اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای ابولفضل کریمشاهی – مدیر عامل شرکت فرش اعیان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ثبات و نظم؛ لازمه رشد صنعت فرش ماشینی

 

◄ لطفاً در رابطه با راه اندازی و نصب ماشین هزار شانه توسط شرکت فرش اعیان بیشتر توضیح دهید.
این دستگاه یکی از ماشین های پیشرفته و دارای پیچیدگی های الکترونیکی در زمینه بافت می باشد که در دی ماه سال ۹۰ در نمایشگاه هانوفر آلمان توسط شرکت فرش اعیان خریداری شد و در سال ۹۱ وارد گمرک ایران شد. در تاریخ ۲۵/۱۰/۹۱ از گمرک ترخیص و طی چند ماه راه اندازی توسط تکنسین های شرکت وندویل در تاریخ ۲۲/۲/۹۲ از اولین فرش هزار شانه جهان در شرکت فرش اعیان رونمایی شد.

◄ فرش های دارای تراکم بالا تا چه حد می توانند در بازار داخلی موفق باشند؟ استقبال بازار از فرش هزار شانه  چگونه خواهد بود؟ آیا این نوع فرش ها می توانند در بازارهای صادراتی جای خود را باز کنند؟
به نظر من فرش های شانه ۱۰۰۰ در بازار داخلی به دلیل تنوع طلبی و به روز بودن مردم، ریز بافتی و نقشه های منحصر به فرد و بسیار زیبایی که این دستگاه می تواند تولید کند موفقیت خوبی را بدست خواهد آورد. در بازارهای صادراتی در بخش فرش اکریلیک (با توجه به اینکه فرش های اکریلیک به دلایل مختلف از جمله بالابودن هزینه تولید آن مورد توجه نیستند) نمی تواند به بازارهای زیادی دست پیدا کند. اما می توانیم با جایگزین کردن نخ های فرش رایج در بازارهای اروپا و آمریکا و کاهش هزینه های تولید فرشی تولید کنیم که مورد توجه اغلب بازارهای کشورهای خارجی باشد و بتواند بازارهای صادراتی خاص خود را تصاحب کند.

◄ مشکلات تولید در بخش فرش ماشینی چیست؟ آیا برای تولید فرش ۱۰۰۰ شانه با مشکلات خاص و ویژه ای مواجه هستید؟
مشکلات تولید در فرش ماشینی تهیه مواد اولیه آن است و مواد اولیه فرش شانه هزار هم از این مهم مستثنا نیست به خاطر اینکه تا بحال دستگاه شانه هزار در ایران نبوده ریسندگان ما به فکر تهیه نخ های نمره بالا که الیاف خاصی را می طلبد نبوده اند لذا ما مجبوریم تا زمانیکه ریسندگان ما نخ هایی سازگار با ماشین فرش شانه هزار تولید نمایند از کشورهای همجوار تهیه نمائیم که این عمل با مشکلاتی مواجه است.

◄ با توجه به شرایط موجود در کشور، آینده صنعت فرش ماشینی را چگونه پیش بینی می کنید؟ به عنوان یک تولید کننده چه در خواست هایی از دولت و مسئولین اقتصادی کشور دارید؟
شما اگر در اخبار مشاهده بفرمائید بعضی اوقات در بعضی از نقاط مملکت کارخانه هایی افتتاح می شود که شاید کمتر از ۵۰۰ نفر اشتغال زایی دارد ولی از جانب دولت چنان به آن بها داده می شود که گویی کل اشتغال این مملکت توسط آن کارخانه است در صورتیکه صنعت فرش ماشینی که یک صنعت فراموش شده در ایران است فقط در این شهرک (شهرک صنعتی سلیمان صباحی بیدگلی) بالغ بر ۱۰۰۰۰ شغل بطور مستقیم ایجاد کرده ولی هنوز یک بار در رسانه ملی به اهمیت این شهرک اشاره نشده است.

◄ آیا با کاهش نرخ دلار صادرات فرش ماشینی همچنان می تواند در دستور کار شرکت های تولید کننده قرار گیرد؟
مسلماً کاهش نرخ دلار همان طور که در ارز آوری می تواند کاهش ریالی را به همراه داشته باشد در تولید محصول هم می تواند موجب کاهش هزینه ها گردد. لذا صادرات فرش در همه زمان ها موجبات خرسندی و رونق تولید بوده که فراگیری این مهم نیاز به تدوین قوانینی سهل و با ثبات در جهت صادرات و گمرکات کشور دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ به نظر شما برای موفقیت در صادرات فرش ماشینی باید چه ابزاری هایی را فراهم کرد؟ چرا شرکت های ایرانی نمی توانند آنچنان که باید در صادرات موفق باشند؟
به خاطر قوانین دست و پا گیر، در بعضی از کشور ها مشاهده می کنید که ده ها سال از تدوین قوانین صادرات آن می گذرد ولی هیچگونه تغییری در قوانین مشاهده نمی شود و یک تولید کننده یا سرمایه گذار می تواند برای کارهای خودش برنامه ریزی درازمدت داشته باشد ولی در ایران شما یک صادرکننده را سراغ ندارید که با آسودگی بتواند برای صادرات و تولید خود برنامه ریزی کند و همیشه بجای فکری آسوده جهت توسعه تولید در پیچ و خم قوانین روزمره سرگردان است.

◄ نظر شما درباره نمایشگاه فرش و موکت تهران در شهریور ماه برگزار می شود چیست؟ آیا در این رویداد شرکت می کنید.
بله. شرکت فرش اعیان در سالن شماره ۷ آماده استقبال از بازدیدکنندگان خود از اولین فرش شانه هزار جهان می باشد و معتقد است نمایشگاه فرش ماشینی در تهران موجب تشویق تولید کنندگان و رقابت بین همکاران در امور کیفی و شناساندن محصولات خود می باشد که این امر یکی از راه های ارائه محصولات با کیفیت بهتر است.

◄ در پایان اگر مطلب خاص و مهمی دارید که فکر می کنید لازم است در مصاحبه گنجانده شود را اضافه کنید.
به نظر بنده یک تولید کننده باید آرامش خاطر داشته باشد تا در جهت توسعه خط تولید خود فعالیت کند تولید ملی باعث قدرت ملی و قدرت ملی یک پرستیژ برای مملکت است. بر دولت واجب است که به نهادهای مربوطه تحت امر (اجرایی، اداری، بانکی) دستور صریح بدهد که با یک تولید کننده به مانند یک … رفتار نکنند و دولت محترم بداند که اگر سرمایه گذار و تولید کننده نباشد اشتغالی ایجاد نخواهد شد لذا در این مملکت که هزینه ایجاد یک شغل برای دولت بالغ بر ۷۰ میلیون تومان است اگر کسی با سرمایه شخصی خود موجب اشتغال ۵۰ نفر را فراهم کرد دولت نباید با تصمیمات آنی و تدوین قوانین دست و پا گیر او را از ادامه راه منصرف کند.
بعضی اوقات بی نظمی و شتاب در تدوین و تغییر یک سری از قوانین می تواند موجب بهم ریختن کل برنامه ریزی های یکساله یک شرکت معظم برای توسعه شود. توسعه بدون نظم امکان ندارد اولین نقطه شروع توسعه، نظم در دولت است و مهمترین اصلاح برای موفقیت در توسعه، اصلاح دولت است. به خاطر اینکه هزینه مبادله در اقتصاد ایران افزایش یافته است لذا اگر در تدوین قوانین عقل حاکم باشد در بیابان هم می توان توسعه یافت.
بانک جهانی در سال ۱۹۸۷ گروهی را به شرق آسیا فرستاد که این پژوهشگران در مورد توسعه کشور های این بخش آسیا تحقیق کنند. حاصل آن بررسی کتابی با عنوان «معجزه جنوب شرق آسیا» بود که در آن عنوان شده نقطه شروع توسعه در این چند کشور جنوب آسیا، دولت بوده است که با شکل گیری نهاد اقتدار گرا برای ایجاد نظم و انظباط اجتماعی این توسعه شکل گرفته است و به خاطر همین بود که بانک جهانی در دهه ۱۹۹۰ نسبت به نقش دولت در توسعه اهمیت قائل شد ولی دولت محترم در بسیاری از اوقات در تدوین قوانین اول منفعت خود را لحاظ می کند و توپ ریسک را کاملاً در زمین تولید کننده می اندازد. رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی اگر چه با هم تعامل دارند اما حوزه های متفاوتی را شکل می دهد. در جوامع توسعه نیافته برای تحقق توسعه اولین کاری که باید انجام شود برقراری نظم است که کشور های جنوب شرق آسیا پی ریز این نظم بودند و مطمئن باشید که رشد و توسعه بدون این مهم امکان پذیر نیست.
رشد مستمر تولید در جایی صورت می گیرد که نظم وجود داشته باشد و سیستم بانکی و اداری و گمرکی کشور هایی که می خواهند از خواب توسعه نیافتگی بیرون بیایند و به ثبات برسند به نظم نیاز دارند که این نکته یکی از ارکان دین ما نیز می باشد. در پایان برای شما و همه همکاران و فعالان این صنعت آرزوی موفقیت و شادکامی دارم.■

تهیه و تدوین: بهنام قاسمی- مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام به نظر شما یک شرکت معظم در فرش ، در حال حاضر به غیر از خرده فروشی در داخل چه کاری میتواند انجام دهد (منظور فعالیت در فروش میباشد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×