اخبار نساجی

خرید ۱۰ شناور پایلوت راهنمابر از هلندی‌ها با وجود توانمندی داخلی

 

 

 در شرایطی که هم‌اکنون یاردهای کشتی‌سازی داخلی با کمترین ظرفیت خود فعالیت می‌کنند خبر می‌رسد یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در حال خرید ۱۰ شناور پایلوت راهنمابر از هلند است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گرچه وضعیت کشتی‌سازان داخلی در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود یافته، اما با این وجود بخش زیادی از ظرفیت این یاردها بلااستفاده مانده است. در این شرایط شماری از بهره‌برداران بی‌توجه به تولید ملی نیازهای خود را از طریق خرید خارجی تأمین می‌کنند.

در این راستا یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بنادر و دریانوردی سفارش خرید ۱۰ فروند شناور پایلوت راهنمابر ــ شناورهایی از خانواده شناورهای خدماتی ــ را به شرکتی هلندی داده است. بر اساس شنیده‌ها خرید یک فروند از این شناورهای هلندی ۴ تا ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در بردارد و در مجموع برای خرید ۱۰ فروند شناور معادل ۴۰ تا ۴۴ میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این در حالی است که هزینه ساخت یک شناور راهنمابر خدماتی توسط کشتی‌سازان داخلی ۳ میلیارد تومان و مجموعاً ۱۰ فروند از این شناورها حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت،‌ ضمن آنکه با ساخت شناورهای مذکور در داخل علاوه بر اشتغالزایی از خروج رقم‌های قابل توجهی ارز جلوگیری می‌شود.

گفته می‌شود برای موجه جلوه دادن این خرید خارجی، کنسرسیومی با حضور شرکت هلندی و دو شرکت ایرانی تشکیل شده است تا به این وسیله شناورهای پایلوت راهنمابر به‌صورت سی‌کی‌دی وارد کشور شده و پس از مونتاژ آنها اعلام شود این شناورها تولید داخل بوده است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×