اخبار نساجی

تاجر ایرانی چای : حاضرم نصف چای انبارها را بخرم و صادر کنم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت – حاج مهدی حریری که خارجی ها چای ایران را به نام او می شناسند گفت:من حاضرم نصف چای چند سال مانده در انبارها را بخرم و به کشورهای جهان صادر کنم’

در پانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران چای شیرین ایرانی سرو شد اما این حرف های کمی تلخ بود که از پس سرکشیدن فنجان ها شنیده شد؛ حرف هایی که اگرچه تازگی نداشت اما از اوضاع  صنعت چای در ایران حکایت داشت.

یک سوی میز، حاج مهدی حریری نشسته بود که خارجی ها چای ایران را به نام او می شناسند. او از بازرگانان قدیمی چای است و به اندازه ای در حرفه خود تبحر دارد که گفت: “من حاضرم نصف چای چند سال مانده در انبارها را بخرم و به کشورهای جهان صادر کنم.”

حریری در این نشست با بیان اینکه روی تغییر و عوض کردن بوته های چای در مزارع نباید تمرکز کرد، گفت: باید توان خود را روی باغات موجود گذاشت. این فعال حوزه چای ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار هکتار باغات چای در شمال ایران موجود است که متأسفانه بیش از ۲۵ درصد این باغات از بین رفته یا تبدیل به باغات کیوی شده است.

او با بیان اینکه چای ایرانی بهترین چای جهان است، گفت: در بهترین شرایط، کشاورزان بیش از ۶ ماه فرصت برای برداشت برگ چای ندارند ، این در حالی است که یک کارگر ایرانی به طور متوسط در باغات چای در روز ۳۲ کیلو برگ چای برداشت می کند حال آنکه استاندارد جهانی آن ۲۲ کیلو بیشتر نیست و اگر از این میزان بیشتر شود بررسی می کنند که برگ چای برداشت شده ناخالصی دارد که از ۲۲ کیلو بیشتر برداشت شده است.

او همچنین با یادآوری اینکه تعداد دفعات برگ چینی در باغات ایران ۱۸ مرتبه در سال است، این نکته را خاطرنشان کرد که در باغات ایران حداکثر ۴ مرتبه در سال برگ چینی می شود. وی افزود: یک کارگر در باغات ما در طول یک ساعت ۱۰۰ کیلو برگ می چیند در حالی که استاندارد جهانی ۴ کیلو در ساعت است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حریری با بیان اینکه بر اساس آمار رسمی، ۲۵ درصد ضایعات چای داریم، به بودجه ۵۵ میلیارد تومانی کمک و تسهیلات به بخش چای کشور اشاره کرد که به گفته وی ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان از این بودجه صرف هزینه های نیروی انسانی می شود.

این فعال حوزه چای در ادامه با اشاره به اینکه میزان تولید چای در ایران متغیر است، خاطرنشان کرد: در سال ۷۵، میران تولید چای در کشور ۷۵ هزار تن بود و پس از اعتراض فعالان این بخش، تولید سالانه ۴۰ هزار تن اعلام شد که در حال حاضر نیز به طور متوسط حجم تولید چای در کشور ۴۰ هزار تن در سال است.

حریری در ادامه تأکید کرد: سیاست غلط دولت و پول مفت به کشاورزان دادن، چنین سرنوشت شومی برای صنعت چای ایران به ارمغان آورده است.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : فرش وینتیج چیست و چرا علاقه به خرید آن افزایش یافته است؟ 

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×