اخبار نساجی

از مواد خام تا طیف کامل رنگ‌های راکتیو با شرکت دایکول (Dyecol)

سفری به آینده پایدار رنگهای نساجی

مصاحبه با آقای دکتر ماهاپاترا / مدیر بازرگانی شرکت شیمیایی شری پوشکار هندوستان (Dyecol)

مجله نساجی کهن: در حاشیه نمایشگاه اینتر دای استانبول که به طور اختصاصی به تولیدکنندگان رنگ و مواد شیمیایی و کمکی نساجی اختصاص دارد با یکی از شرکت های مهم در صنعت رنگ های نساجی هندوستان ملاقات داشتیم و گفتگوی کوتاهی با مدیر بازرگانی شرکت شیمیایی شری پوشکار هندوستان با برند دایکول (Dyecol) داشتیم که در زیر مطالعه می فرمایید:

مجله نساجی کهن: این واقعیت وجود دارد که پس از مدت ها دوباره شانس ملاقات رو در رو با مشتریان را دارید، به طور کلی نمایشگاه Interdye & Textile Printing Eurasia را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایشگاه ها و رویدادها همیشه از نظر ملاقات با مشتریان جدید و گفتگو با مشتریان قبلی خوب و موثر هستند، اکنون در دوران پس از همه گیری کرونا فعالان صنعت نساجی بسیار مشتاق حضور در فضای تجاری و نمایشگاهی و به ویژه ملاقات با تولید کنندگان، تامین کنندگان و مشتریان هستند. به دنبال محصولات جدید و توسعه در زمینه محصولات پایدار نساجی و محصولات سبز هستند که روند بازار و در مرکز توجه است، در این نمایشگاه سوال اصلی این است که چه چیزی جدیدی در زمینه تولیدات پایدار و دوستدار محیط زیست ارایه شده است.

نمایشگاه Interdye & Textile Eurasia از نظر سازماندهی و برگزاری قابل قبول و حرفه ای است و بازدیدکنندگان و غرفه داران زیادی در نمایشگاه حضور دارند، اما همانطور که می دانید بازار در حال حاضر بسیار کند است و به آرامی تغییرات انجام خواهد شد تا ماه در ماه مارچ بازار دوباره حرکت رو به جلو را آغاز می کند. اکنون ما خود را با تمام محصولات جدید، آزمایش ها، نمونه ها و … آماده می کنیم و به محض اینکه بازار به رونق قبل بازگشت، آماده حمایت از مشتریان خود هستیم.

ما به عنوان برند Dyecol که برای اولین بار در بازار مواد شیمیایی و رنگ منطقه اوراسیا و ترکیه شرکت می کنیم و در حال برنامه ریزی برای کشف و تجزیه و تحلیل بازار بزرگ ترکیه برای مواد شیمیایی و رنگ‌های راکتیو و دیسپرس نساجی و پتانسیل آن هستیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سال گذشته ما فعالیت و تجارت نساجی خود را در بازار بنگلادش آغاز کردیم و سال بسیار موفقی را در این کشور به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای مصرف رنگ نساجی پشت سر گذاشتیم. در نمایشگاه Interdye & Textile Printing Eurasia استانبول ما در تلاش هستیم تا یک شریک ترکیه ای پیدا کنیم که برای مدت طولانی بتواند برند ما را در بازار ترکیه نمایندگی و رهبری کند.

 

محصولات اصلی دایکول چیست؟

Shree Pushkar یک شرکت مستقر در بمبئی است و جدا از محصولات نهایی، ما یک تولید کننده مواد اولیه مهم در هند هستیم و هر آنچه که برای فرآیند تولید رنگ خود نیاز داریم را در تاسیسات خود تولید می کنیم و طیف کاملی از رنگ‌های راکتیو را داریم.

تولید مواد اولیه مزیت اصلی ما در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بزرگ هندی است، ما جزو ۵ تولید کننده برتر در هند در بخش رنگ های نساجی هستیم.

این مزیت، دایکول را با قابلیت پاسخگویی سریع و مطمئن به تقاضاهای بازار بسیار انعطاف پذیر می کند. ما مقرون به صرفه هستیم. مزیت دیگر ما این است که هر محصول جانبی از تولید رنگ و مواد واسطه رنگ به نام “Spent Acid” به دست می‌آوریم، دور نریخته و برای تولید یکی از فرآورده های جانبی شرکت یعنی کودهای کشاورزی، مجدداً استفاده می‌کنیم، به همین دلیل است که ما شرکتی با تولید زباله صفر هستیم.

مثال دیگر در سری رنگ‌های راکتیو سیاه ما است، رنگ سیاه حجم اصلی رنگ‌های راکتیو است. در فرآیند تولید رنگ سیاه ما دو ماده اولیه اصلی H Acid و VS (وینیل سولفون) داریم، وینیل سولفون که در تاسیسات خودمان تولید می کنیم دارای کمترین PCA در جهان است و تمام تولید کنندگان اصلی رنگ در هند از ما خرید می کنند زیرا امروزه همه تولید کنندگان و تامین کنندگان روی PCA پایین در محصولات خود تمرکز دارند و ما تنها تولید کننده در جهان هستیم.

همچنین رنگهای ری اکتیو واکنش سریع دایکول (بنزول پراکساید) محصول جدیدی است که به بازار معرفی می کنیم. رنگ‌های واکنش‌پذیر سریع بنزول پروکساید به‌ طور ویژه برای منسوجات پیشرفته طراحی شده‌اند و دارای خواصی مانند مهاجرت عالی برای طیف وسیعی از شیدهای رنگی متوسط تا تیره، پایداری خوب در برابر نور، ایده‌آل برای رنگرزی در اولین بار و همچنین گذراندن تست ثبات بنزول پراکسید طبق نظر خریداران می باشد.

 

 

یکی دیگر از سری‌ رنگ‌های راکتیو دایکول، سری Ultra SD است که تمامی فرآیندهای رنگرزی از جمله چاپ را پوشش می‌دهد. این بدان معناست که تولید کنندگان می توانند با یک رنگ در تمام فرآیندها کار کنند و بسیار مقرون به صرفه است،

ویژگی های سری Dyecol is Ultra SD عبارتند از: قابل استفاده برای شیدهای متوسط تا تیره، مقرون به صرفه بودن، میتواند در رنگرزی مداوم مورد استفاده قرار گیرد، مورد استفاده در چاپ و رنگرزی اگزاست، تکرارپذیری بالا و مقاومت در برابر نور بالا.

 

مجله نساجی کهن: تولیدکنندگان رنگ نساجی هند و به طور کلی وضعیت بازار جهانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در دهه گذشته، تولیدکنندگان هندی توسعه زیادی داشته اند و اکنون بسیاری از برندهای بین المللی رنگ و مواد شیمیایی، محصولات خود را توسط شرکای هندی تولید می کنند.

هندی‌ها به‌ویژه در رنگ‌های راکتیو و مواد اولیه بسیار قدرتمند و با بالانس منطقی کیفیت و قیمت هستند، از طرف دیگر چین در رنگ‌های دیسپرس بسیار قدرتمند است اما امروز آنچه در حال رخ دادن است این است که چین با مشکل آلودگی بسیار جدی مواجه است و می‌خواهند از تجارت مواد شیمیایی و رنگ که یک صنعت کثیف و با آلودگی محیط زیستی بسیار بالاست، خارج شوید و در بخش های مبتنی بر فناوری های پیشرفته بیشتر سرمایه گذاری کند.

هنگامی که چین به آرامی از این صنعت خارج می شود، فرصت بزرگ دیگری برای هند وجود دارد. فرصتی که سهم بیشتری از بازار جهانی رنگهای دیسپرس را نصیب هند می کند. اگر هند بتواند مشکل آلودگی صنعت تولید رنگ و مواد شیمیایی نساجی را با فناوری ها و راه حل های جدید حل کند، می تواند فرصتی بزرگ باشد و اگر نه، شاید هند هم مجبور شود از این صنعت به دلیل آسیب های زیاد محیط زیستی خارج شده و آنرا به کشورهای آفریقایی منتقل نماید.

اگر به عقب برگردید کشورهای اروپایی هم همین کار را کردند، در گذشته همه رنگ های نساجی از آلمان، سوئیس و … می آمد اما وقتی حس کردند آسیب های فراوانی به منابع آبی و محیط زیست وارد شده، بخش مهمی از خطوط تولید رنگ‌های راکتیو و دیسپرس را به شرق منتقل کردند و اکنون تنها روی برندینگ و تکنولوژی های جدید آن کار می کنند. محصولات با تکنولوژی بالا، منسوجات فنی و …

به طور کلی، تولید رنگ های نساجی یک فرآیند بسیار آلوده کننده با آسیب های جبران ناپذیر به طبیعت و منابع آب است، اما همانطور که به شما گفتم فناوری مانند سایر صنایع به ما در توسعه سریع و راه حل های جدید کمک می کند. امروز راه حل های جدید و جالبی مانند درمان های زیستی، بازیافت و استفاده مجدد از منابع بسیار موثر، استفاده از اشکال جدید انرژی، فرآیند رنگرزی بدون نمک، رنگرزی بدون آب پلی استر که در دو کارخانه در تایلند و تایوان آغاز شده و بسیاری از دستاوردهای جدید دیگر را داریم که ما را با تولید رنگهای نساجی در آینده با حداقل آلودگی امیدوار می کند.

آقای دکتر ماهاپاترا / مدیر بازرگانی شرکت شیمیایی شری پوشکار هندوستان (Dyecol)

 

من فکر می کنم آینده صنعت رنگ و مواد شیمیایی نساجی بسیار روشن است و ما با کمک تحقیق و توسعه روز به روز به سمت سیاره ای پاک تر و سبزتر پیش می رویم.

در Shree Pushkar همچنین ما به طور جدی روی بحث تحقیق و توسعه خود کار می کنیم و محصولات جدیدی مانند سری SS Series (Super Strength Series) با ویژگی هایی مانند رنگ های انتخابی دو کاره و چند منظوره برای شید های رنگی تیره متوسط تا تیره سنگین، ثبات بالا و کیفیت عالی داریم.

این سری SS مصرف رنگ را در کارخانه به طور چشمگیری تا ۵۰ درصد کاهش می دهد، در این صورت، این اتفاق می افتد که زمان فرآیند شستشو بسیار کوتاه خواهد بود و می توانیم در زمان، انرژی، آب و مواد شوینده صرفه جویی کنیم. این یکی از راه های عملی است که ما برای کمک به داشتن محیطی بهتر برای نسل بعدی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×