اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

تلاش نظام‌مند و خط‌‌مشی فرا منطقه‌ای، عامل موفقیت قالی سلیمان

شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان که با برند تجاری «قالی سلیمان» در جهان و داخل کشور شناخته می‌شود از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین برندهای تولید فرش ماشینی به شمار می‌رود و تا به امروز توانسته در عرصه جهانی نیز صادرات بالایی به کشورهای مختلف داشته باشد.

امسال نیز در رویداد مهمی همچون دوموتکس هانوفر با غرفه‌ای به متراژ ۵۰۰ مترمربع اقدام به ارائه جدیدترین محصولات خود کرده است.

به گفته مدیران شرکت قالی سلیمان، در نمایشگاه دوموتکس هانوفر قرار است از جدیدترین محصولات این شرکت رونمایی شود.

محصول جدیدی که قرار است در معرض دید جهانیان قرار داده شود، کلکسیون ابریشم قالی سلیمان است که به صورت ۲۰۰۰ شانه برای اولین بار در سطح دنیا بافته می‌شود و محصولی بی‌نظیر از نظر طرح و نقش و کیفیت و زیبایی است.

به نوعی می‌توان گفت اولین فرش ماشینی کاملا دستباف نما خواهد بود که توسط یک شرکت تولیدکننده فرش ماشینی بافته می‌شود.

غرفه این شرکت در سالن شماره ۵ غرفه D41 است که شما عزیزان می‌توانید جهت مشاهده از نزدیک محصولات این مجموعه به آنجا مراجعه فرمایید.

در همین زمینه به سراغ مهندس «سعید منزوی زاده»؛ مدیرعامل محترم این مجموعه رفتیم تا از اهداف و برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت‌شان برای نمایشگاه دوموتکس هانوفر جویا شویم که متن کامل گفت‌وگو در ادامه به‌طور مفصل می‌آید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سعید منزوی زاده؛ مدیرعامل مجموعه قالی سلیمان
سعید منزوی زاده؛ مدیرعامل مجموعه قالی سلیمان
  1. مختصری در مورد تاریخچه شرکت، سال تأسیس، ماشین‌آلات و فنّاوری‌های مورداستفاده و موفقیت‌های خود در عرصه صادرات بفرمایید.

شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان بانام تجاری «قالی سلیمان» در نهم دی‌ماه سال ۱۳۶۱ در اصفهان تأسیس و پس از طی مراحل ساخت، تکمیل و نصب ماشین‌آلات در سال ۱۳۶۵ با تولید انواع نخ برای تولید فرش ماشینی به بهره‌برداری رسید.

در بدو امر و در مدت‌زمان کوتاهی به دلیل بهره‌مندی از کیفیت بسیار مطلوب، جایگاه خود را با برند نخ رسول در بازار ایجاد و تثبیت کرد.

باگذشت زمان و با کسب تجربه و دانش فنی در تولید انواع نخ، باهمت و تلاش سهامداران شروع به توسعه و تکمیل مراحل مختلف تولید انواع نخ مصرفی در فرش ماشینی و همچنین تولید فرش ماشینی نمودند به‌نحوی‌که در سال ۱۳۷۱ تولید فرش ماشینی با فنّاوری مدرن وقت، شروع و محصولات مرتبط بانام تجاری قالی سلیمان وارد بازار شد.

این شرکت اکنون در آغاز ورود به دهه چهارم فعالیت خود، علاوه بر دارا بودن بیش از یک‌صد نمایندگی در سطح کشور قدم‌های استواری را در تصاحب سهم بازارهای داخلی و بازارهای بین‌المللی با بیش از ۵۰ نمایندگی برداشته است.

شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان با برند «قالی سلیمان» با دارا بودن زنجیره کامل تولیدی از رنگرزی، ریسندگی، بافندگی تا تکمیل و همچنین عرضه محصول در شبکه توزیع که فروشگاه‌های زنجیره‌ای «قالی سلیمان» در ایران و خارج از کشور را نیز شامل می‌شود به‌صورت مستقیم در بازار حضورداشته و سلایق و نظرات مصرف‌کننده در این ساختار عمودی با سرعت از بازار مصرف به مرحله طراحی و برنامه‌ریزی تولید منتقل می‌شود.

توجه داشتن به نیاز بازار، سرعت بخشیدن به تأمین خواسته‌ها و نیازهای مصرف‌کننده به‌عنوان بخشی از عوامل موفقیت این شرکت است.

از دیگر عوامل موفقیت «قالی سلیمان» می‌توان به وفاداری، صمیمیت، تلاش نظام‌مند کارکنان، خط‌ مشی فرا منطقه‌ای و رعایت موازین مشتری مداری توسط مدیریت شرکت اشاره کرد که همواره در طول حیات اقتصادی خود ضمن توجه به مشتریان، رفاه و آرامش کارکنان سرلوحه برنامه‌ریزی مدیران و هیئت‌مدیره قرار داشته است.

شایان‌ذکر است این مجموعه با بازسازی و تکمیل خط تولید خود با پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و فنّاوری روز دنیا، استفاده از باکیفیت‌ترین مواد اولیه خریداری‌شده از شرکت بایرن آلمان ( درالون )، همچنان به رسالت تولید محصول باکیفیت در راستای رضایت‌مندی مشتری پایبند بوده و اکنون علاوه بر تولید نخ آکریلیک در انواع کارد و تاو به تا پس، نخ پلی‌پروپیلن و همچنین با تولید انواع فرش پشم، آکریلیک، پلی‌پروپیلن، پلی‌استر، گلیم و دیگر انواع فرش توان پاسخگویی به نیاز مشتریان را به‌طور کامل دارد.

این شرکت به‌عنوان برگزیده برگزیدگان صنعت سبز کشور مطرح بوده، که با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی از پیشتازان توجه به حفظ محیط‌زیست بوده است.

  1. چه محصولاتی در مجموعه قالی سلیمان تولید می‌شود؟

_محصولات تولیدی در کارخانه‌ها شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان عبارت است از:
_انواع نخ آکریلیک با الیاف STAPLE و TOW در نمرات ۱۵ الی ۵۰، های بالک، های شرینگ برای صنعت فرش ماشینی.

_تولید انواع نخ : پلی‌استر، پلی‌پروپیلن با نمرات مختلف از طریق سیستم و فرآیند ذوب ریسی.

_تولید انواع فرش ماشینی با نخ‌های آکریلیک، TOW ، پلی‌استر، پلی پروپلین در انواع مختلف.
_تولید انواع فرش ۳۵۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه، ۱۲۰۰ شانه، ۱۵۰۰ شانه، ۲۰۰۰ شانه نما تراکم مختلف و از تراکم ۹۶۰ الی تراکم ۳۶۰۰.

  1. کیفیت و استاندارهای محصولات مجموعه شما به چه شکلی است؟

بهبود روزافزون کیفیت محصولات تولیدی در راستای تأمین و افزایش رضایت‌مندی مشتریان با رعایت الزامات، مقررات کمی و کیفی تأثیرگذار در مباحث زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی مصرف‌کنندگان به‌عنوان خط‌مشی اصلی شرکت تولیدی و صنعتی رسول اصفهان ( قالی سلیمان ) مطرح بوده است؛ به‌نحوی‌که علاوه برداشتن استاندارد ملی ایران مفتخر به اخذ گواهینامه‌های استاندارد درزمینه‌ی رسیدگی به شکایات مشتری ۱۰۰۰۲ ISO و سنجش میزان رضایت مشتری ۱۰۰۰۴ ISO و همچنین استاندارد EN اروپا برای فرش تحت عنوان ۱۴۰۴۱ گردیده است.

علاوه بر استانداردهای ذکرشده، موفق به اخذ استانداردهای بین‌المللی درزمینهٔ کیفیت محصول ،محیط‌زیست، انرژی شده است. بخشی از آن‌ها به شرح زیر است:
OHSAS 18001-2007
ISO 9001-2015
ISO 14001-2015
ISO 50001-2011

  1. استراتژی و اهداف کلان شرکت قالی سلیمان را چگونه توصیف می‌کنید؟

_ ارتقاء مستمر بهره‌وری کمی، کیفی و افزایش اثربخشی آن در رقابتی کردن محصولات تولیدی.
_توسعه رقابت‌پذیری در بازارهای داخلی و خارجی.
_ارتقاء فرهنگ کار، توسعه دانش فنی و علمی نیروی انسانی
– حفاظت از محیط‌زیست و پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی .
– هدفمند نمودن مصرف انرژی در راستای بهینه‌سازی مصرف.

  1. از سوابق صادراتی و فعالیت‌های این شرکت در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی برای ما بفرمایید.

خداروشکر طی سال‌های گذشته توانستیم صادرات شرکت رسول اصفهان با برند تجاری قالی سلیمان را نسبت به گذشته چندین برابر کنیم. آماری که سه سال گذشته داشتیم فوق‌العاده بوده و می‌توان گفت میزان صادراتمان سه برابر شده است و به ٣۵ کشور دنیا در حال صادرات هستیم که بیشتر از همه به کشورهای حوزه‌ی خلیج‌فارس و همچنین آسیای شرقی را شامل می‌شود.

علاوه بر آن‌ها کشورهایی از قبیل مکزیک، کره‌ی جنوبی، آفریقا و هند هم جز مشتری‌های ما هستند.

تلاشمان بر این است که این میزان صادرات را بتوانیم بیشتر کنیم و مایه افتخارآفرینی در کشور باشیم. در سال‌های گذشته هم توانستیم رکوردهای قابل‌توجهی به ثبت بزنیم؛ که بزرگ‌ترین فرش ماشینی دنیا که ٧٠٠ مترمربع در کیفیت ١٢٠٠ شانه تولید کردیم. سفارش جدید دیگری هم گرفتیم که ١٣٢٠ متر است در کیفیت ٧٠٠ شانه که رکورد قبلی خودمان را دوباره خواهیم شکست و امیدواریم با همین روند بتوانیم افتخارات بیشتری را نصیب کشورمان کنیم.

  1. چه محصولات جدید برای ارائه به بازارهای جهانی به هانوفر آورده‌اید؟

از محصولات جدیدی که می‌شود امروز اسم برد فرش ٢٠٠٠ شانه است که در نمایشگاه فرش تهران فقط بخش کوچکی از آن کلکسیون رونمایی شد و در نمایشگاه هانوفر به‌طور ویژه به آن خواهیم پرداخت. همچنین می‌توانیم از محصول آنتی باکتریال شرکت اسم ببریم که پس از یک پروژه‌ی تقریباً نه‌ماهه که با دانشگاه و واحد تحقیق و توسعه R&d شرکت در آن فعالیت کردند قرار است در نمایشگاه هانوفر از آن رونمایی بکنیم و انشا الله در آینده نزدیک بتوانیم ثبت دانش‌بنیان بشود و به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان به بازار عرضه کنیم.

  1. چه هدف و برنامه‌هایی را از حضور در دوموتکس دنبال می‌کنید؟

همیشه هدف و چشم‌انداز شرکت این بوده که در مسائل توسعه و کیفیت بتوانیم قدم‌های اول را برداریم و همیشه بتوانیم به‌عنوان یک شرکت معتبر از بهترین نوع محصولات اولیه استفاده کنیم و هم‌زمان هم بتوانیم آن را به بهترین نحو ممکن در فرش جلوه بدهیم.

برند قالی سلیمان شرکت رسول اصفهان درزمینهٔ ی فرش، نخ و نخ‌های BCF توانسته با نوآوری‌های جدید قدم‌های خوبی را بردارد و امیدوار هستیم شرایط اقتصادی و شرایط بازار باعث بشود ما بتوانیم از این محصولات به نحو احسن استفاده بکنیم و نیاز مردم عزیز کشورمان و بازارهای جهانی را تأمین بکنیم.

ما همیشه در قالی سلیمان دنبال این بودیم که باکیفیت بالا رضایت مشتری‌هایمان را جلب کنیم و خوشحال هستیم که امسال جشن چهل‌سالگی و چهار دهگی شرکت را گرفتیم و امیدوار هستیم این کار ادامه داشته باشد و باعث افتخار کشور عزیزمان ایران بشود.

  1. تحلیل شما از وضعیت تولید و تولیدکننده چیست؟

همان‌طور که میدانید الآن تولید خیلی مسئله و معضلی شده و واقعاً سختی‌های خودش را دارد به‌خصوص در این چندساله که تحریم‌ها بیشتر شده است و باعث شده که تولیدکنندگان در همه‌ی صنایع، مشکلات عدیده‌ای داشته باشند

به همین منوال ما هم این مشکلات را داشتیم ولی خب به لطف خدا، در حقیقت عشقی که به کارگرانمان داشتیم و لطف خدا (بازهم تکرار می‌کنم) توانستیم الحمدالله کارمان را پیش ببریم و حتی توسعه داشتیم. در بخش ریسندگی در این دو سال گذشته ازنظر خود بحث قالی، فرش، طرح و کارمان آثار به‌روزی را در این دو سال انجام دادیم که حتی رقبای ما اذعان داشتند که بسیار در این زمینه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

  1. قالی سلیمان با غرفه سازی منحصربه‌فرد خود در نمایشگاه دموتکس هانوفر همواره نمادی از شکوه و عظمت فرهنگ ایرانی را به نمایش می‌گذارد. تأثیر این غرفه سازی و استفاده از نمادهای فرهنگی و ملی ایرانی در مشتریان خارجی که به غرفه شما می‌آیند، چیست؟

یکی از مسائلی که همه‌ی شرکت‌ها و در همه‌ی صنعت‌ها می‌توانند خودشان مطرح کنند نمایشگاه‌های بین‌المللی است. چه تهران _که چند سالی در آن حاضر هستیم_ و آلمان _که بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش دنیا است_ سعی کردیم در این دوساله با غرفه سازی جدیدی به سمت پیشرفت برویم و حتی یک قسمت مدرن هم اضافه کردیم.

ما از غرفه سازی خیلی خوب هم جواب گرفتیم و امسال هم به همان صورت غرفه را پیاده‌سازی کردیم ولی خودکارها حقیقتاً بالغ‌بر ۲۰۰ نوع طرح، رنگ جدید و در شانه‌های مختلف کار فریز و مدرن هستند.

تمام مشتری‌هایمان گفتند در نمایشگاه امسال شما ازنظر طرح و نقشه حرف اول را می‌زنید. در کارهای سنتی و کلاسیک هم‌ کارهای خیلی قشنگی انجام دادیم و برای اولین بار از محصول ١۵٠٠ شانه رونمایی می‌کنیم که خداروشکر با تلاش مجموعه و کارکنان _که من از آن‌ها تشکر می‌کنم_ در صنعت فرش بی‌نظیر بوده که در عرض ٧ روز از نصب دستگاه، به راه‌اندازی افتاد و توانستیم فرش را به نمایشگاه برسانیم.

و غافلگیری بعدی که یک کار خیلی درجه‌یک است را برای نمایشگاه دموتکس آلمان می‌گذاریم و امیدواریم که ما به‌عنوان عضو کوچکی از این صنعت پرچم کشورمان را بالا نگه‌داریم و خدا هم یاری کند.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×