اخبار فرش ماشینی

فرش های دستبافت کشور شناسنامه دار می شوند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

براساس قراردادی که بین مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه فرش دستبافت روستایی منعقد شده است، تمامی فرش‌های دستبافت در کشور شناسنامه‌دار می‌شوند.

علی‌ملکی جو، مشاور و مدیر آموزش و پژوهش مرکز ملی فرش ایران در گفتگو با خبرنگار ایرنا در دومین نشست کمیته فرش و ستاد جشنواره فرش همدان با بیان این مطلب افزود: طبق تأکید وزیر بازرگانی اعطای جوایز صادراتی به صادرکنندگان فرش منوط به شناسنامه‌دار کردن محصولات تولیدی است. در این طرح تمامی اطلاعات فرش اعم از رنگ زمینه و حاشیه، طرح، کد ملی و تجاری محصول در شناسنامه به زبان های فارسی و انگلیسی درج می‌شود.
وی به نقش اتحادیه‌های فرش دستبافت روستایی اشاره و تصریح کرد: این اتحادیه‌ها نقش مهمی در صنعت فرش کشور دارند. هم‌اکنون ‪۳۰‬ تا‪ ۴۰‬% تولید فرش دستبافت کشور در روستاها و با بازدهی مناسب انجام می‌شود. ملکی جو بر ضرورت گسترش اتحادیه‌های فرش دستبافت روستایی و ایجاد مجتمع هایی به صورت غیرمتمرکز در این رابطه تأکید نمود. ایشان ادامه داد: اگر سالانه یک تا چهار مجتمع تولید فرش دستبافت به عنوان الگو ایجاد شود، به رونق صنعت فرش کمک بزرگی می‌کند. در صورت توان جذب اعتبارات تخصیصی برای احداث این مجتمع‌ها اعتبار لازم برای این کار تأمین خواهد شد.
همچنین وی خاطر نشان کرد: در مرکز ملی فرش آیین نامه‌ای از یک سال گذشته تدوین شده که بر طبق آن برای نخستین بار در تاریخ فرش کشور، مدیران کارگاه های متمرکز فرش به رسمیت شناخته می‌شوند و کارت شناسایی برای آنها صادر می گردد. این مرکز اعتقاد دارد که از خانه‌های روستایی به عنوان کارگاه می توان برای تولید فرش دستبافت استفاده کرد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×