اخبار فرش ماشینی

قاچاق فرش ماشینی به آسانی مسیر خویش را می پیماید!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مهندس مروج، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و کمیته فرش ماشینی، در یکصد و شصتمین نشست کمیته فرش ماشینی این انجمن که ششم آذر ماه سال جاری برگزار گردید پس از تشریح عملکرد چند ماهه هیأت مدیره یادآور شد:

در ملاقات اخیر با وزیر صنایع و معادن از نامبرده استعلام به عمل آمد که عدم توجه به رفع مشکلات صنایع تا چه زمانی تداوم خواهد یافت و مدیران صنایع، خاصه صنایع نساجی اگر بدانند که در آینده با چه وضعیتی مواجه خواهند شد، که البته وخیم و طاقت فرساست و به تعطیلی واحدها منجر خواهد شد، تکلیف خویش را مشخص خواهند نمود. گرچه تعطیلی واحدهای نساجی هم چندان آسان و گوارا نیست و تبعات سختی را در پی دارد.

وی آن گاه با اشاره به موضوع ایجاد مرکز اعتبار سنجی در انجمن، خاطر نشان کرد در این مورد بررسی هایی به عمل آمده و با اساتید دانشگاه و سازمان مدیریت صنعتی، سازمان حسابداران رسمی کشور مکاتبات و مذاکراتی صورت پذیرفته و آنها نیز مبالغی را بابت انجام مورد مزبور پیشنهاد نموده اند که مراتب تحت بررسی است.
نامبرده در تبیین ماهیت مرکز مزبور اظهار داشت: اصالت کار در این است که از این پس مشتریان بد حساب شرکت ها مشخص می شوند و از این بایت واحدهای نساجی از یک مشکل بزرگ رهایی خواهند یافت.

ناطق آن گاه به موضوع تعرفه ها در صنایع نساجی اشاره کرد و متذکر شد اظهار نظر در مورد تعرفه ها کر مشکلی است و وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی در این مورد نقش بسیار اساسی رنگرزی باید ایفا کنند، ضمن آن که در زمان حاضر با اعمال تعرفه صفر، باز هم کالای قاچاق وارد کشور می شود و در ادبیات اقتصاد فعلی ایران واژه قاچاق اصولاً معنا و مفهوم ندارد، اما عملاً همانند غولی در برابر صنایع قرار گرفته است.

وی گفت: بارها در دیدار با دولتمردان نسبت به واردات بی رویه انتقاد به عمل آمده و انجمن اعتراض خویش را بیان نموده است، اما قاچاق به آسانی مسیر خویش را می پیماید. زیرا در حال حاضر به راحتی فرش ماشینی از ترکیه و چند کشور دیگر وارد می شود و زیان و ضرر فاحشی را به مدیران صنایع مربوط، کارگران و فروشندگان محصولات واحدهای تولید فرش ماشینی وارد می سازد. کارگر ایرانی در حال حاضر با مشکلات مادی مواجه است، با این توضیح که مدیر یک واحد تولیدی در قبال ۲۴۱ روز کار، ۱۶ ماه حقوق و عیدی و پاداش و سایر مزایا را می پردازد.

سپس اعضا به ذکر نکاتی چند پرداختند:
– مالیات و تجمیع عوارض و دریافتی های متعدد دولت توان تولید کننده را ساقط نموده است.
– موضوع قانون کار همچنان معضل بزرگ واحدها به شمار می رود.
– شرکت پلی اکریل علناً با آن که یک واحد خصوصی است، همچنان به قیمت محصول خود می افزاید و یا از تحویل مواد اولیه ممانعت می کند.
– قیمت نخ فرش ماشینی به سرعت رو به افزایش است.
– بانک های خصوصی در برابر درخواست تأمین اعتبار وثایق سنگین از مشتری دریافت می کنند.
– مهلت فروش نقدی فرش علناً به ۶ ماه افزایش یافته است!
– افزایش قیمت مواد اولیه تولید فرش ماشینی سرسام آور است.
– باید در میزان نرخ فرش ماشینی صادراتی تجدید نظر کلی به عمل آید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در این مرحله اعضا با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه ای سربار و غیره مقرر نمودند تا قیمت انواع فرش ماشینی از تاریخ ۶/۹/۸۶ تا اطلاع ثانوی به میزان ۱۲.۵% افزایش یابد.

منبع: گزارش انجمن صنایع نساجی ایران از نشست اخیر کمیته فرش ماشینی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×