مقالات نساجی

اقتصاد چرخشی در نساجی چیست و چه مزایایی دارد؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نیاز و مزایای اقتصاد چرخشی

با توجه به افزایش هزینه ها به دلیل عوامل مختلف، کاهش هزینه ها بدون به خطر انداختن کیفیت محصول بسیار ضروری است. به طور مشابه، مشتریان نیز انتظار دارند که ویژگی های جدیدی در هر محصول جدید داشته باشند. از این رو، برای تبدیل سیستم اقتصاد معمول به اقتصاد چرخشی، باید طوفان فکری داشته باشیم.

«اقتصاد چرخشی یک سیستم صنعتی است که با قصد و طراحی احیاکننده یا احیاکننده است. مفهوم پایان عمر را با بازسازی جایگزین می کند و به سمت آن حرکت می کند»

اقتصادچرخشی رویکردی سیستمی برای توسعه اقتصادی است که به نفع کسب و کار، جامعه و محیط زیست طراحی شده است. برخلاف مدل خطی «بگیر، بساز، زباله»، اقتصاد چرخشی با طراحی احیاکننده است و هدف آن جدا کردن تدریجی رشد از مصرف منابع محدود است.

 

اصول اقتصاد چرخشی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مزایای مدل اقتصاد چرخشی

در اقتصاد چرخشی، تولیدکنندگان محصولاتی را طراحی می کنند که قابل استفاده مجدد باشند. به عنوان مثال، وسایل برقی به گونه ای طراحی شده اند که تعمیر آنها راحت تر باشد. محصولات و مواد اولیه نیز تا حد امکان مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. به عنوان مثال، با بازیافت پلاستیک به گلوله برای ساخت محصولات پلاستیکی جدید.

اقتصاد چرخشی منابع مانند محصولات، مواد و انرژی را تا زمانی که ممکن است و در “بالاترین ارزش” ممکن در سیستم اقتصادی نگه می دارد. محصولات با تولید، از طریق مواد، نیروی کار و انرژی، ارزش پیدا می کنند.

اقتصاد چرخشی با اقتصاد خطی تفاوت اساسی دارد. به بیان ساده، در یک اقتصاد خطی، ما مواد خامی را استخراج می کنیم که آنها را پردازش می کنیم و به محصولی تبدیل می کنیم که پس از استفاده دور ریخته می شود. در اقتصاد چرخشی، چرخه همه این مواد خام را می بندیم.

تخمین زده می شود که یک مسیر اقتصاد چرخشی اتخاذ شده توسط هند می تواند سود سالانه تقریباً ۶۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۵۰ به ارمغان بیاورد. انتشار گازهای گلخانه ای تا ۴۴ درصد کاهش می یابد. توافق اخیر گروه آدانی (Adani Group) با گروه انرژی توتال فرانسه برای تبدیل ۲۵ درصد به انرژی سبز نشانگر این قدم بزرگ است.

اقتصاد چرخشی پایدار شامل طراحی و ترویج محصولاتی است که ماندگاری داشته باشند و قابل استفاده مجدد، تعمیر و تولید مجدد باشند. این امر ارزش عملکردی محصولات را حفظ می کند، نه اینکه صرفا انرژی یا موادی را که در آنها وجود دارد بازیابی کند و محصولات را به طور مداوم تولید کند.

اصول اقتصاد چرخشی

پیچیده به نظر می رسد، اما اقتصاد چرخشی واقعاً بر سه اصل ساده استوار است: طراحی زباله و آلودگی، نگهداری محصولات و مواد مورد استفاده، و بازسازی سیستم های طبیعی. در حالی که زباله صفر بر دور نگه داشتن زباله ها از محیط زیست متمرکز است، یک اقتصاد چرخشی با تلاش برای احیای محیط زیست یک قدم جلوتر می رود.

۵ مانع رایج در اجرای اقتصاد چرخشی

۱. وحشت از برهم زدن راحتی مصرف کننده

۲. مقررات محلی در مقابل مفهوم اقتصاد چرخشی

۳. فقدان زیرساخت برای تصفیه زباله

۴. فقدان فناوری بازیافت

۵. طرح های مدل کسب و کار ضعیف

 

چه کاری برای اجرای اقتصاد چرخشی انجام دهیم؟ 

بیایید اولویت ها را با هم قاطی نکنیم. برای موفقیت اجرای اقتصادچرخشی، باید مطمئن شوید که:

۱. مردم از نظر آگاهی و فرهنگی آماده پذیرش تغییر هستند یا خیر.

۲. مقررات دولت آماده نظارت بر این تغییرات هست یا خیر.

۳. مرکز تصفیه و بازیافت زباله آماده همکاری باشد.

۴. مرکز بازیافت زباله آماده اجرای فرصتی برای ایجاد یک تجارت جدید برای بازیافت زباله وجود خواهد داشت.

۵. مدل کسب و کار آماده است تا تغییر را به طور پایدار حفظ کند.

حال تصور کنید که هر یک از ما سعی کنیم از ابتدا یک تجارت سازگار با محیط زیست ایجاد کنیم، چه اتفاقی می افتد؟
این چیزی است که احتمالاً اتفاق خواهد افتاد: ما به زمان بیشتری برای کاهش تعداد زباله‌های کنترل نشده نیاز خواهیم داشت. زباله ها همچنان در محل دفن زباله و دریا انباشته می شوند و همه منتظرند تا بتوانیم تعداد زباله هایی را که تولید می کنیم به طور مداوم کاهش دهیم.

همکاری

کلید تسریع تغییر، همکاری با سایر ذینفعان است. مواد بهتر، منبع انرژی تجدیدپذیر، ارتباط بهتر برای گسترش آگاهی، یا به دنبال یک برنامه مدیریت ضایعات، مسئولیت توسعه یافته تولید کننده هستید؟ همکاری های عالی می تواند به شما کمک کند تا یک گام به اقتصاد چرخشی نزدیک تر شوید.

مزایای اقتصادی اقتصاد چرخشی

در مقایسه با استخراج مواد خام که در رویکرد خطی رایج است، مدل اقتصاد چرخشی این پتانسیل را دارد که منجر به صرفه جویی بیشتر در مواد شود. با توجه به اینکه با توجه به رشد جمعیت جهان، کل تقاضا برای مواد افزایش خواهد یافت.

اقتصاد چرخشی منجر به کاهش نیاز به مواد می شود، زیرا از محل دفن زباله صرف نظر می کند و بر دوام بیشتر چرخه مواد تمرکز می کند. از جنبه زیست محیطی نیز از آلودگی بزرگتری که استخراج مواد جدید به دنبال دارد جلوگیری می کند.

اقتصاد چرخشی در صنعت نساجی

اقتصاد چرخشی برای منسوجات، مد و پوشاک مهم است، زیرا هدف آن حذف ضایعات در صنعت نساجی، حمایت از استفاده مجدد از منابع، به ارمغان آوردن منافع آشکار برای محیط زیست، رفاه اقتصادی، و سلامت و ایمنی افرادی است که در پروسه تولید تا بازیافت نساجی همکاری می کنند.

می توانید تصور کنید روزی چند بار با انواع منسوجات در زندگی خود سر و کار دارید؟ کمد لباس و پوشاک، حوله، پتو، حتی صندلی ماشین شما. تصور دنیای بدون منسوجات دشوار است. صنعت نساجی و پوشاک یک عنصر اساسی در زندگی روزمره و بخش بسیار مهمی از اقتصاد جهانی هستند که در عین حال از آلوده ترین صنایع جهان در تخریب محیط زیست و منابع آب است.

بر اساس «مجمع جهانی اقتصاد»، توسعه مدل اقتصاد چرخشی، همراه با مقررات جدید (شامل مالیات) و سازماندهی بازار کار، می‌تواند اشتغال محلی بیشتری را در بخش مشاغل ابتدایی و نیمه مهارتی به ارمغان آورد.

چه روندی در صنعت نساجی وجود دارد؟

سیستم فعلی تولید، توزیع و استفاده از لباس به صورت خطی حرکت می کند. هر روزه هزاران تن مواد اولیه غیر ارگانیک و تجدید ناپذیر برای تولید پوشاک انتخاب می شوند که به احتمال زیاد برای مدت زمان محدودی مورد استفاده قرار می گیرند. به آن تی شرت ۵ دلاری فکر کنید که برای یک رویداد لحظه آخری یا اضطراری خریده اید و تنها پس از چند ماه دور انداخته اید.

این نوع سیستم نه تنها فرصت‌های اقتصادی را بلااستفاده می‌گذارد، بلکه فشار زیادی بر خود منابع وارد می‌کند و اثرات منفی متعددی برای سلامت انسان و محیط زیست ایجاد می‌کند.

صنعت نساجی جهانی برای پاسخگویی به نیازهای بازار جدید در حال تغییر است. با روندهای جدید در فناوری، ماشین آلات نوآورانه، چرخه فروش داخلی، منسوجات سبز و پایداری محیط زیست،  گامهای جدی برداشته شده و موجب شده مصرف کننده نهایی هر روز آگاه تر و نگران تر باشد. به طور خلاصه در هر صنعتی، ما برای بقا نیاز داریم که از سیستم های تولید خطی به چرخشی تغییر کنیم. ما باید از منابع و مشاوران مناسب برای کمک به کسب و کار خود استفاده کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×