اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای آنجلو ساباتلی (مدیر فروش منطقه ای شرکت Swiss Filament)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت منسوجات خانگی در جهان امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که همانند پوشاک حلقه نهایی چرخه تولیدات نساجی در دنیاست و به طور عمده مصرف کننده تولیدات بخش های بالادستی خود است. مسلماً تقویت این بخش از صنعت نساجی در هر کشوری می تواند تضمین کننده تقویت هرچه بیشتر بخش های ریسندگی، بافندگی، چاپ و تکمیل، طراحی و… باشد. آن چیزی که در کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان، هندوستان و چین می بینیم و متاسفانه در کشور این مسئله کاملاً برعکس است و در سال های اخیر اغلب سرمایه گذاری ها در ایران بر روی بخش ریسندگی و تولید الیاف بوده است. کشورهایی که اهمیت این بخش از صنعت نساجی را که نه تنها یک صنعت بلکه مجموعه ای از هنر، ذوق، خلاقیت و زیبایی است، درک کرده اند به خوبی می دانند چگونه طراحی و تولید کنند، چگونه بازاریابی کنند و چطور بفروشند و این رمز موفقیت آنهاست.

در حاشیه نمایشگاه بزرگ و بسیار مهم منسوجات خانگی فرانکفورت آلمان بی مناسبت ندیدم تا با یکی از شرکت های مهم در زمینه تامین مواداولیه صنعت منسوجات خانگی گفت وگویی انجام دهم تا بیشتر با وضعیت موجود آشنا شوم. شرکت سوئیس فیلامنت و آقای ساباتلی مدیر فروش منطقه ای این شرکت را گزینه مناسبی برای انجام این مصاحبه دیدم و سعی کردم از او بیشتر در این باره سؤال کنم. در زیر گوشه هایی از این مصاحبه را از نظر می گذرانید

{access public}{/access}

{access !public}

 

مصاحبه با آقای آنجلو ساباتلی  (مدیر فروش منطقه ای شرکت Swiss Filament)

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صنعت منسوجات خانگی در جهان امروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که همانند پوشاک حلقه نهایی چرخه تولیدات نساجی در دنیاست و به طور عمده مصرف کننده تولیدات بخش های بالادستی خود است. مسلماً تقویت این بخش از صنعت نساجی در هر کشوری می تواند تضمین کننده تقویت هرچه بیشتر بخش های ریسندگی، بافندگی، چاپ و تکمیل، طراحی و… باشد. آن چیزی که در کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان، هندوستان و چین می بینیم و متاسفانه در کشور این مسئله کاملاً برعکس است و در سال های اخیر اغلب سرمایه گذاری ها در ایران بر روی بخش ریسندگی و تولید الیاف بوده است. کشورهایی که اهمیت این بخش از صنعت نساجی را که نه تنها یک صنعت بلکه مجموعه ای از هنر، ذوق، خلاقیت و زیبایی است، درک کرده اند به خوبی می دانند چگونه طراحی و تولید کنند، چگونه بازاریابی کنند و چطور بفروشند و این رمز موفقیت آنهاست.

در حاشیه نمایشگاه بزرگ و بسیار مهم منسوجات خانگی فرانکفورت آلمان بی مناسبت ندیدم تا با یکی از شرکت های مهم در زمینه تامین مواداولیه صنعت منسوجات خانگی گفت وگویی انجام دهم تا بیشتر با وضعیت موجود آشنا شوم. شرکت سوئیس فیلامنت و آقای ساباتلی مدیر فروش منطقه ای این شرکت را گزینه مناسبی برای انجام این مصاحبه دیدم و سعی کردم از او بیشتر در این باره سؤال کنم. در زیر گوشه هایی از این مصاحبه را از نظر می گذرانید:

– آخرین دستاوردها و محصولات شما در این نمایشگاه چه بوده است؟
آخرین محصولات به نمایش درآمده توسط شرکت ما در این نمایشگاه نخهای مقاوم در برابر آتش است که یک محصول ویژه است. این شرکت اصولاً یک شرکت تولیدکننده نخ به صورت عمده نیست تمام تمرکز ما فقط برروی تولید انواع نخهای پلی استر ضد آتش است چرا که حاشیه سود بسیار خوب و بالایی دارد.

این شرکت توانایی تولید نخهایی تا دنیر ۲۲۰۰ را دارد که از دنیر ۵۰۰ تا ۲۲۰۰ اغلب کاربردهای غیر نساجی دارد.
کاربرد این نخها عموماً در مورد کالاهای نساجی است که استفاده عمومی دارد و نیاز به ایجاد امنیت در برابر آتش وجود دارد مثل مصرف در مکانهای عمومی، هواپیماها، وسایل حمل ونقل عمومی، هتل و…

که مصرف آنها می تواند به صورت پرده، انواع مبلمان، روکش های صندلی و… باشد.
مصرف این نخ در صنعت فرش ماشینی نیز در حال گسترش است امّا هنوز به میزان مورد انتظار نیست چرا که استفاده آن به تازگی شروع شده است، مشکل اصلی در اینجا، خصوصیات مکانیکی این نخهاست. این نخها از نظر کارایی نسبت به پلی استر استاندارد کمی ضعیف تر هستند. چرا که در پروسه تولید آن، تنها از مواد کمکی و مواد شیمیایی ضد آتش استفاده نمی کنیم بلکه ما پلیمرهایی را تولید می کنیم که در واقع در زنجیره پلیمری آن تغییراتی ایجاد شده که این امر از نظر استحکام این نخ را دچار ضعف می کند به همین دلیل علاوه بر مشکلات آن در زمان بافت به جهت برگشت پذیری خاب فرش هم نتایج چشمگیری را دریافت نکرده ایم. امّا در حال تلاش و انجام پروژه های جدیدی هستیم که بتوانیم به نیاز بازار فرش هم پاسخ بگوئیم.

در حال حاضر بلژیک بزرگترین تولیدکننده فرش در اروپاست که بازار بزرگی برای مصرف این نوع نخ  دارد.
همچنین در آسیا ترکیه، ایران و عربستان بازارهای بسیار خوبی به ویژه در منطقه خاورمیانه هستند. همچنین بازارهای آمریکا به عنوان حکمران اصلی صنعت فرشهای پلی استر و پلی آمید برای ما بسیار اهمیت دارد.
همانطور که می دانید تولید فرشهای پلی استر در آمریکا بسیار رونق دارد.

 

– نمایشگاه را چطور دیدید؟
این نمایشگاه بسیار خوب است و این برای دومین بار است که ما در نمایشگاه Heimtextil شرکت می کنیم.
ما در نمایشگاه ایتما بارسلون هم در بخش تولیدکنندگان ماشین آلات نخ فرش البته با کمپانی مادر خود یعنی سوئیس تکس شرکت کردیم.

در حال حاضر مصرف نخهای خاص مانند نخهای ضد آتش، انواع نخهای فنی برای منسوجات تکنیکی مانند کیسه هوا، کمربند ایمنی، نخ تایر و… به سرعت در حال گسترش است.
نمایشگاه هیم تکستایل البته با نمایشگاه ایتما بارسلون اصلاً قابل مقایسه نیست و می توانم بگویم ایتما یک نمایشگاه بی نظیر خواهد بود. امّا نمایشگاه منسوجات خانگی Heimtextil هم در نوع خود و زمینه کاری که فعالیت می کند بسیار خوب و معتبر است.
به نظر من برای صنعت منسوجات خانگی بازدیدکنندگان این نمایشگاه بسیار باکیفیت و کارشناس هستند و این برای یک نمایشگاه بسیار مهم است.

– به نظر شما نقش مواداولیه مناسب در صنعت منسوجات خانگی تا چه میزان مهم است؟
قطعاً انتخاب صحیح مواداولیه توسط یک تولیدکننده به وی برای دستیابی به بهترین محصول از نظر کیفیت، قیمت و… کمک می کند همچنین کارایی و موارد مصرف کالاهای نهایی تا حد زیادی به خصوصیات و ویژگی های مواد اولیه مصرفی بستگی دارد. در مورد مواد شیمیایی و Aditive هایی که قابلیت ضد آتش را در نخ و الیاف ایجاد می کنند باید بگویم این مواد هم نتایج مناسبی را نشان می دهند امّا به هر حال یک ماده افزودنی هستند و به مرور زمان خواص خود را از دست می دهند به ویژه اینکه ما در مورد کالاهای نساجی صحبت می کنیم. کالاهایی که در تماس مستقیم  با بدن انسان هستند و یا به طور مداوم در معرض پا خوردگی، شستشو و… هستند. بنابراین خواص ضد آتش آنها نیز دستخوش تغییر خواهد شد. امّا در مورد نخهای ضد آتشی که با تغییر در زنجیره پلیمری آنها خاصیت ضد آتش را بدست آورده اند قضیه کاملاً متفاوت است و این قابلیت به عنوان یک ویژگی ذاتی مطرح است و نه یک قابلیت افزوده شده و اینجاست که تکنولوژی تولید پیشرفته به ما کمک می کند تا بتوانیم الیاف و نخهایی با ویژگی های درونی ایجاد کنیم. از نظر قابلیت جذب رنگ الیاف پلی استر ضد آتش قابلیت جذب رنگ مشابهی دارند و حتی در بعضی مواقع می تواند قدرت جذب بالاتری هم داشته باشد.    


– نقش الیاف مصنوعی در صنعت منسوجات خانگی در حالی که ما در پنبه و پشم و… با مشکلات و بحرانهایی روبرو می شویم تا چه حد اهمیت دارد؟

من این سؤال خوب را این طور جواب می دهم.
الیاف پنبه، پشم الیاف طبیعی هستند که قطعاً به شدت تحت تاثیر شرایط آب و هوایی، بلایای طبیعی مانند سیل و… است و تولید آن نوسانات زیادی را دارد.

در مقابل الیاف مصنوعی به طور مستقیم با تولید نفت و مواد مشتق از آن سروکار دارد. هر چند که نفت هم دستخوش برخی تحولات منطقه ای و سیاسی است امّا حداقل برای ما بیشتر قابل برنامه ریزی وپیش بینی است. همچنین در الیاف مصنوعی محدودیتی از نظر میزان تولید وجود ندارد. از طرف دیگر با الیاف مصنوعی ما می توانیم اقدام به تولید الیاف جدید از طریق مهندسی تولید الیاف کنیم. بنابراین الیاف مصنوعی هم دارای مزیت های خوبی است.

در دنیای تولید امروز مسئله تفاوت قیمت الیاف طبیعی و مصنوعی دیگر چندان مطرح نیست بلکه این کاربرد و ویژگی هاست که خیلی مهم است. امروزه نیاز انسان به کاربردهای خاص و ویژه که به راحتی، امنیت و آرامش بیشتر او می انجامد ما را به این سمت سوق می دهد که توجه بسیاری ویژه ای را روی الیاف جدید داشته باشیم. کاربردهای صنعتی، کشاورزی، راحتی در شستشو، پوشش، رنگ پذیری و… حتی به نظر من پیشرفت تکنولوژی باعث شده است به الیاف و پارچه هایی دست پیدا کنیم که بسیار مشابه الیاف طبیعی باشند. مثلاً در حال حاضر کاربرد میکروفایبرها در تولید پوشاک موجب شده است کالاهایی داشته باشیم که به راحتی از نظر نرمی، راحتی و…  با پنبه قابل رقابت است.

امّا قطعاً الیاف طبیعی هم جایگاه خود را دارند و همواره این دو در یک بالانس هستند و قطعاً این کاربردها هستند که ما را به سمت استفاده از هر کدام سوق می دهند. در بعضی موارد الیاف مصنوعی و در مواردی هم الیاف طبیعی مزیت دارند. امّا آنچه مسلم است کاربردهای الیاف مصنوعی با توانایی بشر در مهندسی تولید الیاف در حال گسترش است.

 

 

بهنام قاسمی

تحریریه مجله نساجی کهن ۷۷۲۴۵۷۸۰{/access}

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×