اخبار فرش ماشینی

تاثیر ۵/۲ درصدی افزایش تعرفه رنگ نساجی در قیمت ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

‏افزایش تعرفه رنگ صنایع نساجی بین دو تا ۵/۲ درصد در قیمت تمام شده محصولات نساجی تاثیر گذار است. ‏جمشید بصیری دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه حدود دو ماه پیش یکباره خبر دار شدیم تعرفه چهار رقم از رنگ های نساجی به ترتیب ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ درصد در نیمه سال و برخلاف عرف متداول افزایش یافته است، اظهار داشت: نساجی و تمام صنایع وابسته به آن بدون رنگرزی و چاپ معنی ندارد یا به عبارت دیگر دنیای نساجی، دنیای رنگ هاست.

وی در ادامه اظهار داشت: ابتدا تلفن های معترضان،‌ سپس نامه های کتبی آنها مبنی بر اعتراض شدید به تصمیم افزایش تعرفه رنگ صنایع نساجی واصل شد و پس از آن با حضور در انجمن صنایع نساجی به شدت به بالارفتن رنگ اعتراض کردند که ابتدا نامه ها و موضوع به مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع منعکس شد. طی دو جلسه در وزارت صنایع و معادن موضوع با حضور معترضان و ذی نفعان ارتقای تعرفه بدون نتیجه برگزار شد.
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه جلسه سوم با حضور شاکیان معترض به افزایش تعرفه و مدیریت شرکت تولیدکننده رنگ صنایع نساجی کشور در انجمن برگزار شد، اضافه کرد: در آن جلسه اعضای هیات مدیره این انجمن از آن واحد تولیدی به دلیل استفاده از ماشین آلات ۴۰ سال قبل، تکنولوژی تولیدی نسل دوم، تولید کم، کیفیت تولیدات و وجود تنها ۸۰ نیروی کار در خط تولید، خواستند که به دلیل ناتوانی در تامین خواسته ها و رنگ های مورد نیاز کارخانجات نساجی کشور، کاهش تعرفه واردات رنگ های نساجی را قبول کند.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی که صنایع نساجی داخلی با حدود ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم به شدت در مقابل هجوم همه جانبه قاچاق قرار گرفته است، افزایش تعرفه هیچ کمکی به این شرکت تولیدکننده رنگ نخواهد کرد بلکه موجب افزایش هزینه های کارخانجات رنگرزی و چاپ خواهد شد.
مهندس بصیری در ادامه بیان کرد: معاونت صنایع و همچنین دفتر صنایع نساجی وزارت صنایع و معادن پس از بررسی اسناد و مدارک موجود، بصورت رسمی به معاونت حقوقی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که “با توجه به تولید ناچیز رنگ های نساجی در داخل کشور، افزایش حقوق ورودی رنگ به صلاح نیست و قبل از ایجاد مشکلات غیر قابل جبران باید هر چه زودتر و بدون تشریفات متعارف که موجب اتلاف وقت در تغییر حقوق ورودی است، تعرفه واردات رنگ به حقوق ورودی سال ۸۶ اصلاح شود.

به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، به همین منظور وزارت صنایع و معان برای حفظ و توسعه وضع تولید در صنعت نساجی در ۲۹ مردادماه امسال با ارسال نامه ای به معاون وزیر بازرگانی، موضوع درخواست کاهش حقوق ورودی رنگ های نساجی را مطرح کرده و خواستار بررسی موضوع در کمیسیون ماده یک شده است که متاسفانه تاکنون وزارت بازرگانی هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته دو هزار و چهار تن رنگ اسیدی، مستقیم، راکتیو و پیگمنت مورد نیاز صنایع نساجی وارد کشور شده است، تولید و عرضه شرکت تولیدکننده رنگ صنایع نساجی(الوان ثابت) را ۵۹۵ تن اعلام کرد و افزود: در سال جاری و تاکنون ۶۴۰ تن از این رنگ ها وارد کشور شده و الوان ثابت نیز ۳۱۸ تن رنگ به بازار مصرف عرضه کرده است.
به گفته بصیری جمع تمام رنگ های مورد مصرف و وارداتی صنعت نساجی در سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۹۰ تن و عرضه شرکت الوان ثابت از کل نیاز رنگ مصرفی صنایع نساجی در سال ۸۶، ۸/۴ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه صنایع نساجی کشور با ۱۲۰ سال سابقه در واقع وارد نسل پنجم تولید شده که هیچ صنعت دیگری در بین صنایع کشور ما از چنین قدمتی برخوردار نیست، متذکر شد: انجمن صنایع نساجی ایران دارای ۴۷ سال سابقه و ۵۰۰ عضو در ۳۲ رشته از صنایع نساجی کشور است و حدود ۸۵ درصد تولیدات نساجی از سوی آنها تامین می شود.

مهندس بصیری در پایان با بیان اینکه ۳۰۰ هزار شغل مستقیم در واحدهای تولیدی صنایع نساجی کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: واحدهای نساجی کشور در رشته های مختلف از تولید الیاف مصنوعی تا انواع و اقسام پوشاک مردانه، زنانه، بچه گانه، انواع نخ و پارچه و کف پوش ها و رواندازها و منسوجات بافته و نبافته، انواع و اقسام مواد کمکی و شیمیایی و رنگ های مورد نیاز را تولید می کنند.
یادآور می شود تعرفه رنگ های اسیدی، مستقیم، راکتیو و پیگمنت از ۲۰، ۲۰، ۱۰ و ۱۵ درصد سال ۸۶ به ۳۰درصد برای سال جاری رسیده است.‏
منبع: خبرگزاری موج

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×