اخبار نساجی

وظیفه کارشناس دادگستری در صنعت نساجی چیست؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تهیه و تنظیم:  مهندس مهدی شیروانی – مدیر عامل شرکت تکنوتکس 

کارشناس دادگستری در صنعت نساجی چه وظایفی دارد؟

سالیان سال است که در دنیا قضات برای صدور رای در خصوص مسایل فنی و تخصصی از کمک کارشناسان استفاده می کنند تا بتوانند به درستی و عادلانه قضاوت کنند و حق کسی در این بین ضایع نشود.

اشخاصی که با تکیه بر توانائیهای فنی و علمی در رشته های مختلف ، مردم ، نهادها و دستگاه قضایی را در جهت دستیابی به نتایج درست در حل اختلافات موجود و احقای حقوق مراجعه کنندگان یاری می نمایند کارشناس نام دارند تنوع موضوعات مورد اختلاف بین مردم که منجر به طرح دعاوی حقوقی در قوه قضا ئیه می شود به قدری زیاد است که برای داوری در مورد هر یک از آنها به اطلاعات علمی و تخصصی در همان زمینه نیاز است از جمله پرونده هایی که یک قسمت آن شرکتهای نساجی می باشد

یک قاضی هرچقدر هم دارای تحصیلات عالیه و تجربه فراوان در امر قضاوت باشد نمیتواند در مورد جزئیات علمی پرونده هایی که در حوزه علوم مختلف مانند نساجی است صاحب نظر باشد از این رو برای تکمیل مستندات پرونده نیاز به کمک یک یا چند کارشناس رسمی دادگستری است که در همان حوزه دارای تخصص و تجربه کافی هستند

حیطه اختیارات کارشناس دادگستری در صنعت نساجی 

در کشور هر سال چندهزار پرونده وجود دارد که نیاز به رای و نظر کارشناس دارد .کارشناس رسمی در مورد هر پرونده به بررسی ابعاد گوناگون آن و انجام انواع تحقیقات لازم می پردازد و با کسب اطلاعات لازم تمامی ابهامات موجود در پرونده را برای قاضی رفع نموده و در صدور رای به او کمک می کند

بنابراین کارشناس رسمی باید در حوزه کاری اش فردی متخصص و حرفه ای باشد زیرا نظر کارشناس رسمی در رای صادر شده توسط قاضی در هر پرونده بسیار موثر است در مورد امور ارجاعی به آنها در حیطه صلاحیت خود اظهار نظر تخصصی نماید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کارشناس رسمی پس از گذراندن دوره های علمی و آموزشی در یک یا چند رشته تخصصی در حوزه قضایی خاص صلاحیت میگیرد مثلا صلاحیت در زمینه تشخیص و ارزیابی مواد پنبه ای و پشمی و الیاف مصنوعی و نخ های فانتزی ،تشخیص و ارزیابی کفپوشهای ماشینی و منسوجات نبافته ، تشخیص و ارزیابی مواد اولیه بافندگی و کشباف تاری و پودی …. و در زمان رجوع به کارشناس باید صلاحیت در رشته مربوطه و حوزه قضایی را داشته باشد تا بتواند اظهار نظر نماید.

بطور مثال پرونده ای که در کاشان و مربوط به فرش ماشینی است را فقط قاضی میتواند پرونده را به کارشناس رسمی ارجاع دهد که حوزه قضایی آن در کاشان و صلاحیت در زمینه کفپوش ها را داشته باشد.

اصلاح آشفته بازار تامین قطعات نساجی ضروری است

چه زمانهایی شرکت ها به کارشناس دادگستری نساجی نیاز دارند؟

از جمله کارهایی که در صنعت نساجی به یک کارشناس رسمی دادگستری مراجع میشود زمانی است که بین مصرف کننده و تولید کننده در مورد کالای نساجی اختلافی هست که منجر به شکایت در مراجع قانونی شده باشد یا قبل از شکایت جهت رفع مشکل به کارشناس مراجعه و نظر کارشناسی را میخواهند و یا زمانی که شرکت بخواهد از بانک تسهیلاتی دریافت کنند جهت قیمت گذاری ماشین آلات خود باید نظر رسمی یک کارشناس را داشته باشند.

به طور کلی میتوان گفت که نظریه یک کارشناس در مورد یک موضوع خاص که در صلاحیت کارشناس هست برای مراجع قانونی اعم از قوه قضایه ، بیمه ، بانک و …..یک مدرک مستدل و قابل قبول می باشد

مراحل اخذ گواهی نامه کارشناسی دادگستری در صنعت نساجی 

هر دو یا سه سال یکبار بنا به نیاز دادگستری آزمون در سراسر کشور به صورت همزمان برگزار میشود. به استناد ماده ۱۵ قانون کارشناسان رسمی دادگستری متقاضیان اخذ پروانه کارشناسی رسمی علاوه بر وثاقت باید واجد شرایط از جمله داشتن تابعیت ایرانی ، نداشتن پیشینه کیفری ،داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر در رشته مورد تقاضا و حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد نیاز را داشته باشند. و پس از شرکت در آزمون سراسری باید شرایط زیر را جهت اخذ پروانه کارشناسی داشته باشند.

• قبولی در آزمون کتبی اولیه (‌تخصصی و عمومی)
• شرکت در جلسه مصاحبه حضوری ( کمیته تعیین صلاحیت علمی و فنی)
• موفقیت در مراحل گزینش (صلاحیت های عمومی و پزشکی)
• کارآموزی به مدت یکسال زیر نظر یک کارشناس دادگستری که بیش از ۱۰ سال سابقه کارشناسی دارد
• شرکت در مراسم اتیان و سوگند با حضور رئیس دادگستری استان و دریافت پروانه کارشناس

چگونه میتوان تخلفات در صنعت نساجی را به کمترین میزان خود رساند

متاسفانه وظایف کارشناسان رسمی دادگستری بیشتر زمانی است که تخلف انجام گرفته است. برای کاهش تخلفات در صنعت نساجی اولین و مهمترین مسئله آموزش و فرهنگ سازی در بین مدیران شرکتهاست دوم استفاده از عوامل بازدارنده مانند افزایش شرکتهای بازرسی و نظارت بیشتر اداره استاندارد بر روی محصولات تولیدی شرکتهای نساجی است.

شرکتهای بازرسی که از جمله وظایف آنها همکاری با اداره استاندارد هست این شرکتها با بازرسی مستمر از واحدهای تولدی و نمونه برداری از سطح بازار و بررسی و آزمایش محصولات تولیدی باعث کاهش تخلفات در صنعت نساجی میشوند و پیشنهاد میشود این شرکتهای بازرسی همکاری و تعامل بیشتری با کارشناسان رسمی دادگستری داشته باشند تا با کمک یکدیگر بتوانند در بهبود کیفیت بیشتر محصولات نساجی گامی موثر بردارند و باعث کاهش تخلفات در این صنعت گردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×