اخبار فرش ماشینی

بحران در نساجی بروجرد، از شایعه تا واقعیت!

 

بروجرد-ایرنا- این روزها زمزمه هایی از وجود بحران، تعدیل نیرو وحتی تعطیلی کارخانجات نساجی بروجرد شنیده می شود و بعضی از مسئولان این موضوع را تکذیب و برخی دیگر ضمن تایید وجود مشکلات در این واحد صنعتی، آنها را قابل حل می دانند.

به گزارش ایرنا کارخانجات نساجی بروجرد با داشتن بیش از یکهزار کارگر، ۲ فاز ریسندگی و ۲ فاز بافندگی و رنگرزی از واحدهای صنعتی بزرگ شهرستان بروجرد و از کارخانجات بزرگ نساجی کشور محسوب می شود که نقش بسزایی در اشتغال منطقه دارد.

چند روزی است شایعاتی دربین کارگران این واحد صنعتی شنیده می شود که گویای تعطیلی نساجی بروجرد و عدم تمدید قرارداد کارگران از ابتدای دی ماه امسال است.

برخی، کمبود و گرانی مواد اولیه را دلیل اصلی بحران در نساجی می دانند که ممکن است به تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه نیز بیانجامد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طبق گفته تعدادی از کارگران نساجی بروجرد، خطوط تولید ریسندگی یک و دو این کارخانه اکنون تعطیل و آینده و معیشت کارگران این کارخانه در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

این روزها تمدید شدن یا نشدن قراردادهای کارگران و تعطیل یا تعطیل نشدن کارخانه نساجی بروجرد نقل زبان مردم بروجرد بویژه خانواده های کارگران این کارخانه شده است و این گزارش تلاش دارد این موضوع را در قالب اظهارنظرهای مسئولان مربوطه روشن کند.

** فعالیت خطوط تولید کارخانجات نساجی/ بازی های رسانه ای موجب نگرانی کارگران شده است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد نیز اظهار کرد: متاسفانه در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر تعطیلی خطوط تولید کارخانجات نساجی از دی ماه در برخی از رسانه ها منتشر شده که موجب نگرانی کارگران این واحد صنعتی شده است.

مهدی شریف طبع افزود: خطوط تولید کارخانجات نساجی بروجرد اکنون فعال است و کارگران بدون تعطیلی مشغول به کار هستند.

وی گفت: بازرسان این اداره هر روز وضعیت کارخانجات نساجی بروجرد را رصد می کنند که طبق این بررسی ها و بازدیدها، تعطیلی کارخانه و اخراج کارگران صحت ندارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد افزود: خط تولید ریسندگی کارخانه نساجی بروجرد به دلیل نبود مواد اولیه بطور موقت چند روز تعطیل شده است اما در روزهای آینده با تامین مواد اولیه فعالیت این خط از سر گرفته می شود.

شریف طبع اضافه کرد: تعطیلی خط ریسندگی و سایر خطوط به دلیل نبود مواد اولیه در سال های گذشته نیز اتفاق افتاده و مبحث تازه ای نیست ولی متاسفانه شایعه سازی برخی افراد و انتشار آن در سایت ها و شبکه های اجتماعی فقط باعث ایجاد دغدغه فکری و بازی با روح و روان مردم می شود.

وی با اشاره به تعطیلی کارخانه در برخی از روزهای هفته گفت: تعطیلی هر واحد صنعتی در روزهای خاص بستگی به سیاست مدیریتی آن کارخانه و تامین مواد اولیه دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد در خصوص احتمال تعطیلی واحدهای صنعتی و نساجی بروجرد بدلیل قطعی گاز اظهار کرد: هر ساله در آغاز فصل سرما و برودت هوا به تمامی واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی اعلام می شود که احتمال افت فشار گاز وجود دارد و باید در حالت آماده باش و به فکر تامین سوخت جایگزین باشند.

به گفته وی هر واحد صنعتی، تولیدی و معدنی از جمله نساجی می تواند برای دریافت سوخت جایگزین به اداره صنعت، معدن و تجارت مراجعه کند تا در صورت برودت هوا و افت فشار گاز، تولیدات کارخانه متوقف نشود.

وی افزود: در حال حاضر اغلب واحدهای صنعتی و تولیدی از جمله نساجی بروجرد در زمینه فروش محصولات خود مشکل دارند.

شریف طبع تاکید کرد: برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی وابسته به برخی جریانات، با اهداف سوء این مطالب را منتشر می کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد افزود: رسانه ها باید به جای دامن زدن به مشکلات و بزرگنمایی برخی شایعه ها برای رونق و بهبود تولید و اقتصاد شهرستان کمک کنند.

** تعدیل نیرو در کارخانجات نساجی بروجرد نداریم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز با اشاره به شایعات تعدیل نیرو در کارخانجات نساجی بروجرد گفت: هیچگونه تعدیل نیرو تا پایان امسال در این واحد صنعتی صورت نمی گیرد.

علی آشتاب در جمع نمایندگان کارگران نساجی بروجرد افزود: در نشست اخیر هیات مدیره نساجی بروجرد و استاندار لرستان مصوب شد تا پایان سال جاری هیچگونه تعدیل نیرو در نساجی صورت نگیرد.

به گفته وی به ادارات گاز و برق نیز ابلاغ شده تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۵ در مورد بدهی گاز و برق نساجی اقدام قانونی انجام ندهند.

وی اظهار داشت: توسعه و نوسازی خط تولید نساجی بروجرد در سال ۱۳۹۵ انجام می شود و امیدواریم با بهتر شدن اوضاع اقتصادی و رونق بازار کسب و کار این نوسازی و طرح توسعه بدون تعدیل نیرو انجام شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: با رایزنی های انجام شده و حل مشکلات تسهیلات نساجی تا هفته آینده امیدواریم مشکلات مالی این کارخانه نیز برطرف شوند.

وی گفت: کارگران این واحد صنعتی نگران تمدید قراردادها نباشند و با درک درست از شرایط موجود هرگز تولید را متوقف نکنند.

آشتاب افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حقوق کارگران دفاع می کند و کارگران باید به ما اعتماد داشته باشند.

** اعطای تسهیلات طرح توسعه با بهره کم تنها راه خروج نساجی از بحران

جانشین مدیرعامل کارخانجات نساجی بروجرد نیز ضمن تایید وجود بحران در این کارخانه گفت: کارخانجات نساجی بروجرد با دریافت تسهیلات طرح توسعه با بهره کم و بازپرداخت بلند مدت از بحران نجات یافته و تولید خام خود را از سر می گیرد.

امید اعلایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به رغم رکود بازار کسب و کار، تولید نخ و پارچه نساجی بروجرد هنوز متوقف نشده و این کارخانه در هیچ یک از پرداخت های خود از جمله حقوق کارگران، بیمه و مالیات دیرکرد نداشته است.

وی با اشاره به مساعدت های استاندار لرستان، مسئولان و نمایندگان بروجرد در تخصیص اعتبارات و تسهیلات به نساجی بروجرد گفت: تسهیلات با سود بانکی بالا و بازپرداخت کوتاه مدت برای نساجی هیچ فایده ای ندارد.

جانشین مدیرعامل کارخانجات نساجی بروجرد هزینه روزانه خرید الیاف این کارخانه را حدود ۱۲ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با توجه به رکود بازار و وجود مقادیر زیاد نخ و پارچه خام در انبارها هزینه این مبلغ برای شرکت به صرفه نیست.

وی اظهار کرد: ۴۵۰ کارگر در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به خط تولید کارخانجات نساجی بروجرد اضافه شد که در صورت تداوم روند کنونی و پرداخت نشدن تسهیلات ارزان قیمت به این مجموعه مجبور به تعدیل این نیروها می شویم.

اعلایی در خصوص هشدار ادارات برق و گاز مبنی بر قطعی این اشتراکات گفت: در شرایط بحرانی کنونی از مسئولان شهرستان و استان انتظار می رود اجازه ندهند مشکلات این کارخانه با قطعی برق و گاز بیشتر شوند.

وی گفت: مدیریت نساجی بروجرد اعتقادی به تعدیل نیرو ندارد ولی ممکن است این اقدام در صورت پرداخت نشدن تسهیلات ارزان قیمت و معلق ماندن بدهی ها به یک راهکار برای عبور از بحران تبدیل شود.

جانشین مدیرعامل کارخانجات نساجی بروجرد افزود: کارخانه های نساجی در سایر استان های کشور از تسهیلات ارزان قیمت طرح توسعه استفاده کرده اند و اکنون تولید آنها ادامه دارد لذا نساجی بروجرد نیز با داشتن بیش از یکهزار کارگر باید بتواند از این نوع تسهیلات برای بقای خود استفاده کند.

وی گفت: نساجی بروجرد هرسال، پنج هزارو ۵۰۰ تن نخ، ۱۴ میلیون متر پارچه خام و ۱۲ میلیون متر پارچه تکمیل تولید می کند.

** اجرای طرح توسعه نساجی بروجرد به سال آینده موکول شد

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد در این باره گفت: فعالیت کارخانجات نساجی بروجرد به مدت چهار ماه تحت تاثیر اجرای طرح توسعه قرار می گیرد و در این مدت هیچ یک از کارگران اخراج نمی شوند.

مسلم پورقاسمیان افزود: قرار است کارخانه نساجی بروجرد نوسازی و به فناوری روز مجهز شود که این مهم با تامین تسهیلات مورد نیاز محقق می شود.

وی اظهار کرد: اجرای طرح توسعه نساجی بروجرد قرار بود از ابتدای دی ماه آغاز شود ولی طی هماهنگی های صورت گرفته اجرای این طرح به بهار سال آینده موکول شده است.

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد افزود: استاندار لرستان تمام تلاش خود را برای تامین تسهیلات مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه نساجی بروجرد بکار گرفته است.

کارخانجات نساجی بروجرد در اواخر سال ۱۳۸۷ تعدادی از کارگران خود را تعدیل کرد ولی بعد از چند ماه و به تدریج از نیروهای اخراجی دعوت به کار نمود.

نساجی بروجرد دارای یکهزارو ۴۰ نفر کارگر است که در سه نوبت کاری صبح، عصر و شب فعالیت دارند.

واحدهای صنعتی سامان کاشی و کاشی جم بروجرد نیز امسال به دلیل رکود بازار با مشکلاتی مواجه شدند و در مقطعی نیز تعطیل بودند.

حدود ۳۵ درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد واقع شده اند.

گزارش از احسان کردی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×