اخبار فرش ماشینی

بخش تولید، همچنان درگیر حداقلها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

امروز ما تولیدکننده‌گان تاوان امثال زنجانی، خاوری و مجموعه پدیده را می‌دهیم.

روزهای اول خرداد ۹۶ میهمان جناب آقای مهندس مهدی نوروزپور مدیرعامل محترم مجموعه فرش جردن بودیم، درباره وضعیت تولید در دولت اول آقای روحانی و انتظاراتی که از دولت دوازدهم به عنوان تولیدکننده داشتند عنوان کردند. متأسفانه متوجه شدیم تولید همچنان با مشکلاتی ساده و قوانین دست و پا گیری درگیر است.

اما آقای نوروزپور معتقد بودند که انتخابشان آقای روحانی بود چون راهی را شروع کرده اند که در صورت ادامه میتواند دستاوردهای مفیدی برای تولید داشته باشد. در ادامه خلاصه‌ای از متن گفت‌وگو می‌آید اما برای مطالعه کامل این مصاحبه می‌توانید به شماره ۴۲ مجله نساجی کهن مراجعه فرمایید.

  1. نحوه برخورد دولت با تولیدکننده‌ها به چه شکلی است؟ چه انتظاراتی دارید؟

امروز تولیدکننده‌ها در حد توان خود باری را از دوش دولت برمی‌دارند، در کشورهای اروپایی قوانین و حساب کتاب مشخصی بر جامعه حاکم است و شرکت‌ها مالیات‌‌های خود را بدون فرارمالیاتی پرداخت می‌کنند و با آن دولت به وظایف خود عمل می‌کند.

ما در بحث دارایی البته نه تنها مجموعه جردن، بلکه آنچنان که اطلاع دارم تعدادی از تولیدی‌های دیگر نیز درگیر مسائل مالیاتی هستند. نمونه‌ای از این مسائل …..

ما در سال ۹۵ به ارزش ۲۰ میلیارد تومان صادرات داشتیم از این محل صادرات بابت نخ‌هایی که خرید کرده بودیم ۲ میلیارد طلب داشتیم … ما در سال گذشته اقدام و عمل آنچنانی‌ای از طرف مسئولین برای حمایت از تولیدکننده ندیدیم…..

یکی از بزرگترین مشکلات‌مان در حوزه بانکی است. بانک‌ها … در گذشته افراد خاصی از طریق واسطه از بانک‌ها وام‌های میلیاردی گرفته‌اند و تکلیف‌شان با گذشت سال‌ها معلوم نشده است اما تمامی کاسه کوزه‌ها سر تولیدکننده شکسته است. تا از بانک درخواست وام می‌کنیم دید بسیار منفی نسبت به ما دارند

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

  1. با توجه به رابطه شما با شرکت‌های خارجی؛ ارتباط میان تولیدکننده با مسئولین دولت در کشورهای دیگر به چه شکلی است؟

بنده به شخصه با تولیدکننده‌گان ترک ارتباط نزدیکتری دارم، پروسه بانکی در آنجا بسیار متفاوت‌تر از اینجا می‌باشد…..

در ایران پروسه کاغذ بازی بسیار طولانی و وقت‌بر است. مرجع‌های بسیاری وجود دارد که در امور دخالت دارند …

وقتی در ترکیه محصولی از طرف شرکتی صادر می‌شود درجا جایزه صادراتی به شرکت تحویل داده می‌شود ما در اینجا جرأت نمی‌کنیم جایزه خود را از دولت بخواهیم….

  1. شما تمدید دولت تدبیر و امید و ادامه کار دولت روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ببینید بنده خودم به آقای روحانی رأی دادم به این خاطر که خب آقای روحانی کاری را شروع کرده‌اند و ما بایستی به عنوان یک شهروند این فرصت را به ایشان بدهیم تا ادامه دهنده راهی باشند که خود پایه‌ریزی کرده‌اند. شاید برنامه‌هایی دارند که باعث شود بعد از چهار سال وضعیت مطلوب‌تری شاهد باشیم. به نظر بنده اگر رئیس جمهورهای بعد از مرحوم هاشمی رفسنجانی همان برنامه‌های ایشان را ادامه می‌دادند وضعیت بهتری نه تنها در صنعت بلکه در حوزه‌های دیگر داشتیم.

 

  1. مصائب و سختی‌های راه تولید را بگویید

بحث تحریم‌ها به کشور ما زیان های بسیاری وارد کرد مخصوصا به بخش تولید. برخی مواقع دولت مردان ما کاری می‌کنند که این خستگی کار بر تن ما دو چندان می‌شود. چرا ما در صنعت توریست نتوانسته‌ایم موفق باشیم؟ مگر این پول‌هایی که به صورت‌های مختلف از کشور خارج می‌شود را نمی‌توانیم در کشور در جاهای مختلف سرمایه گذاری کنیم؟

مردمان ما در سیستان و بلوچستان چرا باید با فقر زندگی کنند مگر ما نمی‌توانیم با احیای صنعت توریست در اینگونه مناطق مرزی شغل‌های بسیاری ایجاد کنیم؟ چرا با احمال کاری بایستی اجازه دهیم دیگران اختلاف بین شیعه و سنی در این مناطق حساس ایجاد کنند؟ چرا باید معادن ما به این وضعیت دچار شوند؟

من وقتی معدن یورت گرگان را می‌دیدم دلم به درد می‌آمد و به عنوان یک شهروند نمی‌توانم این مسائل را تحمل کنم. مگر ما نمی‌توانیم تولید را تعطیل کنیم و با پولمان فقط به فکر خودمان باشیم اما این کار را نمی‌کنیم، در مجموعه ما ۱۲۰ خانوار مشغول به کارند که اگر حساب کتاب کنیم می‌بینیم حدود ۴۵۰ نفر از مجموعه ما درحال گذران زندگی هستند…

 

  1. تولید فرش ماشینی در داخل مازاد بر میزان مصرف است راهکار صادراتی شما برای این محصول چیست؟

راهکاری اصلی همینی است که ترک ها در پیش گرفته‌اند ما تولیدی‌ها به صورت عجیبی در تعداد شانه و تراکم بالا غرق شده‌ایم. اما ترک‌ها با همان ۵۰۰ شونه کار می‌کنند. تولیدی که امروز در ایران منسوخ شده است. جالب این است که قیمت تمام شده همین فرش‌های ۵۰۰ شونه ترک در ایران یک و نیم برابر فرش ۱۲۰۰ شونه ایرانی می‌باشد.

آنها طرح‌هایی را کار کردند که سلیقه اکثر مردم است. با این ذهنیت که ایران فرش اصیل ایرانی تولید می‌کند ما چه تولید کنیم تا بتوانیم سهم بازار خود را داشته باشیم. آنها نرمی و لطافت را به فرش‌های خود با تولید نخ‌های مرغوب‌تر اضافه کردند و در نتیجه فرش فانتزی‌ای تولید کرده‌اند که اکنون کشور ما یکی از خریداران همین محصول است

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×