اخبار فرش ماشینی

سوسک فرش و راه حل مقابله با آن چیست؟ (+عکس)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش هایی که امروزه تولید می شوند عمدتاً از مواد مصنوعی استفاده می کنند. فرش‌های الیاف مصنوعی مانند پلی استر و اکریلیک یا فرش های پلی پرو پیلن برخلاف الیاف طبیعی مانند جوت پنبه پشم و سایر مواد گیاهی منبع غذایی برای سوسک‌ها و حشره های موذی فرش نیستند.

نخ های پشمی مورد استفاده در فرش معمولاً با مواد شیمیایی مقاوم در برابر حشرات محافظت می شوند تا از حملات سوسک های ریز و سایر حشرات جلوگیری شود. هجوم سوسک ها و سایر حشرات باید توسط تکنسین های حرفه ای آفت کش ها کنترل شود.

ممکن است بیش از یک راه حل لازم باشد، زیرا تخم‌های متولد نشده ممکن است با استفاده از روش های اولیه از بین نرود. در صورت نیاز، مطمئن شوید که مواد شیمیایی مورد استفاده در از بین بردن حشرات موجود در فرش باعث تغییر رنگ یا آسیب به فرش نمی شود. این مهم است که شرکت قالیشویی شما در برخورد با حشرات مهاجم به کالاهای نساجی و فرش آگاهی لازم را باشد.

سوسک فرش چیست؟

سوسک‌های فرش حشرات مخربی هستند که ممکن است در خانه شما هم یافت شوند. گونه‌های رایج آن عبارتند از: سوسک فرش سیاه (attagenus megatoma)، سوسک فرش متنوع (anthrenus verbasci)، سوسک معمولی فرش (anthrenus scrophulariae) و سوسک فرش مبلمان (anthrenus flavipes).

این حشرات از نظر اندازه و رنگ کمی متفاوت هستند، اما به طور کلی مشابه هستند و تشخیص آنها دشوار است. سوسک‌های فرش سیاه بالغ، بزرگترین این سوسک‌ها هستند.

بیضی شکل و مشکی براق، شبیه به کفشدوزک، با پاهای قهوه ای. طول بدن آنها متفاوت است. لاروها رنگ طلایی تا قهوه ای تیره دارند و بدن آنها شبیه هویج یا سیگار برگ دراز است. یک برس بلند از پرزها در انتهای دم لارو قرار دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چرخه زندگی و عادات

سوسک های فرش از مراحل تخم، لارو، شفیره و بلوغ می گذرند. بزرگسالان به راحتی پرواز می کنند و در روزهای گرم آفتابی، در فضای باز از گرده گل های خاردار، کرپ میرتل و گندم سیاه تغذیه می کنند. بسته به گونه، هر ماده می تواند تا ۱۰۰ یا بیشتر تخم سفید بگذارد که طی ۸ تا ۱۵ روز از تخم خارج می شود.

تخم‌هایی که در داخل خانه گذاشته می‌شوند در تجمع پرزها در نزدیکی منبع غذا، در مجاری هوا، زیر مبلمان سنگین، زیر تخته‌های پایه و غیره رخ می‌دهند. ممکن است شصت روز تا یک سال یا بیشتر در آن سپری شود.

تغذیه مرحله لارو، بسته به غذا و دما. چرخه زندگی در اتاق‌های گرم کوتاه‌تر از قسمت‌های گرم نشده خانه در طول زمستان است. در بهار، شفیره ها به بزرگسالان جدید تبدیل می شوند. معمولاً سه تا چهار نسل در سال وجود دارد به جز سوسک سیاه یا متنوع فرش که ممکن است یک نسل در سال داشته باشد.

برای پیشگیری و مقابله با سوسک فرش بهتر است فرش ها را به طور مرتب شستشو کنید و حتما در برابر آفتاب به طور کامل خشک شوند چرا که محیط نم دار برای رشد و تخم ریزی بسیار مساعد است.

همچنین می توانید از شرکت های قالیشویی مطمین درخواست کنید در حین عملیات شستشو در یک مرحله از مواد ضد حشرات موذی استاندارد و بی خطر استفاده نماید.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×