اخبار فرش ماشینی

کوتاه از دنیای فرش دستباف

 

فرش ایرانی در میان هدایای ارزشمند سیاستمداران آمریکا
در میان هدایایی که تاکنون جان مک کین سناتور ایالت آریزونا دریافت کرده است، یک تخته فرش ایرانی جایگاه خاصی دارد. این نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری یک مجسمه قدیمی، یک شمشیر عتیقه و فرش ایرانی را از ارزشمندترین هدایای دریافتی خود دانسته است.

در گزارشی که خبرگزاری آسوشیتدپرس از هدایای دریافتی ساکنان کاخ سفید، اعضای کنگره و سناتورهای آمریکایی منتشر کرده است، در کنار البسه سنتی، مجسمه های قیمتی و جواهرات، فرش دستباف جایگاه ویژه ای دارد و مورد توجه سیاستمداران قرار می گیرد.

 

تقدیر از پیشکسوتان رنگرزی
در راستای اجرای طرح تکریم و تجلیل از استادان و هنرمندان پیشکسوت فرش دستباف ایران، به همت مرکز ملی فرش ایران در مراسمی که در روز ۱۵ دی ماه در موزه ملی فرش برگزار خواهد شد، از پیشکسوتان رنگرزی تقدیر می شود.
مرکز ملی فرش ایران که پیش از این نیز از پیشکسوتان طراحی تقدیر کرده بود، در دومین گام به ۸ پیشکسوت در زمینه رنگرزی که از ۸ استان کشور انتخاب شده اند، ادای احترام می کند.
صمد مدوحی از تبریز، احمد ستری از کاشان، عباس نژاد کمالی راوری از مشهد، علی مراد فضل اللهی از شهرکرد، سید عباس سیاحی از شیراز، حسین فداکار از قم، رحمان شهاب پور از اراک و صفرعلی آسیایی از همدان کسانی هستند که در این مراسم از آنان تقدیر به عمل خواهد آمد.
مرکز ملی فرش ایران از علاقه مندان دعوت می کند تا با حضور در این مراسم در تکریم استادان رنگرز مشارکت جویند.  

حضور فرش در ادبیات داستانی
فرش دستباف از دیرباز در ادبیات داستانی مورد توجه نویسندگان بوده است و همواره در توصیف وضعیت خانه ها، کاخ ها و … به دستبافته هایی که آن فضاها را مفروش می کرده اند، اشاره شده است.
شاخص ترین و بارزترین وجه حضور فرش در ادبیات داستانی، یادکرد از “قالی پرنده”، “قالی سلیمان” و “قالیچه جادو” است که از گذشته تا به امروز بارها از آن یاد شده است.
به تازگی روزنامه Eveningstar چاپ انگلیس در داستانی تخیلی با نام “پرواز خیال در مصر باستان” به قلم تریسی استارلینگ، فرش ایرانی را دستمایه خلق داستان قرار داده است.
در این داستان راوی که ملکه مصری کلئوپاترا است در تلاش برای دستیابی به قدرت، با نگاه به فرش ایرانی زیبای اتاق خود و تصور آن که سزار روم نیز شیفته و خواهان چنین فرشی خواه بود، تدبیری می اندیشد و فرش را به سزار هدیه می کند، در حالی که خود نیز میان فرش لوله شده پنهان شده است و با ابراز علاقه به سزار در کاخ او، اتحاد و قدرت مصر و روم را به نظاره می نشیند. 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

رنگ ها الفبای فرش هستند
الفبا نشانه های قراردادی صداها هستند و رنگ ها نیز الفبای فرش محسوب می شوند.
عباس سیاحی استاد رنگرزی در فرش ایران معتقد است: همان طور که با ترکیب الفبا، انواع واژه ها و جملات ساخته می شوند، با ترکیب انواع رنگ ها و نقش ها در فرش نیز شعر و داستان پدید می آید.
بازیگر فیلم “گبه” ادامه داد: فرش ایرانی شعر است، غزل است، غزلی که با الفبای رنگ و نقش سروده شده است. رنگ ها الفبای بین المللی هستند. هیچ مرزی نمی شناسند و برای همگان قابل فهم می باشند.
سیاحی تنوع فرش ایران را یکی از ارزش های مهم آن دانست که مزیت ایران در بازارهای بین المللی به شمار می آید و افزود رنگ های گیاهی بسیار چشم نواز و پر طرفدار هستند و ما در رنگرزی گیاهی می توانیم هر رنگی را به دست آوریم. برای توفیق در فرش خارجی فرش دستباف کشور به هیچ وجه نباید رنگ های طبیعی و گیاهی را رها کنیم.
گفتنی است استاد عباس سیاحی یکی از پیشکسوتان رنگرزی است که ۱۵ دی ماه سال جاری در آیینی از سوی مرکز ملی فرش ایران در کنار دیگر استادان این فن از وی تجلیل می شود.

 

ایران هنوز رهبری بازار فرش جهان را در دست دارد!
بر اساس آماری که سازمان تجارت جهانی ارایه کرده است، ایران هنوز رهبری بازار فرش جهان را در دست دارد. علی ملکی‌جو، مشاور و مدیر پژوهش و آموزش مرکز ملی فرش ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل اساسی در صنعت فرش این است که همه می گویند این صنعت مشکل دارد و از بین رفته است. هیچ کدام از این اظهار نظرهای منفی مستند به مطالعه و بررسی نیست. وی گفت: در مجموع در فرش دستبافت سطح تجارت بین‌المللی کاهش یافته و چنین اظهار نظرهایی به منزله انرژی منفی برای فعالان صنعت فرش است.
عوامل دیگری همچون قیمت های پایه برای سنجش میزان صادرات ملاک است، ولی اظهار نظرها باید مستند به مطالعه باشد. در این صنعت نقاط آسیب پذیر داریم و برای رفع این ها باید شناخت کافی داشت و برنامه تدیون کرد.
وی تصریح کرد: وضعیت فعلی صنعت فرش در کشور ایده‌آل نیست و باید تلاش کرد از دست داده‌ها را به دست آوریم و دست‌یافتنی‌ها را کسب کنیم. وی از فعالیت افزون بر۴۰ ‬واحد مجتمع تولید فرش دستبافت در کشور خبر داد و گفت: اعتبار تأسیس و راه‌اندازی آنها از محل منابع داخلی مرکز تأمین شده است. در دهه فجر هم سه مجتمع دیگر تولید فرش دستبافت افتتاح می‌شود. وی آذربایجان شرقی را موفق‌ترین استان در تولید فرش دستبافت دانست. همچنین ایشان از پیگیری مرکز ملی فرش ایران برای برخورداری بافندگان فرش دستبافت از سهام عدالت خبر داد.

 

منبع: مرکز ملی فرش ایران

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×