گزارش نمایشگاه ها

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گفتگو با اقای ارگون کارابولوت - مدیر عامل شرکت کوزی اکسپو ترکیه - برگزار کننده نمایشگاه Georgia fabtex

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای اخیر یک عظم جدی برای توسعه این صنعت در این کشور وجود دارد. به تازگی با خبر شدیم که قرار است برای پاسخ به نیازهای روز افزون این کشور به کالاهای نساجی نمایشگاهی در شهر تفلیس برگزار شود. به همین دلیل گفتگویی با مدیر عامل شرکت برگزار کننده انجام دادیم که از نظر می گذرانید:

  • لطفا در ابتدا کمی در مورد اینکه چرا گرجستان را برای این رویداد انتخاب کردید بدهید.

شرکت ما در جهت توسعه بازارهای هدف و پاسخگویی به نیاز بازار پس از بررسی دقیق پتانسیل ها و آینده صنعت نساجی در منطقه قفقاز گرجستان را برای برگزاری یک رویداد انتخاب کرد. گرجستان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و سرمایه گذاری های جدید در این کشور در حال تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای است که در آینده بیشتر از آن خواهیم شنید.

این کشور که در فاصله کمی در اطراف خود به یک بازار تقریبا ۹۰۰ میلیون نفری دسترسی دارد جذابیت های زیادی برای تولیدات نساجی پیدا کرده و بیش از سیصد واحد تولیدی کوچک و متوسط و حدود ۳۰ واحد بزرگ تولید کننده در آن وجود دارد.

گرجستان به دلیل تمرکز برروی تولیدات نهایی نساجی مانند پوشاک و منسوجات خانگی نیاز عمده ای به تامین مواد اولیه خود دارد که کشورهای چین و ترکیه مهمترین این تامین کنندگان هستند.

همچنین گرجستان به دلیل داشتن طراحان مد و فشن بسیار توانا که سلیقه بازار بزرگ روسیه و اروپا را به خوبی می دانند می توانند به یکی از تامین کنندگان اصلی اروپا تبدیل شوند که این امر با افزایش روز افزون هزینه های تولید در تامین کنندگان اصلی اروپا مانند ترکیه یک شانس بزرگ است.

از طرف دیگر گرجستان به عنوان یک شاهرگ حیاتی برای کشور ارمنستان به شمار می رود که به دلیل مسایل پیش آمده روابط سیاسی و اقتصادی چندان گسترده ای با همسایگان شرقی و غربی خود ندارد و بهترین راه برای ورود و خروج کالا و یا انجام فعالیت های تجاری صادرات کالاها می باشد. در حال حاضر تعداد زیادی از تجار روسیه و اکراین نیز در‌گرجستان فعالیت می کنند و شرکت های بسیار زیادی از این دو‌ کشور، در گرجستان سرمایه گذاری کرده اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

  • آیا شرایط زیر ساختی در گرجستان برای تولیدات نساجی مناسب است؟

گرجستان دارای مزیت های زیادی در تولید کالاهای نساجی است که از مهمترین آنها می توان به داشتن قرارداهای تجارت آزاد با کشورهای متعدد منطقه ای و اروپایی, هزینه‌های تولید و‌ کارگری کمتر نسبت به کشورهای منطقه، داشتن نیروی کار ماهر و طراحان مد و فشن قوی، دسترسی آسان به بازارهای صادراتی و … اشاره کرد.

ما قصد داریم با ایجاد یک بستر مناسب برای ملاقات تامین کنندگان بین المللی و تولید کنندگان و خریداران کالاهای نساجی در گرجستان و شهر تفلیس، نمایشگاه فابتکس را به یک قطب منطقه ای تبدیل کنیم و سهمی در توسعه هرچه بیشتر صنعت نساجی و پوشاک در گرجستان و‌منطقه قفقاز داشته باشیم.

  • چطور نمایشگاه های نساجی می تواند به توسعه صنعت نساجی کمک کند؟

نمایشگاه های تجاری در تمام صنایع و بخش ها و به ویژه در صنعت نساجی از اهمیت زیادی برخوردارند و به ویژه بعد از همه گیری کرونا همه این واقعیت را لمس کردند که با وجود پیشرفت تکنولوژی و وجود وسایل ارتباط جمعه متعدد و نمایشگاه های مجازی، هنوز هم نمایشگاه های فیزیکی حرف اول را در تجارت میزنند. به ویژه در صنعت نساجی که شما با کالایی سر و کار دارید که دوست دارید آنرا لمس کنید و لطافت و سطح آنرا با دست و به طور فیزیکی احساس کنید و بعد اقدام به خرید نمایید.

نمایشگاه ها در سالهای اخیر دچار تغییراتی شده است و نمایشگاه های متوسط در سطح منطقه ای و کشورها در حال گسترش است. نمایشگاه های بسیار بزرگ به ویژه در کشورهای اروپایی دچار یکنواختی شده و مشتریان دوست دارند برای یافتن مشتریان و موقعیت های جدید به بازارهای کوچک و منطقه ای سر بزنند و از نزدیک تر با تولید کنندگان ارتباط داشته باشند.

ما در‌نمایشگاه فابتکس برنامه ریزی کرده ایم تا تعداد زیادی بازدید کننده و خریدان حرفه ای را از کشورهای منطقه مانند آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، ایران و روسیه به نمایشگاه دعوت کنیم و با ترتیب دادن ملاقات های تجاری بین غرفه گذاران و بازدیدکنندگان بیشترین حد تاثیر گذاری را داشته باشیم.

امیدواریم با توجه به نزدیکی کشور ایران به گرجستان و البته عدم نیاز به ویزا برای سفر به این کشور بازدیدکنندگان ایرانی را در این رویداد ملاقات کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×