اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای مهندس مهدی اخوان مقدم / صادرات، هدف اصلی تولید فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مصاحبه با آقای مهندس مهدی اخوان مقدم- مدیر عامل شرکت نساجی سبحان

شرکت نساجی سبحان از جمله شرکت هایی است که علاوه بر تولید فرش ماشینی در زمینه ارائه خدمات به شرکت های بافندگی در بخش چله چینی و نیز بر روی بازاریابی و صادرات فرش ماشینی فعالیت می کند. آقای مهندس اخوان مدیریت این شرکت اعتقاد دارند تولید فرش ماشینی در ایران باید با هدف صادرات صورت گیرد در غیر این صورت ظرفیت های موجود در این صنعت تلف خواهد شد. از سوی دیگر در کنار تولید فرش با اهداف صادرات ایجاد شرکت های صادرکننده و بازرگانی فرش می تواند در پیشبرد این هدف موثر باشد.

– لطفاً در مورد اهم فعالیت های خدماتی، تولیدی و صادارتی شرکت نساجی سبحان و فرش ۱۱۰ بیشتر توضیح دهید؟

با توجه به سابقه این شرکت که به اوایل دهه هفتاد برمی گردد، بافت فرش ماشینی در کنار خدمات چله پیچی انجام گرفته است. این شرکت همواره صادرات را یکی از اهداف اصلی در تولید فرش ماشینی دانسته و همراه با فعالیت در بازار داخلی، حضور در نمایشگاه های خارجی را از سال ۱۳۷۷ به صورت جدی پیگیر شده است.

حضور در نمایشگاه های کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس، اروپایی و آفریقایی از اهم فعالیت های این شرکت در پیشبرد صادرات فرش ماشینی بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

{access !public}

– وضعیت تامین مواد اولیه در صنایع فرش ماشینی را با توجه به مشکلات تحریم، نرخ ارز و … چطور ارزیابی می کنید؟

تامین مواد اولیه خصوصاً در ماه های اخیر بسیار دشوار گردیده است. مشکلات ناشی از تحریم که در تبادلات سیستم بانکی و حمل و نقل بین المللی تاثیر منفی گذاشته و جهش غیر طبیعی نرخ ارز باعث افزایش قیمت مواد اولیه شده و واحد های تولیدی در تامین آن با دشواری های بسیاری روبرو می باشند.

علاوه بر عوامل فوق می توان به افزایش مستمر قیمت مواد پلیمری در بورس که علیرغم اعتراضات صنعتگران به مسیر خود ادامه می داد، و البته اخیراً تعدیلاتی صورت گرفته است، اشاره کرد.

 

– با توجه به اینکه شرکت نساجی سبحان سال ها در بخش خدمات چله پیچی به واحدهای فرش ماشینی فعال است در رابطه با صنایع جانبی صنعت فرش ماشینی چه نظری دارید؟

این شرکت هم زمان با ورود دستگاه های بافندگی نسل جدید به کشور، برنامه اصلی خود را بر سرویس دهی به این دستگاه ها متمرکز نموده و با توجه به اینکه چله مستقیم در ارتقاء کیفیت تولید فرش ماشینی اثر مثبتی دارد لذا هر دو واحد این شرکت مستقر در اصفهان و کاشان از دستگاه های چله پیچی مستقیم استفاده می کنند.

صنایع جانبی صنعت فرش ماشینی از قبیل چله پیچی، تکمیل و … نقش مهمی در چرخه تولید این محصول دارند و رعایت اصول فنی و حفظ کیفیت مطلوب نقش اساسی در آن ایفا می کند.

 

– نقاط قوت و ضعف صنعت فرش ماشینی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

در بیان نقاط قوت این صنعت می توان از اشتغال زایی بالای آن، استفاده از اعتبار فرش دستباف ایران به عنوان یک مزیت رقابتی، سابقه دیرینه صنعت نساجی در کشور که صنعت فرش ماشینی زیر شاخه ای از آن است و … نام برد.

عدم وجود سیستم های تولید کارآمد و بهره ور، به روز نبودن ساز و کار های تولید، عدم تسلط به شیوه های بازاریابی علمی و … از نقاط ضعف این صنعت به شمار می رود.  طبق آمار ارائه شده حدود ۸۰۰  واحد تولید فرش ماشینی در کشور  وجود دارد و قریب به ۷۰۰ واحد آن در منطقه کاشان مستقر می باشد  و میزان اشتغال زایی این صنعت در کاشان حدود ۲۰.۰۰۰ نفر است.

شایان ذکر است که بدلیل وجود ۸۵٪ ظرفیت تولید فرش ماشینی کشور در کاشان، این شرکت اقدام به استقرار واحد دوم چله پیچی خود در شهرک صنعتی آران و بیدگل نموده است.

 

– برای اینکه بتوانیم در بازارهای صادراتی موفق باشیم چه راه حل هایی وجود دارد؟ دولت چگونه باید از صادرات فرش ماشینی حمایت کند؟ الگوی پیشنهادی شما چیست؟

موفقیت در بازارهای صادراتی نیاز به برنامه ریزی دقیق و بلند مدت دارد. برنامه ریزی در بخش های تولید، بازرگانی خارجی (اعم از صادرات و واردات)، استاندارد و گمرک اجتناب ناپذیر است.

ایجاد واحد های بازرگانی متخصص در امر صادرات که مجموعه ای از چند شرکت تولیدی را تحت پوشش قرار دهند ضروری است زیرا باعث ایجاد یک نوع هم افزایی می شود. در صورتی که اقدامات شرکت های کوچک و متوسط تولیدی جهت بازاریابی و صادرات فرش به صورت مستقل زمینه ساز تحمیل هزینه های اضافی و موازی کاری و بعضاً تداخل در بازارهای صادراتی یکدیگر شده که به سرانجام مطلوب هم نخواهد رسید.

حمایت دولت از صادرات فرش ماشینی می تواند در قالب گسترش مشوق های صادراتی، برقراری خطوط اعتباری، زمینه سازی جهت کاهش ریسک صادرات، تامین هزینه های عملیات بازاریابی و فعال نمودن رایزنی های بازرگانی سفارت خانه های کشور در بازارهای هدف باشد.

کشور ترکیه الگوی مناسبی جهت برنامه ریزی در امر صادرات فرش ماشینی است.

 

– عده ای عقیده دارند بخش مهمی از مشکلات صنعت نساجی و فرش ماشینی به دلیل وجود مدیران ناکارآمد و ناآگاه در راس کارخانجات ماست. تا چه حد با این نظر موافق هستید؟

مشکلات مدیریتی در سازمان های ما یک واقعیت انکار ناپذیر است. علیرغم وجود تعدادی از مدیران برجسته و موفق در صنعت نساجی و فرش ماشینی، با توجه به اینکه اکثر واحد های تولیدی در صنعت فرش ماشینی مدیر- مالک بوده و همچنین از شاخه های گوناگون صنفی و صنعتی به این رشته وارد شده اند، نیاز به مدیران کارآمد کاملاً محسوس می باشد. البته نقش آموزش در این عرصه محوری بوده و با گسترش آن  می توان تا حدودی این نقص را جبران نمود.

 

– با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی موجود کشور آینده تولید را چطور ارزیابی می کنید؟

علیرغم وجود مشکلات ناشی از زیاده خواهی دولت های استکباری اروپایی و امریکا، در صورت برنامه ریزی صحیح  و استفاده از خرد جمعی در سیاست های کلان اقتصادی، امید به آینده ای روشن برای تولید دور از انتظار نخواهد بود.  به نظر  می رسد سرمایه گذاری در اکثر بخش های این صنعت ضروری است. البته با تکیه بر آمار و اطلاعات دقیق و بر اساس برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت می توان  الویت های سرمایه گذاری را تشخیص داده و سپس اجرا نمود.

 

در پایان اگر مطلب مهم دیگری باقی مانده که لازم است اهالی این صنعت آن را بشنوند را بفرمائید؟

در پایان ضمن تشکر از مجله وزین صنعت کهن به جهت ایجاد این فرصت، امید است با همت مدیران و دست اندرکاران دلسوز و متعهد و برطرف شدن مشکلات موجود، به زودی شاهد قرار گرفتن صنعت فرش ماشینی در جایگاه شایسته خود باشیم.

{/access}

مجله نساجی کهن

تحریریه – ۷۷۲۴۵۷۸۰

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×