اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای بهزاد کرامتیان – مدیر عامل فرش کرامتیان

ارزیابی نمایشگاه تهران و هانوفر؛

 دموتکس هانوفر محل مناسبی برای کسب تجربه بود

مجموعه ی فرش کرامتیان در ادامه ی فعالیت مجموعه فلورمات که ساخت نخستین دستگاه فرش ماشینی ایرانی(۱۳۵۹) را در کارنامه ی خود دارد؛ در اصفهان تاسیس شده است. این مجموعه توسط خانواده ی کرامتیان اداره و مدیریت می شود.از جمله اقدامات مهم این مجموعه اهدای نخستین دستگاه بافت فرش ساخته شده در آن به دانشکده نساجی دانشگاه اصفهان جهت کارآموزی و بهره مندی هرچه تمام تر دانشجویان این رشته از امکانات لازم است. مهم ترین محصول این شرکت که سبب معرفی و شناخت آن در سرزمین فرش ها شده ؛ تولید فرش های ابریشم گونه ماشینی است که به حق زیبا و چشم نواز است. و در ایام برگزاری نمایشگاه فرش ماشینی تهران جلای خاصی به گوشه ای از سالن ده و یازده نمایشگاه بین المللی تهران بخشیده بود، به گونه ای که ما را برای استشمام عطر هنر و نقش  ایرانی به داخل داخل غرفه کشاند و از پی آن گفت و گویی درباره ی این مجموعه ی اصفهانی با بهزاد کرامتیان؛ یکی از اعضای این خانواده بیرون آمد که بدین شرح است:

◄    چرا تولید شما بر ابریشم مصنوعی متمرکز است؟

محصولی جدید و  دارای مزایای رقابتی است؛ از معایب پلی استر همچون پرزدهی و حساسیت زا بودن مبراست. علاوه بر این پلی استر محصولی است که در بازار ایران جایگاه خود را پیدا کرده، جایگاه و اهمیت ابریشم از دیرباز در کشور ما نیز بر تمایل عموم به خرید این محصول افزوده است.

◄    با توجه به تمایل بالا این نوع محصول در داخل؛ تمرکز شما بر بازار داخل است یا خارج؟

علاوه بر فروش محصولات در داخل، واحد صادرات مجموعه ی ما نیز فعال است. در نمایشگاه های داخلی و خارجی نیز حضور  داریم و در حال توسعه ی بازار هدف خود هستیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄    صادرات شما بر کدام نقطه از جهان متمرکز است؟ و به چه شکل آن را انتخاب کرده اید.

حاشیه خلیج فارس… در حال حاضر، در این منطقه بهترین امکان و ظرفیت لازم برای خرید محصولات وجود دارد و به همین منظور بر آن متمرکز شده ایم.

◄    حضور شما در نمایشگاه هانوفر ۲۰۱۴  با بازدهی لازم و مورد انتظار شما همراه بود؟

بله…باعث کسب تجربه برای مجموعه ی ما شده ؛ در شناخت نقاط ضعف و قوت مجموعه ی ما موثر بوده است و امروز  بر تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف  متمرکز شده ایم و ان شاا… شاهد موفقیت ها و دستاوردهای بهتر خواهیم بود. در کل نمایشگاه خوب و مفیدی برای ما بود. و موفق به کسب توافق و تفاهم و عقد قرارداد شدیم.

◄    در کدامیک از نمایشگاه های دموتکس حضور داشتید؟ برنامه ی شما برای آینده  چیست؟

تا امروز در دموکس هانوفر حضور داشتیم؛ برنامه هایی هم برای نمایشگاه های آینده در نظر داریم. و احتمالا در سال آینده علاوه بر هانوفر در دموتکس چین نیز مشارکت خواهیم داشت.

◄    شرایط بازار و رکود حاکم بر اقتصاد ایران به دلیل فشارهای بین المللی طی چند سال اخیر بر روند تولید و فروش شما تاثیر داشته است؟

به هر حال شرایط بازار تاثیر خود را بر کلیه ی صنایع داشته است اما سعی ما بر این بوده است که با فزایش تنوع محصولات خود،عرضه ی محصولات جدید به بازار از تاثیر آن بکاهیم. در فرایند تولید نیز با مشکلاتی از قبیل خرید ماشین الات یدکی، تهیه   بخشی از مواد اولیه ی که باید از خارج خریداری شود. به هر تمام تلاش خود را برای کاهش این مشکلات به کار بستیم و از تولید در نماندیم، و شاهد کاهش طرفیت تولیدی خود نبودیم اما این مشکلات برای ما محسوس بود.

◄    فروشگاه های زنجیره ای  کرامتیان که عرضه محصولات در داخل کشور از طریق آن ها صورت می گیرد، چه تاثیر و نتیچه ای بر توفیق برند کرامتیان داشته اند؟

اولین حسن آن این است که مجموعه ی ما را به مشتری معرفی کرده و در برندینگ آن موثر بوده است. به شناخت ما از سلیقه و خواست مصرف کننده ی نهاییکمک کرده است، معایب و محاسن محصولات خود را بیش از گذشته بشناسیم. و در کل، از هر جهت برای ما موثر و مفید بوده است.

◄    آیا برنامه ای برای افتتاح شعبه و عرضه ی مستقیم به مصرف کننده در خارج از کشور در نظر دارید؟

در حال حاضر شعبه ی خارجی ای با عنوان کرامتیان نداریم اما قطعا در برنامه ی توسعه ی خود به آن فکر کردیم و اقداماتی در این راستا خواهیم داشت.

◄    به نظر شما نمایشگاه فرش ماشینی تهران تا چه حد در توسعه صادرات و ارتقای برند هایی چون کرامتیان موثر است؟

قطعا بی تاثیر نیست و بسیاری از فروشگاه داران فرش در حوزه ی خلیج فارس به عنوان بازدیدکننده در نمایشگاه حاضر می شوند و امکان توسعه صادرات را برای ما فراهم می کند.

◄    ارزیابی شما از نمایشگاه فرش ماشینی امسال تهران(۱۳۹۳) چیست؟

به طور کلی خوب بوده… البته تاثیر نمایشگاه بر روند فروش و توسعه روابط با فعالان این حوزه بعد از نمایشگاه ملموس و قابل سنجش می شود.

مصاحبه : شیما شعاعی

منبع : شماره ۲۶ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×