اخبار فرش ماشینی

درهای اروپا به روی پارچه‌های چینی بسته می‌شود

 

کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا رسما اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۰۸ میلادی برای ورود محصولات پوشاک و پارچه از چین قوانین سهمیه‌بندی به اجرا درخواهد آمد. در سال ۲۰۰۵ چین و اتحادیه اروپا موافقت کردند تا چین در صادرات محصولات پوشاک و پارچه به اتحادیه اروپا آزاد باشد.

این موافقتنامه در دو سال اخیر سبب شده است تا حجم صادرات این محصولات به اروپا با رشد خیره کننده‌ای همراه شود، به گونه‌ای که علاوه بر افزایش کمیسیون تجاری اروپا در برابر چین، موجب از دست رفتن بازار محصولات تولید کنندگان اروپایی نیز شده است. همچنین از ابتدای سال آینده قوانین استاندارد سختگیرانه‌ای برای محصولات پوشاک وارداتی از چین وضع خواهد شد. به اعتقاد تحلیلگران روزهای سخت برای برچسب «ساخت چین» در اروپا فرا رسیده است. روزهایی که باید خیلی زودتر از این آغاز می‌شدند. کسری تجاری اتحادیه اروپا در برابر چین سال گذشته به ۱۲۸میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود این رقم در پایان سال ۲۰۰۷ به ۱۷۰میلیارد دلار برسد. قرارداد آزادی واردات محصولات پارچه‌ای و پوشاک به اتحادیه اروپا پس از آن لغو می‌شود که پیتر ماندلسون کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا در محل پارلمان اتحادیه اروپا نسبت به روند کنونی تجارت با چین هشدار داد. پیتر ماندلسون در جریان این سخنرانی هشدار داد که وضعیت هجوم کالاهای چینی پوشاک به اتحادیه اروپا به صورتی است که دیری نخواهد گذشت که این کالاها بر صنایع داخلی اتحادیه اروپا غلبه خواهند کرد. پیتر ماندلسون افزود: وضعیت صادرات اتحادیه اروپا به چین بسیار نگران کننده است به گونه‌ای که هم‌اکنون میزان صادرات اتحادیه اروپا به چین از میزان صادرات به سوئد کمتر است. براساس گزارش‌هایی که یک موسسه تحقیقاتی آلمانی منتشر کرده است ۵۵درصد اروپایی‌ها از این که چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی است احساس نگرانی می‌کنند. همچنین ۶۸درصد صاحبان مشاغل تولیدی پوشاک و پارچه در اروپا نیز هجوم کالاهای چینی را یک تهدید برای کسب و کار خود می‌دانند. پیتر ماندلسون در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: به نظر من کنترل واردات محصولات پوشاک و پارچه می‌تواند به کاهش کسری تجاری اتحادیه و اروپا کمک کند. ماندلسون با انتقاد از سیاست‌های چین در بخش واردات گفت: چین با وضع تعرفه‌های وارداتی که گاه فراتر از میزان قابل قبول سازمان تجارت جهانی است مانع واردات آزادانه کالا از اتحادیه اروپا می‌شود. همچنین کمیسیون تجاری اتحادیه اروپا پایین بودن مصنوعی نرخ یوان را عامل دیگری در راه صادرات سهل به چین عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری آفتاب

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×