اخبار فرش ماشینی

بازگشت رونق دوباره به نساجی قائمشهر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

با تلاش دولتمردان بعد از ۸ سال بحران کارگری و رکود تولید به سرانجام رسید

چکیده مطلب

     با پرداخت معوقه کارگران پس از ۸ سال، برق شادی در نگاه شان نمایان شد.

    قرار است، مطالبه کارگران در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ روز به طورکامل پرداخت شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

    مقام ارشد کارخانه نساجی قائمشهر: بازنگری در سامانه تولید و به روز کردن شیوه تولید و دستگاه ها، از برنامه های در دست اجراست.

    حمایت مسئولان می تواند باعث رشد و شکوفایی بهتر صنعت نساجی در مازندران بویژه در شهرستان قائمشهر شود.

     قائمشهر: شاید آن حادثه تلخ برای سرمایه گذار ترک، پرنده خوشبختی کارگران قدیمی ترین کارخانه مازندران بود. وقتی دست تقدیر او را به واگذاری کارخانه به سرمایه گذار نام آشنای ایرانی مجبور کرد، ابرهای تیره از آسمان نساجی قائمشهر کنار زده شد، تا کارگرانی که در ۸ سال گذشته معوقه آنان پرداخت نشده بود، برق شادی در نگاه شان نمایان شود.

    براساس اعلام«مهدی محمدی»، فرماندار قائمشهر، یک هزار و ۱۸۰ کارگر کارخانه نساجی، در فهرست افرادی بودند که برای دریافت مطالبه خود به هر دری زدند، ولی هر بار خشمگین تر از گذشته با دستان خالی به خانه های خود بازگشتند، اما وقتی مشکلات رفع شده و میزان مطالبه ها اعلام شد خیلی ها متعجب شدند که کل این بحران به خاطر ۱۵ میلیارد تومان بوده است، مبلغی که در صورت پرداخت شدن در سال های گذشته شاید به نصف این مبلغ می رسید.
    
     پرداخت شدن مطالبه های سال های گذشته

     فرماندار قائمشهر در این باره گفت: ۲۵۰ نفر از کارگران که حدود ۵ میلیون تومان مطالبه داشتند در ماه مبارک رمضان تسویه حساب شدند، اما باقی مانده کارگران همواره با مشکلات مالی ناشی از پرداخت نشدن مطالبه های خود دست به گریبان بودند، تا اینکه با مدیریت مقام های ارشد استان و فرمانداری و جلساتی که با مدیران کارخانه نساجی انجام شد مقرر شد این مشکل رفع و مطالبه کارگران در ۱۰ تا ۱۵ روز به طورکامل پرداخت شود.

    بنا بر اعلام وی، این کار مهم از چند روز قبل شروع شده و تاکنون ۴۰۰ کارگر پول خود را دریافت کرده اند و پرداخت بقیه بدهی ها نیز در حال انجام است. بر اساس گفته های نماینده عالی دولت در شهرستان قائمشهر قرار است، در ۶ تا ۹ ماه آینده فاز مربوط به رنگرزی و چاپ کارخانه هم نصب و راه اندازی شود که با اتمام و بهره برداری از این بخش تعداد کارگران کارخانه تا یک هزار نفر افزایش می یابد.

    به گفته وی، با بررسی های انجام شده کارخانه با تولیداتی که دارد به مرحله سود دهی رسیده است و علاوه بر جبران هزینه های مربوط به تولید و دستمزد کارگران ماهانه ۱۵۰ میلیون تومان سود خالص نصیب مدیران آن می کند که قطعاً با راه اندازی فاز مربوط به رنگرزی و چاپ، شاهد افزایش چشمگیر مالی در این کارخانه خواهیم بود.

    براساس اظهارات فرماندار قائمشهر، هم اکنون ۲۳ درصد از سهام کارخانه در اختیار بانک ملی و ۶ درصد هم متعلق به فرد دیگری است، مابقی سهام هم به سرمایه گذار واگذار شده است.

    «محمد نوبخت» که به عنوان نماینده کارگران معرفی شده از روند پرداخت ها اظهار رضایت داشت و افزود: طلب کارگران قراردادی و بازنشستگان کارخانه هر روزه براساس فهرستی که ما تهیه کرده و در اختیار مدیریت کارخانه قرار می دهیم با حضور نماینده ای از سوی فرمانداری به آنها پرداخت می شود.

    وی ادامه داد: روزانه ۶۰ نفر از کارگران پول خود را دریافت می کنند و به این ترتیب تا چند روز آینده مطالبه کارگران به صفر می رسد، مطالبه ای که ۵ تا ۴۰ میلیون تومان بوده است.
    
     مشکلات ۳۰ ساله کارخانه

     در حالی که کارگران در نوبت صدور چک های خود بودند، به سراغ «مهدی علم بیگی»، رئیس هیات مدیره کارخانه رفتیم. به گفته او، تیم جدید مدیریتی کارخانه از ۱۸ ماه قبل کارخانه را تحویل گرفته و کارهای مربوط به آن را پیگیر بوده است.

    وی اضافه کرد: مشکلات مربوط به ۳۰ سال گذشته کارخانه به ما ارث رسید. کارگران زیادی بودند که ۳۰ ماه از دریافت آخرین حقوق آنان گذشته بود و از طرفی نیروهایی در حال کار بودند که با اطلاعات قدیمی و به روش چند دهه قبل کار می کردند. در چنین شرایطی سعی کردیم، در ابتدا آثار مشکلات گذشته را از بین ببریم و در مرحله بعد به برنامه ریزی برای وضعیت روزانه کارخانه بپردازیم و در نهایت برنامه های آتی کارخانه مدنظر قرار گیرد.

    این مقام ارشد کارخانه با اشاره به اینکه بسیاری از زیرساخت های کارخانه فرسوده شده بود، ادامه داد: بازنگری در سامانه تولید و به روز کردن شیوه تولید و دستگاه ها از برنامه های در دست اجرای ما بود؛ این درحالی بود که از میزان اعتبار درخواستی ما تنها ۲۰ درصد آن محقق شد.

    اما از طرفی دستگاه هایی در گذشته برای کارخانه خریداری شده بود که قسمتی از آنها به کارخانه منتقل شده و در این سال ها به دلیل مجاورت با رطوبت هوا دچار فرسایش شده بودند. بخش دیگری از دستگاه ها نیز با اعلام شکایت چند نهاد اجرایی قبل از ترخیص در گمرک امیرآباد بلوکه شده بود.

    در کنار همه این اتفاقات مطالبه چند صد میلیاردی برخی دستگاه ها چون اداره اقتصاد و دارایی، بیمه تامین اجتماعی و… که ما را با مشکل عدیده ای روبه رو کرده بود قرار داشت اما با همه این معضل ها در اولویت کاری ما پرداخت معوقه کارگران بود که با تامین این مبلغ سرانجام بعد از ۸ سال تسویه حساب با آنان شروع شد.

    از طرفی با مساعدت و ورود شخص استاندار مازندران اقدام های لازم برای ترخیص دستگاه های بلوکه شده در دستور کار قرار گرفت اما اکنون با مشکل دیگری روبه رو هستیم و آن اینکه دستگاه ها ۱۲ سال قبل خریداری شده و اکنون گارانتی ندارد و نمی دانیم امکان استفاده از آنها وجود دارد یا خیر.

    بنا بر اعلام وی، از ۱۴ روز قبل خط ریسندگی کارخانه هم وارد چرخه تولید شده است، قسمت بافندگی کارخانه هم که در سال های طولانی تنها خاک می خورد به خط تولید بازگشته و کارخانه نفس تازه ای کشیده است.
    
     راه اندازی خط رنگرزی و چاپ

     وی، زمان راه اندازی خط رنگرزی و چاپ را تا ۹ ماه آینده اعلام کرد و افزود: این بخش مهم ترین قسمت کارخانه خواهد بود. با راه اندازی این بخش فرصت زیادی برای اشتغال ایجاد خواهد شد، اتفاقی که برای قائمشهر شاید بی سابقه است، اما بر اساس اظهارات مقام های ارشد کارخانه نساجی، این واحد تولیدی اکنون با تولید روزانه ۵۰ هزار مترمربع پارچه به کار خود ادامه می دهد و در کنار آن ۵ تن نخ و ۴ تن نخ دولایی نیز تولید می شود. کارخانه ای که اکنون سال های طولانی از آخرین صوت زندگی اش می گذرد، صوتی که صدای گوش خراش آن دمیده شدن روح زندگی برای مردم پرتراکم ترین شهر کشور یعنی قائمشهر بود.

    اما نوید روزهای پیش رو در دولت تدبیر و امید این بار تنها به شعار ختم نشده و قرار است در کنار احیای کارخانه، فاز ۲ نیز راه اندازی شود.

    تیم مدیریتی کارخانه هم نگران بحثی است که در این سال ها عامل اصلی به کما رفتن کارخانه شده است، یعنی اختلاف های آشکار و پنهان.

    علم بیگی، در این باره اظهارداشت: خواهش ما این است که مسئولان به نساجی نگاه اقتصادی صرف داشته باشند، اینجا یک مجموعه اقتصادی است، اگرچه سیاستمداران هم می توانند در راستای فعالیت های اقتصادی کمک بزرگی باشند. حمایت آنان می تواند باعث رشد و شکوفایی بهتر صنعت نساجی در شهرستان قائمشهر شود.

نویسنده: حسین خانی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×