اخبار نساجی

پیش به سوی تجارت ۳۰ میلیارد دلاری؛ تلاش برای حفظ بازار عراق

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تجارت ایران با عراق از آنجایی اهمیت دارد که این کشور بزرگترین شریک تجاری ایران است. این در حالی است که صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق به جز پتروشیمی در سال گذشته حدود ۱۵میلیارد دلار بوده و به گفته رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق ظرفیت ۳۰ میلیارد دلاری برای صادرات ایران به عراق در سال جاری وجود دارد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، رستم قاسمی در بزرگترین همایش تجارت ایران و عراق با اشاره به اینکه سه مولفه سرعت، کیفیت و هزینه پایین رمز پایداری ایران در بازارهای جهانی به ویژه بازار عراق است، گفت: جلساتی با اتاق بازرگانی داشتیم و قرار است در سه ماه آینده نشست بزرگی در عراق داشته باشیم تا اتاق بازرگانی در عراق ایجاد شود و به این ترتیب حجم صادرات به عراق افزایش یابد.

مشاور معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت گردشگری حلال و گردشگری سلامت افزود: با توجه به برنامهریزی انجام شده قرار است در سند چشمانداز به ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برسیم؛ بنابراین برای این کار نیاز است ساختار کشور را مبتنی بر صادرات شکل دهیم.

قاسمی ادامه داد: براساس مطالعات و کارهای کارشناسی که انجام شده حدود ۲۲ مورد به عنوان موانع صادراتی استخراج و به دولت ارائه کردیم تا این موانع برطرف شود که برخی برطرف شده و بقیه نیز در حال بررسی است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با بیان اینکه امروز باید برای تجار و بازرگانان فرش قرمز پهن کنیم، بر ضرورت تقویت فرهنگ صادرات و ارزش برای صادرکنندگان تاکید کرد. وی با بیان اینکه موارد زیادی وجود دارد که در زمینه تسهیل صادرات مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد، گفت: به عنوان مثال در مرز ۱۱ دستگاه داریم که هر دستگاه کار خودشان را انجام میدهند و این درحالی است که باید مدیریت واحدی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار عراق، بازار صادراتی پایدار برای ما شود، گفت: اگر فکر صادرات پایدار را به عراق نکنیم بدون شک این بازار را از دست خواهیم داد و باید به مولفههای اصلی حضور در بازارهای جهانی که توجه به کیفیت، سرعت و قیمت است توجه ویژهای داشته باشیم. امروز مرزهای جنوبی از طریق عراق باز شده و اگر به درستی به مولفههای اقتصادی اهمیت ندهیم این بازار را از دست میدهیم.

قاسمی تصریح کرد: زیرساختهای عراق بسیار بد است، تا حدی که استان بصره تا ۱۸ ساعت برق ندارد، حملونقل، راهآهن و ساختار مدارس و دانشگاهها هم نیاز به نوسازی اساسی دارد و کارخانهای هم در این کشور وجود ندارد، اما در عین حال برای جمعیت ۳۰ میلیون نفری این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۴۷ میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای ما برای تسهیل این صادرات برداشتن روادید بود که البته این موضوع کمی حل شده و امیدواریم با ثبات مدیریت در عراق حضور جدی در این کشور داشته باشیم.

مجید قربانی فراز، مسوول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به کاهش ۴درصدی و ۶درصدی صادرات ایران به عراق از نظر ارزشی و وزنی گفت: روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰کامیون حاوی کالاهای ایرانی از مرزهای چزابه و شلمچه به عراق صادر میشود، بر این اساس تجار و بازرگانان این حوزه باید از عملکرد خود ارزیابی داشته باشند. وی ادامه داد: عمده کالاهای صادراتی ایران به عراق سیمان تیپ۵، سیمان تیپ۲، کولر آبی، کاشی، سرامیک و فرآوردههای لبنی بهویژه ماست است و نقطه تمرکز صادرات ایران به عراق مواد غذایی است. رئیس دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت به تجار و بازرگانان توصیه کرد: اگر کسی ورود به اقلیم کردستان عراق را در دستور کار دارد، با تامل و تانی بیشتری در این مورد تصمیمگیری کند. در ادامه این نشست جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه بهرغم همه فرصتها، رابطه تجاری ایران و عراق سختتر شده، گفت: پنج چالش کلیدی احساس ناامنی، نبود زیرساختهای لازم در عراق، افزایش هزینههای سربار حملونقل، نبود نقدینگی و همچنین عدم ریسکپذیری تجار ایرانی تجارت با عراق را سختتر کرده است.

رایزن بازرگانی سفارت عراق در ایران نیز از تاسیس بانک مشترکی در ایران و عراق برای تسهیل مراودات مالی خبر داد. شاکر رزاق الدعمی در حاشیه این همایش گفت: چند ماه پیش هیاتی از عراق به ایران آمد و مباحثی در رابطه با امضای تفاهمنامهای به منظور تسهیل مراودات مالی مطرح و در نهایت قرار شد بانک مشترکی در ایران و عراق تاسیس و مراودات مالی ازطریق این بانک انجام شود.

وی با بیان اینکه در دورههای گذشته زیرساخت عراق به شدت تخریب شده بود و اکنون نیاز به بنای زیرساخت داریم، گفت: در رابطه با ساختمانهای مسکونی و خدمات فنی و مهندسی باید اقداماتی صورت گیرد و در این زمینه به شدت نیاز به کمک داریم.

شاکر رزاق الدعمی با بیان اینکه به لحاظ خط آهن و حملونقل نیز مواردی مطرح شده که در حال بررسی است، گفت: در رابطه با فعالیتهای پالایشگاهی و ساخت پالایشگاهها استقبال و اقداماتی نیز انجام شده و در حال انجام است. رایزن بازرگانی سفارت عراق در ایران با بیان اینکه به لحاظ قرب اجتماعی و فرهنگی و خط مرزی بلندی که بین ایران و عراق وجود دارد منجر به رشد فعالیتها و افزایش حجم صادرات میشود و روابط رو به گسترش بوده است.

وی با بیان اینکه همکاری اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق بسیار پویا بوده، شرکت در نمایشگاههای بینالمللی عراق را از جمله راهکارهای افزایش این همکاری برشمرد.

شاکر رزاق الدعمی یادآور شد: چند ماه پیش هیاتی از وزارت بازرگانی عراق به ایران آمدند و بحث سر تفاهمنامهای بود که پیشنویس آن یک ماه گذشته آماده و ارسال شد که بعد از امضای آن بدون شک خیلی از موارد برطرف خواهد شد. 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×