اخبار نساجی

تجارت ایران و ترکیه کمتر از ۱۴ میلیارد دلار شد

 

مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۶ درصدی به ۱۳.۷ میلیاد دلار رسید که از این رقم ۹.۸ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به این کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اداره آمار ترکیه اعلام کرد مبادلات تجاری این کشور با ایران در سال میلادی گذشته با کاهش ۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

مبادلات دو کشور که در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۴.۵۷۵ میلیارد دلار اعلام شده بود در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۶ درصدی به ۱۳.۷۲۱ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن ۷ درصد افت داشته است و به ۳.۸۸۸ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه در سال پیش از آن ۴.۱۹۲ میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

واردات ترکیه از ایران در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن ۵.۳ درصد کاهش داشته است. ترکیه در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۰.۳۸۳ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۹.۸۳۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

ایران هفتمین مقصد صادرات ترکیه و هشتمین منبع تامین نیازهای وارداتی این کشور در سال ۲۰۱۴ شناخته شده است. صادرات ترکیه به ایران در این مدت معادل ۲.۵ درصد کل صادرات این کشور و واردات از ایران معادل ۴.۱ درصد کل واردات ترکیه در این مدت بوده است.

مقامات ایران و ترکیه اخیرا یک موافقتنامه تجارت ترجیحی را امضا کرده اند که بر اساس آن تعرفه کالاهای مبادلاتی بین دو کشور کاهش یافته است.

این موافقتنامه با انتقاد شدید فعالان اقتصادی در ایران مواجه شده است تا حدی که برخی این موافقتنامه را به عهدنامه ترکمنچای تشبیه کرده اند.

به عقیده این افراد ترکیب کالاهای انتخاب شده در این موافقتنامه به گونه ای است که تولیدات صنعتی کشور را در تنگنا قرار می دهد و از سوی دیگر در شرایط بی آبی و نیاز کشور به کالاهای کشاورزی، تشویق کشاورزان به صادرات این کالاها توجیه منطقی ندارد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×