۶۶ میلیون دلار رسید.

واردات

واردات ماشینی ترکیه طی سالیان متمادی روندی نوسانی را دنبال کرده است. در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۱۹.۹ درصد کاهش داشته و در سطح ۱۶.۴ میلیون دلار محقق شده است. واردات فرش ماشینی ترکیه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۴۸.۵ درصد افزایش یافته و ارزش آن به ۲۴ میلیون دلار رسیده است که در برابر صادرات بالای ترکیه ناچیز است. این رقم به اندازه ای اندک است که نشاندهنده خودکفایی کامل ترکیه در تامین نیاز داخلی خود می باشد.

هنگامی که بر اساس گروه محصول مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، محصولات عمده وارداتی ترکیه به ترتیب به عنوان فرش ماشینی، سایر فرش ها و کفپوش ها و فرش های نمدی ذکر شده است.

در سال ۲۰۲۱، واردات فرش ماشینی ترکیه ۵۱ درصد افزایش یافت و تقریباً ۱۵.۶ میلیون دلار، سایر فرش‌ها و کفپوش‌ها با ۴۰.۸ درصد افزایش تقریباً ۶.۶ میلیون دلار و در نهایت واردات فرش نمدی با افزایش ۵۴.۵ درصدی و تقریباً ۲ میلیون دلار یافت.

همانطور که در جدول زیر مشاهده می شود، در واردات فرش ماشینی ترکیه، سه کشور برتر چین (۱۶.۷%)، مصر (۱۴.۷%)، هند (۱۴.۵%)  به تنهایی ۴۵.۹%  بازار واردات فرش ترکیه را تشکیل می دهند.

واردات فرش ماشینی ترکیه از چین در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۷۷.۷ درصدی و از مرز ۴ میلیون دلار، از مصر با ۳۸۲.۴ درصد افزایش تقریباً ۳.۶ میلیون دلار و در نهایت از هند با ۴۳.۶ درصد افزایش حدود ۳.۵ میلیون دلار بوده است.

نکته بسیار جالب در میان ده کشوری که ترکیه بیشترین واردات فرش ماشینی را در سال ۲۰۲۱ از آنها داشته است، در حالی که لهستان با کاهش ۸۲.۹ درصدی بیشترین کاهش را داشته است، بیشترین افزایش واردات ترکیه مربوط به عربستان سعودی با افزایش ۴۱۹۱.۹ درصدی بوده است و این در حالی است که تا همین چند سال پیش عربستان صعودی یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی فرش ماشینی ترکیه بود و پس از تیره شدن روابط آنکارا و ریاض در جریان قتل خاشقچی عربستان تحریم های مخفی و نا نوشته ای بر کالاهای ساخت ترکیه قرارداد و کالاهای ترک را بای کوت کرد.

ده کشور اول که ترکیه بیشترین فرش ماشینی را در سال ۲۰۲۱ به آنها وارد کرد، ۹۵.۳ درصد از کل واردات فرش ماشینی ترکیه را نیز به خود اختصاص داده است.

تجارت جهانی فرش ماشینی

جالب است بدانید میزان واردات فرش ماشینی جهان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۲۸.۷ درصد افزایش یافت و به ۸.۴ میلیارد دلار رسید.

بر اساس آمار نقشه تجاری سال ۲۰۲۱، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، ژاپن و فرانسه کشورهای مطرح در واردات فرش ماشینی جهان هستند. مشاهده می شود که ۵ کشور برتر مورد بحث ۴۹.۵ درصد از واردات فرش ماشینی جهان را در اختیار دارند.

ترکیه در صادرات فرش ماشینی پیشرو است. کشورهای پیشرو در صادرات فرش ماشینی جهان عبارتند از ترکیه، چین، هند، بلژیک و هلند. ترکیه به تنهایی پیشرو در جهان است و ۳۰.۸ درصد از بازار را در اختیار دارد. چین که درست بعد از ترکیه قرار دارد، سهم بازار ۲۱.۴ درصدی دارد.

تجارت خارجی فرش تافتینگ ترکیه

صادرات

در صادرات فرش تافتینگ ترکیه، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ همواره روند افزایشی در ارزش داشته و تنها در سال ۲۰۱۹، سال آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، کاهش ۳ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۱، صادرات فرش های تافتینگ ترکیه ۲۹.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به حدود ۴۴۴ میلیون دلار رسید.

وقتی صادرات فرش تافتینگ ترکیه بر اساس کشورهای واردکننده تحلیل شود کشورهایی که ترکیه بیشترین صادرات را به آنها داشته است عبارتند از: انگلستان، آمریکا، عراق و لیبی.
سهم این کشورها در صادرات فرش تافتینگ ترکیه به ترتیب است. ۱۹.۷٪، ۱۶.۷٪، ۱۶.۳٪، ۴.۷٪ درصد.

وقتی واردات فرش تافتینگ ترکیه بر اساس کشورها تحلیل می‌شود؛ بیشترین واردات از هلند، بلژیک و صربستان بوده و سهم این کشورها به ترتیب  ۳۵.۹٪، ۲۱.۳٪ و ۱۲.۳٪ درصد می باشد. واردات فرش تافتینگ از کشورهای فوق الذکر تقریباً ۷۰ درصد از کل واردات فرش تافتینگ ترکیه را تشکیل می دهد.

تجارت جهانی فرش تافتینگ

میزان واردات فرش تافتینگ جهان در سال ۲۰۲۱ با ۲۱.۶ درصد افزایش به حدود ۷.۱ میلیارد دلار رسید. پیشروترین کشور واردکننده در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده آمریکا است که به تنهایی ۱۵.۸ واردات جهان را به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا، انگلیس با ۱۲ درصد و آلمان با ۷.۵ درصد قرار دارند.

تا سال ۲۰۲۱، ۱۹.۲ درصد از صادرات فرش تافتینگ جهان توسط چین، ۱۳.۵ درصد توسط هلند، ۱۲.۹ درصد توسط بلژیک، ۱۰.۲ درصد توسط هند و ۷ درصد توسط ایالات متحده انجام شده است. پنج کشور برتر ۶۲.۸ درصد از صادرات فرش تافتینگ جهان را در سال ۲۰۲۱ به دست آوردند. ترکیه با سهم ۵.۹ درصدی ششمین تامین کننده فرش تافتینگ جهان است. صادرات فرش تافتینگ ترکیه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۲۹.۳ درصد افزایش یافته و حدود ۴۴۳ میلیون دلار بوده است.

تجارت خارجی فرش دستباف ترکیه

صادرات

صادرات فرش دستباف ترکیه سیر نوسانی را دنبال می کند و مستقل از دوره های بحرانی افزایش و کاهش می یابد. در حالی که صادرات فرش دستباف ترکیه در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۳۳ میلیون دلار بوده است، صادرات تا سال ۲۰۱۹ به طور مداوم کاهش یافته است. بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸، صادرات فرش دستباف ترکیه ۶۱ درصد کاهش یافته است.

همانطور که از جدول زیر مشخص است، صادرات فرش دستباف ترکیه در سال ۲۰۱۹ با ۹.۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ به ۵۶.۱ میلیون دلار رسیده و پس از یک افت جدی در سال ۲۰۲۰ مجددا به بالای ۵۹ میلیون دلار رسیده است.

وقتی صادرات فرش دستباف ترکیه بر اساس کشورها تحلیل می‌شود؛ کشورهایی که ترکیه به آنها صادرات داشته است به ترتیب آمریکا، ایتالیا، آلمان و فرانسه با سهم ۵۲.۹ درصد، ۴.۴، ۳.۶ درصد و ۳.۳ درصد فهرست شده اند.

در سال ۲۰۲۱، صادرات به ایالات متحده آمریکا، کشوری که ترکیه بیشترین فرش دستباف را در آن صادر می کند، ۱۹۷.۷ درصد افزایش یافت و به ارزش تقریبی ۳۱.۳ میلیون دلار رسید. در این دوره، نرخ افزایش صادرات ترکیه به استرالیا و کانادا قابل توجه است.

در میان پانزده کشوری که ترکیه بیشترین فرش دستباف را به آنها صادر می کند، کشوری که بیشترین کاهش صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۱ را داشته است، چک با ۱۳.۶ درصد کاهش و ارزش صادرات ۷۴۷ هزار دلار بوده است.

 

واردات

واردات فرش دستباف در ترکیه از سال ۱۳۹۲ با نرخ های متفاوتی به جز سال ۱۳۹۸ روند کاهشی مستمری داشته است، از سوی دیگر واردات این بخش در سال ۲۰۲۱ با کاهش ۵.۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۴.۹ میلیون دلار رسیده است. .

وقتی واردات فرش دستباف ما بر اساس کشورها تحلیل می شود. بیشترین واردات به ترتیب از پاکستان، هند و چین با سهم ۲۹.۶ درصد، ۱۶.۹ درصد و ۹.۶ درصد است. واردات فرش دستباف از کشورهای فوق الذکر ۵۶ درصد از واردات فرش ترکیه را تشکیل می دهد.

تجارت جهانی فرش دستباف

صادرات فرش دستباف جهان در سال ۲۰۲۱ با ۱۶.۴ درصد افزایش به ۱.۱۷ میلیارد دلار رسید. هند به تنهایی ۲۸.۷ درصد از صادرات فرش دستباف جهان را تامین می کند.

فرش و قالیچه های دستباف جهان عموماً توسط کشورهای هند، پاکستان، ایران، نپال، ترکیه و چین تولید و صادر می شود. دلایل نفوذ این کشورها به بازار فرش دستباف و فرش دستباف جهان:

– مالکیت اکثر کانال های توزیع، انبارها و شبکه خرده فروشی در کشورهای واردکننده،
– عدم فروش محصولاتی غیر از محصولات کشور خود در این کانال های توزیع،
– امکان عرضه محصولات با قیمت های پایین به بازار جهانی، زیرا هزینه های نیروی کار که پرهزینه ترین نهاده در این محصولات را تشکیل می دهد، در این کشورها بسیار کم است.
– می توان آن را به عنوان تصویر قوی ای که این کشورها برای سال ها در بازارهای غربی برای محصولات خود ایجاد کرده اند برشمرد.

 

تا سال ۲۰۲۱، ۴۳.۲ درصد از فرش های دستباف جهان توسط ایالات متحده آمریکا، ۷ درصد توسط آلمان و ۵.۹ درصد توسط انگلستان وارد شده است. سه کشور مورد بحث ۵۶.۱ درصد از واردات فرش دستباف جهان را انجام دادند.

Published By: Republic of Türkiye – Ministry of Trade, 2022

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×