اخبار نساجیمقالات نساجی

ثبت توقفات ماشین آلات و تحلیل و بررسی آن جهت افزایش تولید و بهره وری در سالن ریسندگی

تهیه و تدوین: قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی

قاسم حیدری
ghasem@aut.ac.ir

جهت بهبود هر اقدامی، بازخورد گرفتن از آن می تواند موجب اصلاح نواقص و کاستی ها و ضعف های آن اقدام گردد. داده های دریافت شده و تحلیل های عددی از فرآیندها، بهترین و ممکن ترین روش های ارزیابی جهت بهبود فرآیند می باشد. در اجرای بهبود فرآیند، باید بر اصل کایزن در مستمر بودن و تثبیت بهبود حتی اگر بهبود کوچکی باشد باید توجه داشت.

در فرآیند تولید مستمر ۲۴ ساعت ۷ روز هفته، علل عدم تحقق حدکثر بهره وری و تولید ممکن، می تواند با ثبت و بررسی دقیق علت توقفات حاصل گردد. توقفات هر علتی که داشته باشند، بصورت داده جمع آوری رو جهت رفع آن اقدام می گردد. علت توقفات بصورت پویا طی زمان تغییر می کند و توقفات در ابتدای فرآیند راه اندازی با فرآیند افزایش بهره وری بلند مدت تر بوده و رفع علت توقفات نیز با چالش های مهمتری همراه است.

جهت مرحله ای که باید مورد توجه و افزایش بهره وری قرار گیرد به ۳ مورد زیر توجه گردد:

۱- در ابتدای فرآیند افزایش بهره وری، شناسایی گلوگاه تولید مورد توجه قرار گرفته و تلاش جهت برطرف کردن آن گلوگاه صورت می گیرد.
۲- از طرفی بعلت پیوسته بودن مراحل و تاثیر مراحل قبل و بعد بر روی هم، افزایش بهره وری یک مرحله مستلزم افزایش بهره وری در مرحله قبل و بعد آن است.
۳- به علت تغذیه مراحل پایانی از مراحل و محصولات میانی، تلاش جهت افزایش بهره وری مراحل پایانی، افزایش بهره وری مراحل ابتدایی را در پی خواهد داشت.
۴- متناسب با افت تولید واحدهای متوقف می توان توقف تمامی واحدها را در محاسبات در نظر گرفت.

ثبت توقفات که توسط واحد مهندسی صنعتی صورت می گیرد، در واقع بازتاب کننده عملکرد قبلی و برنامه کاری بعدی واحدهای تولید و فنی و سایر واحدهای مرتبط مثل انبار و مدیریت نیروی انسانی و اداری می تواند باشد. در ادامه به صورت موردی توقفات یک خط ریسندگی رینگ مورد بررسی قرار گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ثبت توقفات ماشین آلات و تحلیل و بررسی آن جهت افزایش تولید و بهره وری در سالن ریسندگی

ثبت توقفات ماشین آلات و تحلیل و بررسی آن جهت افزایش تولید و بهره وری در سالن ریسندگی

ثبت توقفات ماشین آلات و تحلیل و بررسی آن جهت افزایش تولید و بهره وری در سالن ریسندگی

ثبت واحدهای غیرفعال نیز بعنوان ثبت توقفات می تواند مورد توجه قرار بگیرد. توقف هر ۱۲ عدد اسپیندل یک رینگ ۱۲۰۰ اسپیندلی، معادل یک درصد کاهش تولید را در بر میگیرند. خرابی و توقف واحدها نیز باید بطور مداوم رصد و تعمیر و راه اندازی شود. ثبت و بررسی علت توقف واحدهای غیرفعال می تواند مصرف غیر استاندارد قطعات مصرفی را منعکس کنند و واحد فنی درصدد رفع ریشه ای خرابی ها اقدام نماید. ب

عنوان مثال واحدهایی را درنظر پارگی آپرون پایین بعلت خرابی کرادل در آن اتفاق می افتد. درصورتیکه شناسنامه ای از واحدهایی که پارگی آپرون در آنها اتفاق افتاده است تهیه نگردد، تعویض و پارگی مکرر آپرون انجام و واحد معیوب شناسایی نشده و مشکل پارگی آپرون بصورت ریشه ای حل نمی شود.

در دسته بندی توقفات که جهت درک راحت تر و سریعتر داده ها صورت می گیرد باید توجه داشت که دسته بندی نباید موجب از دست رفتن جزییات مهم و کاربردی داده ها شود. توصیه می شود داده ها بصورت مفصل جمع آوری گردد و متناسب با تجزیه و تحلیل مد نظر و نتایج مورد توجه و واحد بررسی کننده، گزارش دسته بندی شده متناسب تهیه گردد. دسته بندی صورت گرفته در این مورد صرفا دسته بندی توقف فنی و توقف تولیدی بوده تا به هریک از این واحدهای مجزا جهت بررسی و رفع ارجاع گردد.

هر سالن تولیدی در برگیرنده حجم بسیار زیادی از داده های تولیدی می تواند باشد که کنترل و ثبت آن می تواند صورت گیرد. مهمتر از ثبت هر داده ای، انجام تجزیه و تحلیل آن داده ها و بکارگیری آنها در افزایش بهره وری می باشد. هستند کارخانجات متعددی که از کنترل خط، تنها ثبت آن صورت می گیرد و نتیجهیری مثمر ثمری صورت نمی یرد. البته هر کنترل و ثبتی نیز باید متناسب با شرایط صورت گیرد.

بعنوان نمونه، درصورتیکه علت توقفات واحدها، عدم تحویل و تحول صحیح ماشین آلات در بین اپراتورها باشد، توجه حداکثری در آموزش و زمان ورود و خروج پرسنل و کنترل و ارزیابی آنها باید صورت گیرد، بطوریکه پیشرفت نسبتا خوبی در این موارد حاصل شد، ثبت ها و کنترل ها می تواند تمرکز بر سایر موارد صورت گیرد.

با توجه به اینکه ثبت و کنترل فرآیندهای مختلف مستلزم جذب و بکارگیری و آموزش پرسنل می باشد، همکاری تعداد بیشتر ثبت و کنترل ها در ابتدای راه اندازی ضروری می باشد و پس از نهادینه و تثبیت حسن انجام هر فرآیند، تعداد دفعات ثبت و کنترل می تواند کاهش یابد و از نیروهای کمتری یاری گرفت.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که جهت تقسیم عادلانه و متناسب کارها و وظایف پرسنل از نظر حجم کاری و مسئولیت ها باید مورد توجه قرار گیرد. با این حال، در صورتیکه هر فردی مسئولیت گزارش اقدامات خود را برعهده داشته باشد، هم گزارشات دقیقتری کسب می گردد و هم رضایت شغلی و ارزشمندی بیشتری برای فرد انجام دهنده و گزارش دهنده القا می شود.

البته چک کردن و صحت گزارشات لازم می باشد که مورد بررسی قرار گیرد. ثبت توقفات می تواند توسط هریک از اپراتورها، سردافر و یا سرمکانیک رینگ انجام و چهت بررسی و تایید به سرشیفت، کنترل کننده خط و یا مسئول شیفت مهندسی صنعتی ارجاع داده شود. فرد تایید کننده، با بررسی و ثبت مقدار تولید و افت تولید صورت گرفته، مدت زمان توقفات را بررسی و تایید می نماید.

ثبت توقفات ماشین آلات و تحلیل و بررسی آن جهت افزایش تولید و بهره وری در ریسندگی

در این مقاله، به اختصار روشی جهت کنترل توقفات ارائه گردید و دستورالعمل اجرایی آن پیشنهاد گردید تا با رفع آنها، افزایش تولید و بهره وری محقق گردد. این افزایش بهره وری و تولید نتنها با کاهش توقفات صورت می گیرد، بلکه با افزایش بهره وری تکنولوژیکی از ماشین آلات از طریق تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، افزایش بهره وری از نیروی انسانی از طریق سازمان دهی و آموزش، کاهش ضایعات محصول نهایی و موارد بسیار دیگری می تواند تحقق یابد که بررسی و تمرکز بر هریک از آنها قدمی است برای رسیدن به این هدف.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×