اخبار فرش ماشینی

هواپیمای بدون سرنشین بی صدا با استفاده از نانوالیاف

 

پرنده هدایت‌پذیر از دور (AUV) یا به اختصار پَهپاد که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز گفته می‌شود، بوسیله کنترل از راه دور، با برنامه‌های پیش از پرواز یا با سامانه‌های خودکار دینامیک هدایت می‌شوند. پهپادها در حال حاضر در برنامه‌های نظامی و برنامه‌های غیرنظامی مانند عملیات امداد و نجات، خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها در جایی که پرواز برای خلبان امکان‌پذیر نیست و حوادث غیرمترقبه طبیعی استفاده می‌شوند.

یکی از مشکلات این تجهیزات پرنده، صدای زیاد آنها می‌باشد. شرکتDotterel با همکاری شرکتRevolution Fibers در نیوزلند اقدام به رفع این مشکل نموده‌اند.

شرکت Dotterel  به معنای مرغ باران قصد دارد وزوز هواپیمای بدون سرنشین خود را از بین ببرد. عمده‌ی صدای وزوز پهپادها ناشی از انتقال هوای متلاطم است. شرکت مرغ باران از دو سازوکار برای کاهش این صدا استفاده نموده است. در روش اول با استفاده از یک پوشش مستقیم، صدا را آنقدر کاهش می‌دهد تا از حد شنوایی انسان خارج شود و در روش دوم و به طور موازی با روش اول، با کاهش تلاطم هوا در اطراف هواپیمای بدون سرنشین باعث کاهش سروصدای ایجاد شده می‌شود.

در روش اول یا روش غیرفعال، پوشش موتور سبک وزن هواپیمای بدون سرنشین با آستری از نانوالیاف عایق صوتی پوشیده شده و با ایجاد شکست در امواج صوت سبب کاهش صدا می‌شود. این سامانه مزایایی از جمله محافظت از هواپیمای بدون سرنشین، عدم ایجاد آلودگی صوتی در محیط اطراف و عدم آسیب به کاربر را به همراه دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نمونه‌ی اولیه ساخته شده توسط این شرکت نشان داد که میزان سروصدا تا ۶ دسی‌بل کاهش می‌یابد و در فازهای بعدی این شرکت قصد دارد صدای هواپیمایی که در ارتفاع ۲۰ متری پرواز می‌کند را تا حد صدای شنیده شده از هواپیما در ارتفاع ۴۰ متری کاهش دهد.

این شرکت به واسطه‌ی این نوآوری موفق به اخذ جایزه نوآورانه‌ترین محصول از NAB 2016 شده است. شرکت Dotterel کمتر از یک سال قبل و پس از برنده شدن مبلغ ۱۰۰۰۰دلار جایزه در مسابقه‌ی  Callaghan Innovation’s inaugural C-prize توسط سه برادر تاسیس شد.

شرکت Dotterel  از محصول نانولیفیphonix TM شرکت الیاف انقلابی در این نوآوری استفاده نموده است. این محصول نانولیفی با داشتن یک بستر بسیار متخلخل، هزاران بار از عایق‌های صوتی متداول موثرتر بوده و در عین حال به طرز قابل ملاحظه‌ای از آنها متراکم‌تر و سبک‌تر‌می باشد.

نانوالیافPhonix  را می‌توان به سهولت بر سطوح و محصولات موجود اعمال کرد . قطر و چگالی الیاف با توجه به فرکانس صدا و وضعیت وسیله‌ی هدف برای عایق‌بندی، قابل تغییر می‌باشد.

کاربردهای هواپیمای بدون سرنشین مجهز شده با نانوالیاف

شرکتDottelerاز این فناوری برای پایش آزمایشی زمین‌های کشاورزی، یکپارچه‌سازی تصاویر هوایی و حس‌گرهای مدیریتی استفاده نموده است. در افتتاحیه فصل ۲۰۱۵/۲۰۱۶، این شرکت خدمات نظارتی، تصاویر چند طیفی و تحلیل اطلاعات حاصل از آزمایش‌های یک مزرعه‌ی ذرت را در جزیره‌ای در شمال نیوزلند با این فناوری انجام داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×