اخبار فرش ماشینی

فرش آراد تلفیقی از هنر و تجربه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه مجله نساجی کهن با جناب آقای صابر – شرکت فرش آراد

۱- لطفا در ابتدا در مورد تاریخچه تاسیس شرکت فرش آراد و داستان رشد و موفقیت آن برای مخاطبین کهن توضیحاتی را بفرمایید

شرکت آراد فرش نتیجه تجربه خانوادگی صابر طی سالهای متوالی در صنعت نساجی و فرش ماشینی است، به این صورت که پدر بزرگ من در تولید ابریشم خالص و صادرات و فروش آن فعالیت خود را شروع کردند و در ادامه با ماشینی شدن صنعت نساجی، پدرم با تاسیس کارخانه جهت تولید فرش ماشینی، فعالیت خود را با تولید فرشهای ۵۰۰ شانه تراکم ۱۰۰۰ ادامه دادند.

با گذشت زمان و به روز شدن تجهیزات ماشین فرش بافی در جهان، کارخانه ای دیگر برای تولید فرشهای ۷۰۰ شانه تراکم ۲۵۵۰ توسط حاج رضا صابر احداث شده و با علاقه ای که بنده به این صنعت داشتم و با کمک پدرم توانستیم کارخانه آراد فرش را در سال ۹۴ با تهیه دستگاه ماشین بافی به روزتر احداث و راه اندازی کرده و شروع به تولید فرشهای ۱۵۰۰شانه با تراکم ۴۵۰۰ کنیم.

۲- چه محصولاتی در شرکت فرش آراد تولید می کنید ؟ از نظر جنس نخ تراکم و شانه و طرح و نقشه

محصولات تولیدی در شرکت آراد فرش، فرشهایی ۱۵۰۰ شانه با تراکم ۴۵۰۰ با استفاده از بهترین جنس نخ فرش اکرلیک کم پرز و در دو سبک کلاسیک و وینتیج است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در سبک کلاسیک فرشها با طرحهای متنوع در انواع نقشه های، افشان، تبریز، اصفهان و خشتی که تمامی نقشه ها اختصاصی اراد فرش هستند در قالب ۸ رنگ و رنگ بندی بسیار ارام و دلنواز تولید میشوند و در سبک مدرن وینتیج فرشها در دو دسته رنگ بندی با رنگ بندی هایی با کنتراست بالا و دسته دوم با رنگ بندی لایت و هارمونی میباشد.

۳- در مورد اخرین محصولات و کلکسیون های جدید فرش اراد توضیحاتی را بفرمایید

کلکسیون جدید فرشهای وینتیج و فرشهای کلاسیک و چند نقشه  اختصاصی طراحی شده برای اراد فرش به همراه تغییرات جزیی اعمال شده روی پالت رنگ آخرین سری محصولات تولید شده در این مجموعه است که در نمایشگاه بین المللی فرش ۱۴۰۰ رو نمایی خواهد شد.

۴- طراحی زیبا و توجه به رنگ بندی مناسب از ویژگی های فرش آراد به شمار میرود. چرا طراحی فرش تا این اندازه مهم است؟

احترام به کیفیت بصری فرش برای مشتریان، برای اراد فرش جدا از مرغوبیت نخ و بافت و جنس فرش، کیفیت بصری بسیار مهم است، یعنی با فرشی که ارائه میکنیم و مورد استفاده قرار میگیرد طی مدت زمان چشم و ذهن مصرف کننده را خسته نکند و با رنگ بندی مناسب سعی کردیم حس ارامش را به مشتریان خود القا کنیم.

آقای مهندس صابر - مدیر عامل شرکت فرش آراد
آقای مهندس صابر – مدیر عامل شرکت فرش آراد

۴- تا چه میزان به خرید طرح های اورجینال اعتقاد دارید. چند درصد از طرح های شما اختصاصی و اورجینال و چند درصد طرح های رایج بازار هستند؟

تمامی نقشه های اراد فرش اوجینال می باشد یعنی اعتقاد بنده به اختصاصی بودن نقشه فرش بسیار راسخ است، چرا که در بازار فرش نقشه های زیادی هستند که اکثر کارخانه ها با رنگ بندی متنوع تولید و به فروش میرسانند که نمونه کارهایشان همه جا هست. ما سعی کردیم محصولاتمان را یه صورت خاص و منحصربه فرد به بازار ارایه کنیم تا فرق فرشهای ما با قالب کلی بازار احساس بشود.

۵- وضعیت طراحی فرش را در صنعت فرش ماشینی چطور ارزیابی می کنید؟

رشته  طراحی فرش به خصوص در شهر کاشان بسیار رو به پیشرفت هست و هنوز جای کار دارد که با توجه به حجم انبوه تولید کنندگان، طراح فرش هم هست اما طی تجربه بنده اکثرا از روی کار هم کپی میکنند و تعداد طراح های با خلاقیت به نسبت کمتر است.

۶- در زمینه صادارت فرش ماشینی فعال هستید؟ چه برنامه هایی برای افزایش صادرات خود دارید؟

با توجه به سن کم برند فرش آراد ، ما در عرصه صادرات عملکرد قابل توجهی داشته ایم و همچنان نیز در حال تهیه کلکسیونی اختصاصی که با سلیقه بازار هدف صادراتیمان نزدیک است، برای مجموعه هستیم .

۷- آینده صنعت فرش ماشینی در کاشان را چطور ارزیابی می کنید؟

صنعت فرش ماشینی در سالهای اخیر با وجود همه مشکلات کمی و کیفی، پیشرفت چشمگیری داشته است و در صورت توجه به برنامه ریزی و توسعه این صنعت، ظرفیت بسیار بالایی در افزایش صادرات غیر نفتی کشور دارد، سالانه حدود ۱۴۰ میلیون متر مربع فرش ماشینی تولید میشود که از این میزان حدود ۹۰ هزار متر مربع در داخل مصرف میشود و ما بقی به چین، عراق، افغانستان، کانادا و روسیه و کشورهای اروپایی صادر میشود.

۸- آیا در زمینه فروش اینترنتی و خرید مستقیم از درب کارخانه نیز فعال هستید؟ در مورد شبکه توزیع و فروش فرش اراد توضیحاتی را بفرمایید.

خیر ، در زمینه فروش اینترنتی فعالیت خود را اغاز نکرده ایم و به صورت نمایشگاه مجازی در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنیم، در حال حاضر اراد فرش در حال اعطای نمایندگی می باشد که تقریبا توانسته ایم در اکثر شهرهای ایران نمایندگی خود رو اعطا کنیم و فروش سنتی خود را به حد قابل قبولی برسانیم که بعد از این مرحله هم وارد فروش اینترنتی و سپس فروش حضوری هم فعالیت خواهیم داشت.

در آخر اگر مطلب خاصی را برای اضافه کردن به مصاحبه لازم می دانید ذکر نمایید.

پیشنهاد بنده به همکاران در این صنعت این است که کیفیت خود رو همیشه حفظ کنند و کم و کاستی برای سود بیشتر در تولید نداشته باشند چرا که اولین قدم برای پیشرفت حفظ کیفیت محصول و احترام به مشتری است.

مرغوبیت در تمامی مراحل تولید محصول اعم از نوع نخ، کیفیت بافت، تکمیل فرش و طرح و نقشه و رنگ بندی اصولی و درست راز اصلی پیشرفت ما بود ه و هست و امیدوارم بتوانیم در این صنعت با دیگر رقبا، رقابت قابل لمسی داشته باشیم.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×