اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای احمد صادقیان – مدیریت شرکت فرش ستاره کویر یزد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

برندی جهانی به نام ستاره کویر یزد

 

شرکت فرش ستاره کویر امسال ۳۳ ساله می شود. ۳۳ سالی که همواره برای گروه ستاره کویر یزد با نوآوری، خلاقیت، سرمایه گذاری های جدید، کارآفرینی و موفقیت همراه بوده است. ستاره کویر یزد پس از گذشت ۳۳ سال به برندی شناخته شده در داخل و خارج از کشور تبدیل شده است که فرش های تولیدی خود را به عنوان ارمغانی از دل کویر ایران به بیش از بیست کشور دنیا صادر می کند. در زیر گفتگوی ما با آقای احمد صادقیان را از نظر می گذرانید…

◄برند سازی کار دشواری است اما شما برندی جهانی به نام ستاره کویر را ساختید. چطور ستاره کویر برند شد؟

در ابتدا از مجله وزین تخصصی نساجی کهن که توانسته در مدت کوتاهی به برند خوبی در صنعت فرش ماشینی و نساجی تبدیل شود تشکر می کنم. استحضار دارید که برند سازی کاری تخصصی، فراگیر و همه جانبه است که باید بسیاری از مسائل و ملاحظات حرفه ای را در بر داشته باشد. هم شناخت مصرف کننده و هم نیاز او هدف ماست. بنابراین مطابق با سلیقه و نیاز او بایستی کالائی با رعایت همه استاندارد های لازم، دارای پشتوانه کیفی و قیمت مناسب تولید کنیم و به او پاسخگو باشیم. در نهایت استمرار همه این موارد موجب تداوم رضایت مندی مصرف کننده و موفقیت برند می شود لذا در این جهت، سازو کاری را طراحی کردیم که بتوانیم خواسته های مشتریان را درک کرده و با اطمینان، رضایتمندی آنها را جلب  و البته ارزیابی کنیم.

◄گروه ستاره کویر در بخش های تولید، طراحی و نوآوری تاکنون چگونه بوده و با همه سختیها در سال ۹۲، تا چه حد انتظار شما برآورده شده است؟

همانطور که مطلع هستید فرش ستاره کویر اولین کارخانه گروه صنعتی ستاره کویر یزد است که در سال ۱۳۶۰ تاسیس شده و  با بکار گیری آخرین فناوری های تولید فرش ماشینی در جهان یکی از بزرگترین مجتمع های تولید فرش ماشینی در خاورمیانه محسوب و در آن انواع فرشهای ماشینی استاندارد ۳۲۰ تا ۷۰۰ شانه تولید می شود. این شرکت هزاران طرح، رنگ و اندازه را در قالب بیش از ۱۵ نوع بافت (کلکسیون) عرضه می نماید که بعضی از آنها برای اولین بار در صنعت فرش ماشینی جهان تولید شده اند که نشان دهنده توجه فراوان و اهمیت والای نوآوری در شرکت ستاره کویر یزد است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت فرش خاطره کویر یزد  هم با بهره گیری از تجربه موفق کارخانه ستاره کویر در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد که انواع فرشهای اکریلیک و پلی استر و پلی پروپیلن (گلیم، جاجیم و گلیم فرش) را تولید می کند. در واقع قصد ما این بوده تا  با بکار گیری نیروی انسانی متخصص، مواد اولیه مرغوب و فناوری های جدید و بهره مندی از هنر طراحان سنتی و مدرن فرش، هر تخته از فرش خود را به عنوان خاطره ای از کویر یزد به مردم ایران و سایر نقاط جهان عرضه کنیم. ما با بکار گیری برجسته ترین طراحان فرش و استفاده از آخرین دستاوردها در زمینه نرم افزار های طراحی مجموعه ای بدیع و بی نظیر از نقشه ها و رنگ بندی های  متنوع را برای عرضه به مشتریان خود فراهم کرده ایم.

در حال حاضر  تولید فرش ۱۰۰۰ شانه ۱۰ رنگ، که برای اولین بار در جهان بافته و به کلکسیون محصولاتمان اضافه شده است را در دستور کار قرارداده ایم. در همین جا از فرصت استفاده کرده و از تلاش همه همکارانم تشکر و قدردانی می کنم که  که توانستیم با همکاری و تلاش بی وقفه آنان در سال ۹۲ هم با همه موانع و سختیها مبارزه و با مدیریت صحیح و استواری لازم از آنها عبور کنیم.

کلکسیون فرش ماشینی ، فرش ماشینی اکریلیک

◄به نظر می رسد شرکت های تولید کننده فرش جدید، فروش داخلی شرکت های باسابقه مثل فرش ستاره کویز یزد، خاطره کویر یزد، فرش مشهد و… را تحت تاثیر قرار داده اند و سهم بیشتری را از بازار در اختیار گرفته اند، شما چگونه فکر میکنید؟

سهم فروش ما در بازار های داخلی و خارجی پابرجا و حتی در حال افزایش است چرا که حضور شرکت های جدید باعث رونق و قدرت بیشتر این صنعت در کشور شده است و امیدواریم که همه شرکت های کوچک و بزرگ در کار و فعالیت خود موفق باشند. رونق و توسعه هر چه بیشتر این صنعت در کشور، نهایتاً به سود همه تمام خواهد شد از تولید کننده، نماینده و فروشگاه دار گرفته تا مصرف کننده نهایی که هدف ما هم همین است.

◄ بپردازیم به حضور شما در در نمایشگاه هانوفر ۲۰۱۴، آیا حضور موفقی داشتید؟ برخی از غرفه داران به محسوس بودن کاهش بازدیدکنندگان اشاره داشتند. ارزیابی شما از برگزاری و سطح کیفیت نمایشگاه و حضور بیشتر شرکت های ایرانی از نمایشگاه امسال چه بوده است؟

در نمایشگاه دوموتکس هانوفر امسال هم خوشبختانه با تلاش همکارانم حضور موفقی داشتیم. ما همیشه یک روز جلوتر از زمان رسمی شروع بکار نمایشگاه آماده پذیرائی و حضور مشتریانمان هستیم و از قبل این آمادگی را  اعلام می کنیم. آنها هم آمدند و سفارشات را تجدید کردند. علاوه بر این توانستیم  در سه بازار جدید واردشده و شرکای تجاری خوبی بدست آوریم.

امسال شرکتهای ایرانی حضور بیشتری در این نمایشگاه داشتند.
ما به همه آنها در نمایشگاه حضورشان را تبریک گفتیم و امیدواریم که همه همکارانمان موفق باشند که  افتخار و اعتلای صنعت کشور را فراهم میکنند. در نمایشگاه امسال کاهش  بازدید کننده در کلیه سالنهای مربوط به فرش دستباف،  فرش ماشینی و سایر کفپوش ها محسوس بود که میتواند متاثر از شرایط رکود اقتصادی حاکم بر جهان باشد.

حضور ما در نمایشگاه های مهم فرش و کفپوش جهان و دموتکس هانوفر به عنوان بهترین نمونه آن، یک امر حیاتی برای حفظ بازارهای گسترده صادراتی ستاره کویر و ورود به بازارهای جدید است. حضور در نمایشگاه های بین المللی آداب خاصی دارد که اگر شرکت های ایرانی بتوانند به آن عمل کنند اثر بخشی فوق العاده آنرا در بلند مدت مشاهده خواهند کرد.

◄ حضور و رویکرد شما نسبت به نمایشگاهها و بازارهای خاورمیانه و آسیای شرقی چگونه است؟

از سالهای گذشته ما در این بازارها سرمایه گذاری و کار کردیم و بازارهای خود را توسعه داده ایم. همانطور که می دانید سابق بر این نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در دبی برگزار می شد و ما تا آخرین دوره آن حضور داشتیم. نمایشگاه دموتکس شانگهای چین هم نمایشگاه بسیار خوبی است که برگزار می شود و امسال قویتر از سالهای گذشته ظاهر خواهیم شد. در بازارهای شرق آسیا هم مشتریان خوبی داریم و با استمرار حضور در نمایشگاه های این منطقه نیز در کنار مشتریان بین المللی خود خواهیم بود.

◄چرا تعداد فروشگاه های ستاره کویر نسبت به سایر برندهای قدیمی و برخی برندهای جدید به نسبت در سطح شهر کمرنگ و مناطق توزیع فرش ماشینی کمتر است؟ آیا این به این معنی است که شما توزیع محصولات را در اختیار خود شرکت قرار داده اید و نه به توزیع کنندگان فرش به سراسر کشور؟ در رابطه با مجتمع های تجاری متمرکز فرش ماشینی که اخیرا هم نمونه ای از آن در تهران افتتاح شده چه نظری دارید؟

در واقع چون محصولات ما از اقبال بسیار خوبی برخوردار است برای پذیرش و اعطای نمایندگی به متقاضیان در تهران و شهرستانها و با توجه به اهمیت برندمان، همکاران بخش بازرگانی ما الزامات، معیار ها وامکانات خاصی را در نظر گرفته اند که شاید سختگیرانه تر نسبت به سایر شرکتها باشد. بنابراین در ارتباط با تعدد فروشگاهها در تهران و شهرستانها اینگونه به نظر میرسد. ما از شکل گیری و تعدد مجتمعاتی با کیفیت و رعایت استانداردهای لازم که باعث افزایش اطمینان و رضایتمندی مصرف کننده و رونق کسب و کار فرش خواهد شد خرسندیم و حضور ما در این مجتمع منتفی نیست و به امید خدا انجام خواهد شد.

◄ در رابطه با رکود فعلی بازار فروش فرش که در بخش های صنعتی هم مشاهده می شود چه تحلیلی دارید؟ نظر شما در رابطه با ادامه این رکود تا ماه های ابتدای سال ۹۳ و اینکه چقدر فروش شرکت شما  تحت تاثیر این رکود بوده چیست؟

این وضعیتی که در حال حاضر صنعت فرش ماشینی و سایر صنایع نیزکم و بیش با آن مواجهند ناشی از تصمیمات اقتصادی دولت گذشته بوده که نمود آن در کاهش قدرت خرید مردم مشاهده میشود و امیدواری همه ما به حل مسائل بین المللی توسط دولت جدید و بهبود قیمت ها در آینده نزدیک است. ما هم از بدنه اقتصادی کشور جدا نیستیم اما این وضعیت مقطعی و گذرا خواهد بود.  با این وجود توانسته ایم آن را به شکل مطلوبی مدیریت کنیم و امیدواریم بتوانیم با تدبیر صحیح سال بهتری را هم رقم بزنیم.

روش تافتینگ دستی Hand Tufting - دانلود فیلم

◄ با توجه به عملکرد و سیاست های کوتاه مدت اقتصادی دولت یازدهم و با نگاه به افزایش برخی حامل های انرژی و نرخ تورم و افزایش سطح دستمزد و ادامه رکود تا ماه های ابتدای سال جدید چشم انداز سال ۹۳ را چگونه میبینید؟

دولت جدید که با ریاست جناب آقای دکتر روحانی و با شعار تدبیر و امید به میدان آمده با توجه به حضور مردان کارکشته و مجربی از جمله جناب آقای مهندس جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که سالها تجربه وزارت صنعت را دارند، جناب آقای مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت معدن و تجارت که  تجربه بسیار بالای سالها مدیریت در صنعت پتروشیمی و  وزارت صنایع را به عهده داشته اند، همینطور جناب آقای دکتر نهاوندیان ریاست دفتر رئیس جمهور، سالها ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را داشتند و اشرا ف کامل بر مسائل صنعتی و بازرگانی دارند. همچنین استانداران محترم تهران و البرز، آقای مهندس هاشمی که چندین سال معاون وزارت صنایع و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودند و آقای دکتر طاهری که سالها تجربه فعالیت در بخش صنعت دارند، نشان دهنده تمرکز و توجه ویژه این دولت به صنعت و مسائل و مشکلات مرتبط با این بخش است که تاکنون به این شکل نبوده و این فرصت را ما و سایر همکاران بایستی مغتنم بشماریم و با تلاش و تمرکز بیشتر در انجام امور، وظایف ملی و اجتماعی را که بر عهده داریم به نحواحسن انجام دهیم و به نظر میرسد در سال آینده شاهد رشد و رونق بیشتر صنعت باشیم.

◄ گروه فرش ستاره کویر یزد در هر دو بخش فرش ماشینی و تامین مواد اولیه مورد مصرف آن فعالیت دارد، عملکرد انجمن صنایع نساجی را در ارائه خدمات به واحدهای صنعتی از سال گذشته تاکنون چگونه دیده اید؟ و چرا حضور فعال در انجمن و هئیت رئیسه ندارید؟  

انجمن صنایع نساجی یکی از قدیمی ترین و قویترین تشکلهای صنعتی در کشور است. از همین جا از زحمات دوستان و همکارانمان در انجمن تشکر و قدردانی میکنم. به هر حال خدماتی از جانب انجمن در بهبود فعالیت اعضای آن انجام شده که قابل تقدیر است. ما هم در این انجمن عضویت داریم و در برخی جلسات مرتبط شرکت میکنیم.

◄چرا صنعت فرش ماشینی  با این گستردگی و توان بالائی که صاحبان آن دارند دارای یک تشکل مستقل که  حمایت و کمک به بهبود و ارتقائ آن کند، نیست؟

متاسفانه در کشور ما فرهنگ کار گروهی و تیمی خوب شکل نگرفته، همانطور که می بینید ورزشکاران ما در ورزشهای انفرادی نسبت به ورزشهای گروهی موفق ترعمل می کنند در صنعت هم در میان مدیران چنین نقصی وجود دارد. البته این نگاه و توجه شما قابل تقدیر است و امیدواریم در آینده شاهد این اتفاق باشیم.

◄ در پایان اگر نکاتی  در رابطه با صنعت فرش ماشینی و گروه ستاره کویر یزد  باقیمانده  بیان بفرمائید.

بایستی اشاره کنم به این نکته که ما و سایر همکاران دارای مسئولیت اجتماعی هستیم. احترام به قوانین و رعایت حقوق مصرف کننده و دیگر ذینفعان وظیفه ای است که بر عهده ماست. از جمله این وظایف قوانین مربوط به کپی رایت است. نقشه، طرح و رنگ محصول یک شرکت برای تولید آن زحمات زیادی کشیده شده تا به نتیجه مطلوب برسد. بعضی این زحمات را باکپی کردن نادیده می گیرند و یا از نام شرکت های معتبر سوء استفاده میکنند بدون اینکه تلاشی در جهت ارائه  نام  یا محصول جدید انجام دهند و کار متفاوتی را نسبت به سایر همکاران عرضه کنند. بارها شده از نهادهای بازرسی، شرکت ما را در مورد برخی محصولات بی کیفیت با نام ستاره کویر خواسته اند که پس از پیگیری های لازم مشخص شده که تولید ما نبوده و کپی کاری از برند ما انجام شده و اینگونه کارها نه قانونی و نه اخلاقی و نه شرعی است.

مطلب دیگری که بایستی به آن توجه شود بحث نقدینگی واحدهای صنعتی است که در این برهه خصوصاً بانکها باید به این واحدها کمک کنند. با توجه به اینکه بازار محصول را از تولید کننده به مدت خریداری میکند در صورتی که مبلغ  مواد اولیه لازم را از پیش باید بپردازد بنابراین واحدها در تهیه و ایجاد نقدینگی دچار مشکل می شوند. در اینجا ارائه تسهیلات به موقع و مناسب از جانب بانکها بسیار گره گشا و مفید است و امیدواریم  مسئولان کشور توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند که روان تر شدن چرخ کارخانجات ارتباط مستقیم با رفع مشکل بیکاری، افزایش توانمندی اقتصادی و صنعتی کشور، تولید ثروت برای جامعه دارد و موجب افزایش قدرت و امنیت کشور در ابعاد داخلی و بین المللی می شود.

در انتها از شما و سایر همکارانتان در مجله تخصصی نساجی کهن که به عنوان مجله تخصصی فرش ماشینی خدمات مناسبی را ارائه می دهید تشکر می کنم.

منبع : شماره ۲۲ مجله کهن

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : فرش وینتیج چیست و چرا علاقه به خرید آن افزایش یافته است؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×