اخبار نساجی

رایزنی صنعتگران ترکیه با کارآفرینان ایران

 

یک هیات تجاری از کشور ترکیه صبح امروز در اتاق تهران با فعالان اقتصادی و صنعتگران ایران ملاقات کرد. این هیات که دربرگیرنده اعضای اتحادیه صنایع فلزی و لوازم جانبی بود، به منظور آشنایی با طرف‌های خود در ایران و برقراری مناسبات و همکاری های مشترک صنعتی و بازرگانی در اتاق تهران حاضر شد و دو طرف توانستند زمینه همکاری های صنعتی را به اشتراک بگذارند.

به گزارش اتاق تهران، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران میزبان این هیات صنعتی و تجاری ترکیه بود و در طرف مقابل نیز، رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران پیشاپیش هیات ترک در اتاق تهران حاضر شد.

محمدرضا بختیاری معاون امور بین الملل اتاق تهران در این نشست به روابط دیرینه دو کشور در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و با بیان اینکه حجم مناسبات تجاری دو کشور به ۱۵ میلیارد دلار در سال رسیده است، افزود: طبق هدفگذاری دو کشور و بر اساس مذاکرات چندی پیش مقامات ارشد ایران و ترکیه، حجم تعاملات تجاری دو طرف تا سال ۲۰۲۰ میلادی باید به ۳۰ میلیارد دلار برسد که دستیابی به این میزان از همکاری‌ها دور از دسترس نیست.

وی به برخی تسهیلات به عمل آمده در عرصه روابط اقتصادی دو کشور اشاره کرد و یادآور شد که در همین زمینه، تعرفه ترجیحی که شامل بیش از ۱۲۰ قلم تعرفه کالا خواهد بود از اول ژانویه ۲۰۱۵ میلادی میان دو کشور برقرار خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بختیاری با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر، سه هیات بلندپایه تجاری از اتاق تهران راهی کشور ترکیه شد، از میزبانی اتاق تهران نسبت به حدود ۱۰ هیات اقتصادی و تجاری ترکیه طی این مدت خبر داد و یادآور شد که رفت و آمد هیات های بیشتر تجاری میان دو کشور جهت ایجاد زمینه آشنایی متقابل و افزایش همکاری های تجاری ادامه خواهد داشت.

همچنین، هیمت گریش رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های اتاق تهران برای برقراری نزدیک مناسبات و همکاری های بخش خصوصی دو کشور، اقدامات اتاق تهران را در دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری دو طرف تاثیرگذار دانست.

وی با بیان اینکه موانعی بر سر راه تعاملات تجاری ایران و ترکیه وجود دارد که عمدتا ناشی از برقراری تحریم ها است، تصریح کرد که دولت ترکیه تلاش خود را برای کنار زدن موانع به وجود آمده به عمل آورده است و در همین راستا، یکی از بانک های دولتی ترکیه- هالک‌بانک- در برقراری روابط مالی و بانکی با ایران همچنان فعال است.

رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران به مناقشه اخیر حمل و نقلی میان دو کشور اشاره کرد و با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات پیش آمده در مرز بازرگان برطرف شده است، افزود: ۹۰ درصد حمل و نقل تجاری ترکیه و ایران از طریق مرز بازرگان صورت می گیرد که برای برقراری مناسبات بهتر نیاز به پایانه مرزی دیگری نیز کاملا احساس می شود.

رییس این هیات تجاری از کشور ترکیه که ریاست اتحادیه صنایع فلزی و لوازم جانبی آن در استانبول را نیز برعهده دارد طی سخنانی هدف از این سفر را توسعه همکاری ها میان صنایع فلزی ترکیه به همتایان خود در ایران عنوان کرد و خاطرنشان ساخت که اعضای این هیات قصد دارند طی مدت حضور خود در ایران زمینه های تولید مشترک با شرکت های ایرانی را فراهم کنند.

جمیل تایمن، نزدیکی جغرافیایی دو کشور را از جمله مزیت های توسعه همکاری های صنعتی و بازرگانی میان دو کشور دانست و تصریح کرد که در بخش صنایع فلزی، ترکیه از پیشگامان این صنعت در منطقه است و تلفیق صنایع دو کشور در این بخش می تواند بازار وسیعی را در منطقه و آسیا و اروپا پیش روی دو کشور باز کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×