اخبار فرش ماشینیاسلاید شومقالات فرش ماشینی

فرش پلی استر بخریم یا فرش اکریلیک؟

فرش کودک نه پلی استر، نه اکریلیک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در این مقاله نکاتی را در مورد مقایسه فرش پلی استر یا اکریلیک برای شما یادآور می‌شویم که شاید در هنگام خرید فرش به دردتان بخورد. جنس فرش مسأله‌ای مهم است که باید به آن توجه کرد. هرچند که فروشندگان شما را با شاخص‌هایی مثل شانه و تراکم گیج می‌کنند، اما شاید بتوان گفت جنس فرش و طرح و نقشه مهم‌ترین المان‌های فرش هستند.

در بازار امروز فرش ماشینی، دیگر خبری از فرش‌های شانه پایین نیست و شانه‌های رایج حداقل ۵۰۰، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه است که همگی مناسب هستند و بیشتر در ظرافت طرح و نقشه فرق دارند.

اگر در مورد شانه و تراکم فرش اطلاعاتی ندارید این مقاله را مطالعه کنید: شانه و تراکم فرش ماشینی چیست؟

فرش پلی استر یا اکریلیک ؛ سرد و نازک یا گرم و ضخیم؟!

پلی استر و اکریلیک هر دو از مشتقات نفتی و جزو الیاف غیرطبیعی و مصنوعی هستند و از این حیث هیچ مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند. تنها مزیت پلی استر کمی دیرسوزتربودن و دود کمتر نسبت به اکریلیک است. تست دودزایی نشان می‌دهد در زمان آتش‌سوزی فرش اکریلیک دود بسیار زیاد و غلیظی تولید می‌کند و برخی از کارخانجات برای صادرات به اروپا مجبور هستند از نخ‌های اکریلیک ضدآتش استفاده کنند که قیمت بالاتری دارند.

فرش پلی استر بخریم یا فرش اکریلیک؟
فرش چاپی شرکت اکو هالی ترکیه

فرش پلی استر پرز یا همان ارتفاع خواب کمی دارد. بنابراین برای نشستن و خوابیدن روی آن مناسب نیست، چراکه بسیار نازک و سرد هستند و با سبک زندگی و نوع کاربرد فرش در خانه‌های ایرانی چندان هم‌خوانی ندارد؛ به‌خصوص اگر فرش پلی استر را روی سطح کاشی یا سنگ پهن کنید سرمای فرش را بیشتر حس خواهید کرد.

فرش‌های اکریلیک به‌دلیل داشتن ارتفاع خواب بلندتر و حجیم‌بودن نخ‌های اکریلیک، سطح نرم و ضخیم‌تر و گرمی دارند و اگر مثل بخش زیادی از ایرانیان اهل نشستن و درازکشیدن روی فرش هستید قطعاً باید فرش اکریلیک بخرید. فرش اکریلیک پاخور بسیار بالا و برگشت‌پذیری پرز عالی دارد. فرش اکریلیک نسبت به سطوح داغ مانند کف قابلمه، اتو و مشابه آن بسیار مقاوم‌تر از پلی استر است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای تشخیص فرش پلی استر از اکریلیک روی سطح فرش دست بکشید؛ معمولاً سطح فرش اکریلیک سر و لغزنده است، اما سطح فرش پلی استر کمی چسبندگی دارد.

فرش پلی استر ظاهر زیباتری دارد

فرش پلی استر به‌دلیل درخشان‌تربودن الیاف و انعکاس بیشتر نور از روی خود ظاهر جذاب‌تری دارند و شباهت زیادی به فرش‌های ابریشم پیدا می‌کنند؛ اما فرش های اکریلیک به‌اصطلاح مات هستند و نور را انعکاس نمی‌دهند، به همین دلیل ظاهری سنگین‌تر و کلاسیک به فرش می‌دهند. همچنین در پروسه تولید نخ فرش پلی استر به لحاظ تکنیکی قابلیت تولید نخ با رنگ‌های متنوع‌تری وجود دارد این تنوع رنگ در نخ اکریلیک به گستردگی پلی استر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : فرش چاپی چیست؟

فرش پلی استر بخریم یا فرش اکریلیک

فرش پلی استر یا اکریلیک ؛ رابطه دوستی یا ازدواج؟

در هنگام خرید فرش فکر کنید می‌خواهید با فرشتان فقط دوست باشید یا قصد ازدواجی هستید؟

فرش های اکریلیک باکیفیت آن‌قدر بادوام هستند که می‌تواند یک عمر شریک زندگی‌تان باشد و به پایتان بسوزد و بسازد. فرش های پلی استر اما بیشتر مثل پسرها و دخترهای جذاب امروزی هستند که چندان نمی‌توان روی آن‌ها برای یک رابطه طولانی حساب کرد. به‌طور خلاصه فرش های پلی استر بیشتر حالت تزیینی و اکریلیک بیشتر کاربردی است. معمولاً کسانی که تنوع‌طلب هستند و هر چند سال یک بار قصد تعویض دکوراسیون و فرش خود را دارند باید فرش های پلی استر که به نسبت ارزان‌تر هستند را با شانه‌های پایین تهیه نمایند تا ضرر نکنند. معمولاً فرش دست دوم ماشینی نیز خریدار چندانی ندارد و مثل فرش دستباف با گذر زمان ارزشمند نمی‌شود.

فرش کودک نه پلی استر، نه اکریلیک

معمولاً برای پدر و مادرها فرزندانشان مهم‌ترین موجودات دنیا هستند و حاضرند برای آن‌ها هر کاری بکنند. شاید این حرف را خیلی از کارخانجات و تولیدکنندگان نپسندند، اما خواهش می‌کنیم تا جای ممکن برای فرش اتاق کودک از فرش‌های طبیعی استفاده کنید؛ یعنی فرش‌های دستباف و یا زیراندازهای پنبه و پشم.

همان‌طور که گفته شد اکریلیک، پلی استر و پلی پروپیلن مشتقات نفتی است و هرچند از نظر علمی، صددرصد مضربودن آن برای پوست و تنفس اثبات نشده اما همیشه با دید بدی به آنها نگاه می‌شود و در اغلب کشورهای پیشرفته و اروپایی کمپین‌های حذف این الیاف نفتی از خانه‌ها وجود دارد و به آن اتهاماتی از سرطان‌زا‌بودن تا ایجاد حساسیت‌های پوستی وارد است.

فرش پلی استر بخریم یا فرش اکریلیک بخریم؟

هرچند شاید بگویید زندگی همه ما امروزه مملو است از مواد شیمیایی و نفتی از ظرف یک بارمصرف نذری تا اسباب‌بازی‌های کودکان و کودهای شیمیایی. حق دارید اما باید برای سبزبودن و کمک به طبیعت از جایی شروع کرد و چه بهتر که این آغاز از اتاق فرزند دلبرتان باشد. پوست کودکان و سیستم تنفسی آنها بسیار حساس است و نسبت به بزرگسالان نیاز به دقت بیشتری دارد. حتی در بسیاری از کشورها اسباب‌بازی‌های چوبی به‌شدت رو به رشد هستند؛ چراکه طبیعی و بی‌ضرر هستند و دستان کودک از همان بچگی به لمس طبیعت عادت می‌کند.

بنابراین توصیه می‌کنیم هم برای تضمین سلامت کودکانتان و هم برای کمک به طبیعت برای اتاق کودک فرش پلی استر، اکریلیک، پلی پروپیلن و… نخرید. فرش دستباف بخرید. اگر بودجه کافی ندارید زیراندازهای بسیار زیادی از جنس پشم یا پنبه وجود دارد که با قیمت مناسب می‌توانید استفاده کنید. البته تعداد معدودی از شرکت‌های فرش ماشینی به‌تازگی فرش‌های ماشینی بسیار باکیفیتی از جنس پشم بافته‌اند که می‌توانند به کار شما بیایند.

فرش پلی استر بخریم یا فرش اکریلیک بخریم؟

بیشتر بخوانید : مقایسه نخ اکریلیک و نخ ‍ پلی استر

شانه بالاتر، کاربرد کمتر

از قدیم گفته‌اند هرکه بامش بیش برفش بیشتر، هرچه شانه بالاتر می‌رود فرش زیباتر و ظریف‌تر می‌شود؛ اما در درجه اول باید پول بسیار بیشتری برای خرید آن یدهید، دوماً باید خیلی مراقب آن باشید چون ظریف‌تر و آسیب‌پذیرتر است، سوماً در شستشو و نگهداری حساس‌تر است و چهارماً باید حداقل ۷، ۸ سال برایتان کار کند؛ چراکه پول زیادی بابت آن پرداخت می‌کنید و احتمالاً دلتان نمی‌آید زودتر آن را عوض کنید. شاید بتوان گفت بهترین شانه‌ها برای استفاده کاربردی در منزل فرش ماشینی ۷۰۰ شانه و فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه باشد.

به‌تازگی فرش‌های الیاف بامبو نیز به بازار ارائه می‌شود که به‌زودی مقاله جامعی در این مورد برایتان منتشر می‌کنیم.

پرزدهی نقطه‌ضعف اکریلیک

فروشندگان پلی استر روی آن انگشت می‌گذارند.

فرش اکریلیک پرزده است. نخ اکریلیک که شالوده اصلی فرش ماشینی اکریلیک است به‌دلیل سیستم ریسندگی نیمه‌فاستونی دارای الیاف کوتاه بسیار زیادی در ساختار خود است و قطعاً اگر بهترین نوع فرش اکرلیک را نیز بخرید حداقل یک تا دو هفته، پرزدهی بالایی دارد و بعد از بین می‌رود. بعد از خرید فرش ماشینی تا دو هفته با دقت و وسواس بیشتری آن را کاور کنید؛ اما اگر پرزدهی تا دو هفته از بین نرفت فرش کیفیت خوبی ندارد.

این یک نقطه‌ضعف برای اکریلیک است که فروشندگان فرش پلی استر از آن استفاده تبلیغاتی می‌کنند؛ اما در اصل اگر برند خوبی انتخاب کردید اصلاً جای نگرانی نیست و این یک خاصیت طبیعی فرش اکریلیک است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×