اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای Erik Espeel- مدیر شرکت بلژیکی ETRACON

 

جدیدترین ماشین آلات ریشه بافی فرش ماشینی ساخت شرکت Etracon

در حاشیه نمایشگاه دموتکس هانوفر فرصتی دست داد تا با آقای اریک اسپیل مدیر شرکت اتراکون گفت و گویی انجام دهیم. حتماً این شرکت را با مجله کهن در صنعت نساجی و فرش ایران می شناسید. این شرکت بلژیکی در ایران با قطعات یدکی و ماشین آلات دست دوم فرش بافی شناخته می شود و سرویس های خوبی را نیز به صنعت نساجی ایران ارائه می دهد.

یکی از جدید ترین محصولات این شرکت که در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۳ هانوفر آلمان هم به نمایش در آمد ماشین تولید ریشه آماده است که در حال حاضر بازار آن در صنعت فرش ماشینی ما داغ است.  در زیر بیشتر با این ماشین آشنا می شوید.

– به نظر می رسد مهمترین محصول در غرفه شما ماشین جدید Fantasia است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بله. در این نمایشگاه جدیدترین نوآوری ما و مهمترین محصولی که به نمایش گذاشته ایم ماشین Fantasia است. این ماشین مخصوص تولید انواع ریشه های آماده فرش است. ما سال های سال بود که از مشتریان خود این درخواست را داشتیم که ماشینی ویژه و با خصوصیات منحصر به فرد برای بافت ریشه آماده فرش تولید کنیم.

بالاخره سال گذشته شروع به ساخت این ماشین کردیم و در حال حاضر نمونه اولیه آن را برای اولین بار به نمایش درآورده ایم. ما هنوز در اول راه هستیم و کارهای زیادی داریم که برای توسعه این ماشین انجام بدهیم. ما در طول نمایشگاه درخواست هایی برای خرید این ماشین داشتیم و نظرات بسیار ارزشمندی از مشتریان خود گرفتیم. من معتقدم که بزرگترین بازار Fantasia ایران و ترکیه خواهد بود. در حال حاضر در ایران درخواست های زیادی برای ریشه آماده فرش وجود دارد و بسیاری از شرکت ها این ریشه ها را از بلژیک و یا ترکیه وارد می کنند و می فروشند. حال با این ماشین می توانند آن را در ایران تولید کنند. اتراکون تولید این ماشین را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و تعداد محدودی را امسال تحویل خواهیم داد. هدف ما تولید و تحویل ۳ ماشین در سال ۲۰۱۳ خواهد بود.

 

{access !public}

– علت اینکه فقط سه نمونه در سال جاری به بازار ارائه می دهید چیست؟

ما می خواهیم مطمئن باشیم که ماشین به بهترین شکل کار می کند. بنابراین در سال ۲۰۱۳ فقط ساخت ۳ دستگاه از این ماشین را هدف گذاری کرده ایم و باید مرحله به مرحله پیش برویم.

 

– مشخصات این ماشین چیست؟

به طور کلی این ماشین ۴ نوع گره اصلی را ایجاد می کند اما این ۴ نوع در ترکیب با یکدیگر، انواع نخ ها، گره های کوتاه و بلند و … می تواند تولیدات متنوعی داشته باشد. البته در آینده با توسعه بیشتر این ماشین آپشن های جدیدتری را هم به آن اضافه خواهیم کرد.

 

– در رابطه با فعالیت شرکت اتراکون در ایران توضیحاتی بفرمائید.

قطعاً برای شرکت اتراکون بازار ایران بسیار مهم است. همه می دانیم که امروزه با توجه به تحریم ها تجارت بسیار سخت تر از گذشته شده است اما هنوز هم روی بازار ایران کار می کنیم. حتی اگر همیشه هم موفق نباشیم. به امید روزی که تحریم ها شکسته شود و آنگاه مشتریان به ما اعتماد لازم را خواهند داشت. ما می توانیم در زمینه نصب و راه اندازی ماشین آلات دست دوم بافندگی فرش ماشینی و قطعات یدکی سرویس های کاملی را به شرکت های ایرانی ارائه کنیم.

 

– همانطور که می دانید امروزه فقط فروش ماشین آلات مهم نیست و شرکت های بزرگ ادعا می کنند ما فقط ماشین آلات تولیدی را به مشتری نمی فروشیم بلکه موفقیت او را تضمین می کنیم. نظر شما درباره خدمات پس از فروش و اهمیت آن چیست؟

شرکت ما در زمینه تامین قطعات یدکی و ماشین آلات دست دوم شهرت بیشتری دارد. به ویژه در صنعت فرش و ماشین آلات مخمل بافی. ما در واقع قبل از خرید به مشتری مشاوره می دهیم. عملیات حمل، بسته بندی، نصب و راه اندازی مجدد و تولید مناسب ماشین را توسط تیم قوی فنی اتراکون انجام می دهیم. ما می توانیم هر آنچه که مشتری بخواهد در خدمت او بگذاریم. بعد از راه اندازی و آغاز به تولید ماشین نیز ما ساپورت های فنی لازم را قطع نمی کنیم.

به نظر من در بخش ماشین آلات دست دوم فرش و مخمل بافی هیچ شرکتی در دنیا این توان انجام کار، از مشاوره قبل از خرید تا ساپورت های فنی در حین تولید را در بخش ماشین آلات دست دوم ندارد و یا حداقل انجام نمی دهد. به نظر من اغلب شرکت های فروش ماشین آلات دست دوم فقط به تجارت فکر می کنند و فقط فروش ماشین برای آن ها اهمیت دارد. در شرکت اتراکون افراد بسیار باتجربه ای حضور دارند. مدیر فروش ما ده ها سال در شرکت وندویل مشغول فعالیت بوده است. مهندسین ما ده ها سال است که در بخش تعمیرات و نگهداری و بخش فنی ماشین آلات فرش بافی مشغول فعالیت هستند و این تجربه باعث شده است تا ما بتوانیم این گونه سرویس ها را نیز به شرکت هایی که از ما خرید می کنند عرضه کنیم. ما بارها در ایران حضور داشته ایم و ماشین آلات زیادی را نصب و راه اندازی کرده ایم.

در مورد ماشین جدید شرکت اتراکون برخی از مشتریان در نمایشگاه از ما در مورد نحوه سرویس دهی سوال می کنند. در مورد ماشین Fantasia از سیستم جدیدی با امکان ارتباط اینترنتی و سرویس آنلاین استفاده کرده ایم. در ابتدا می توانیم از طریق اتصال به سیستم عامل ماشین از طریق اینترنت مشکلات و خطاها را چک کنیم. در مرحله بعد امکان ارتباط از طریق دوربین یا Web camera را داریم که تولید کننده می تواند با ارتباط تصویری مشکل را حل کنند. اگر از این طریق هم به نتیجه نرسیدیم در مرحله آخر می توانیم تکنسین های خود را به ایران اعزام نماییم. در واقع سرویس و خدمات پس از فروش برای ما واقعاً مهم است.

 

– در مورد افزایش تعداد شانه در ماشین آلات بافندگی فرش چه نظری دارید؟ سقف این افزایش شانه در کجاست؟ به نظر شما آیا نوآوری دیگری در صنعت ماشین سازی فرش ماشینی قابل انجام نیست؟

این بسیار سخت است که بخواهم به این سوال پاسخ دهم و بیشتر باید شرکت های ماشین ساز در این باره نظر بدهند. اما نظر شخصی من این است که وقتی شرکتی ماشین ۱۰۰۰ شانه خریداری می کند تصور کنید چه تعداد بوبین در کریل ماشین نیاز دارد. در اینجا حجم مواد اولیه و سرمایه ای که در پشت ماشین و انبارها خوابیده بسیار سرسام آور است. شما به نخ های خاص تری نیاز دارید که از نظر کیفیت و قابلیت ها در سطح بالاتری هستند. بنابراین نیاز به سرمایه در گردش بسیار بالایی دارد. اما وقتی مشتری آن را خریداری می کند حتماً این پول را هم دارد و می تواند این هیولای گرسنه را مدیریت کند.

 

–  فرق بین ماشین ریشه بافی Fantasia و ماشین آلات موجود که برای تولید ریشه در دنیا وجود دارد چیست؟

بین Fantasia و ماشین آلات قدیمی موجود که دارای تکنولوژی های بسیار قدیمی هستند تفاوت زیادی وجود دارد. ماشین آلات موجود بیشتر حالت مکانیکی دارند که کیفیت ریشه تولیدی و تنوع و انعطاف پذیری آن ها در مقایسه با ماشین ما قابل مقایسه نیست.

 

– نظر شما درباره آینده بازار فرش در منطقه خاورمیانه چیست؟

به نظر من صنعت فرش ماشینی در این منطقه رشد خیره کننده ای داشته و قطعاً با حضور کشورهایی مانند ایران، ترکیه، مصر، عربستان و … این رشد ادامه خواهد یافت. من امیدوارم این منطقه مجدداً آرام و با ثبات شود. امیدوارم اوضاع سوریه و عراق زودتر خوب شود و در ایران نیز مسائل سیاسی و مشکلات ناشی از تحریم ها حل شود.

 

– اگر شرکتی بخواهد یک ماشین دست دوم خریداری کند شما چه پیشنهادی برای او دارید؟

شرکت های زیادی از ما جهت خرید ماشین آلات دست دوم در خواست مشاوره می کنند. در وهله اول ما از آن ها می خواهیم تا مشخص کنند دقیقاً چه نوع محصولی را می خواهند تولید کنند و چه بازاری را هدف قرار داده اند. آیا می خواهید فرش ارزان تولید کنید یا گران؟ هدف بازار داخلی است یا صادراتی؟ بعد از اینکه ما نیاز و درخواست مشتری را درک کردیم بهترین ماشین آلات موجود برای آن ها را تهیه می کنیم. البته فراموش نکنید که در ایران تکنسین های فرش بسیار باهوشی وجود دارند. به جرات اعتراف می کنم تکنسین هایی که در ایران وجود دارند که ما به هیچ وجه نمی توانیم کارهای مشابه آنها را انجام دهیم و گاهی اوقات از ابتکارات آن ها تعجب می کنیم که چطور یک ماشین معمولی را به ماشین ۷۰۰ شانه تبدیل می کنند و با آن فرش می بافند. این به دلیل وجود فرهنگ عمیق و ریشه دار فرش بافی در ایران است. بسیاری از شرکت های کوچک در ایران هستند که با ماشین آلات دست دوم بسیار معمولی و ارزان فرش های نفیسی تولید می کنند که البته شرکت های بزرگ تر قطعاً آن ها را دوست ندارند چرا که برای تولید فرش مشابه سرمایه هنگفتی را بابت ماشین پرداخته اند. به همین دلیل است که معتقدم در ایران پتانسیل فنی بسیار بالایی در بخش ماشین آلات فرش بافی وجود دارد.

{/access}

مجله نساجی کهن

تحریریه – ۷۷۲۴۵۷۸۰

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×