اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای حمید رضا مشیری – مدیر عامل شرکت فرش مشهد اردهال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

امسال هم با دست پر به دموتکس می رویم

در حدود ۲۰ سال است که در صنعت فرش ماشینی فعال هستم. از ابتدای آغاز به کار شرکت فرش مشهد اردهال، نوآوری و خلاقیت را در دستور کار قرار داده ایم و تنها از منظر تجاری به این صنعت نگاه نمی کنیم. ما در شرکت فرش مشهد اردهال اعتقاد داریم فرش ماشینی در ایران هر چند به یک صنعت مهم با حجم تولید بالا تبدیل شده اما هیچ گاه نباید به واسطه صنعتی شدن هویت فرش را از آن جدا کرد. فرش ایرانی یعنی زیبایی و هنر و اگر خلاقیت و نوآوری هم با آن آمیخته شود شاهکاری بی نظیر خواهد شد. به لطف خداوند و همکاری و زحمات شبانه روزی کارکنان شرکت توانسته ایم یکی از شرکت هایی در سطح ایران باشیم که همواره در صف اول نوآوری و محصولات جدید قرار دارد. برای مثال اولین ماشین ۵۰۰ شانه ایران در این شرکت طراحی و ساخته شده و اولین ماشین ۷ رنگ منطقه نیز در این شرکت راه اندازی شده است؛ اولین ماشین ۷۰۰ شانه به سفارش شرکت ما در کمپانی وندویل ساخته و وارد ایران شد.

در طراحی و ساخت ماشین بافندگی فرش ۱۰۰۰ شانه همکاری نزدیکی با کمپانی وندویل داشته ایم؛ مشاوره های فنی بسیاری را با بخش R&D این شرکت بلژیکی داشته ایم تا این ماشین را با ۱۰ رنگ تولید کنند که به طور قطع نزدیک ترین فرش به قالی دستباف ایرانی در جهان را تولید خواهد کرد.

◄ شرکت فرش مشهد اردهال امسال هم در نمایشگاه دموتکس هانوفر غرفه گذار است و به دنبال گسترش بیشتر بازارهای صادراتی خود خواهید بود. در این نمایشگاه چه محصولاتی را ارائه خواهید کرد و چه برنامه های ویژه ای را در نظر دارید؟

ما امسال هم مثل سالهای گذشته در نمایشگاه دموتکس حضور خوبی خواهیم داشت و محصولات جدید خود را در این نمایشگاه عرضه  خواهیم کرد . شرکت مشهد اردهال در بکارگیری نخ های پلی استر در بافت فرش فعالیت زیادی داشته است بطوریکه اولین فرش ماشینی تراکم ۳۰۰۰ با نخ های فیلامنت پلی استر در شرکت ما بافته شده است . در واحد تحقیق و توسعه شرکت هر روز به دنبال افزایش کیفیت نخ و مواد اولیه و در نهایت فرش تولیدی خود هستیم؛ چرا که می دانیم رقابت در بازارهای جهانی و حضور در نمایشگاهی مانند دموتکس هانوفر نیازمند پشتوانه علمی، دانش فنی و محصولات با کیفیت و مشتری پسند است. اخیراً با تلاش های واحد تحقیق و توسعه شرکت به نخی دست یافته ایم که به نظر من صنعت فرش ماشینی را متحول خواهد کرد. این نخ تمام خصوصیات اکرلیک مانند دوام، برگشت پذیری عالی و زیبایی را داراست. تقریباً ۹۰ درصد به ابریشم طبیعی شباهت دارد. این نخ در واقع تحول بزرگی در بازار فرش ایجاد خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نخ اکرلیک و فرش بافته شده از آن در تمام طول مدت مصرف خود پرزدهی دارد که این پرز برای ریه و دستگاه تنفسی مضرات زیادی دارد و در کشورهای اروپایی نیز محصولات تولید شده از نخ اکرلیک محدودیت های بسیار زیادی دارد و تقریباً استفاده نمی شوند. در حالیکه نخ جدید تولیدی در شرکت مشهد اردهال به هیچ وجه پرزدهی ندارد. این نخ همانطور که عرض کردم تمام خواص اکرلیک را حتی در اندازه های بالاتر در خود دارد و در عین حال هیچ یک از عیوب و مضرات اکرلیک را نیز به همراه ندارد و از نظر بهداشتی مطابق با استانداردهای روز دنیاست.

در برنامه های شرکت پیش بینی شده است که بتوانیم با این نخ فرش های بسیار زیبا و با تراکم بسیار بالا و ظریف تولید کنیم که در عمل شبیه فرش های ۸۰ تا ۹۰ رج دستباف خواهد شد و این به نظر من تحول بسیار خوب و نوآوری منحصر به فردی در صنعت فرش ماشینی خواهد بود. من این مطلب را از طریق مجله کهن اعلام می کنم که شرکت فرش مشهد اردهال به امید خدا در نمایشگاه دموتکس هانوفر با دستی پر حضور خواهد داشت و با ارائه محصولات جدید خود باعث حیرت جهانیان خواهد شد.

◄ ارزیابی شما از وضعیت صنعت فرش ماشینی در ایران چگونه است؟

به نظر من وضعیت صنعت فرش ماشینی در حال حاضر خوب است. در همین شهر کاشان بیشتر نیروی کاری فعال شهر در صنعت فرش ماشینی مشغول فعالیت هستند. شاید به جرات بتوان گفت در کاشان به عنوان قطب فرش ماشینی ایران بیش از ۵۰ درصد مردم به طور مستقیم به این صنعت وابسته اند. این به دلیل تلاش روزافزون فعالان صنعت فرش ماشینی در کاشان است که از سال های ۱۳۵۰ به بعد با سرمایه گذاری ها و ابداعات منحصر به فرد خود صنعت نساجی و فرش ماشینی را به پیش برده اند و این باعث افتخار صنعتگران منطقه و شهر کاشان است. کاشان شهری با اصالت، زیبا و قدیمی ترین شهر جهان است و امروز صنعت فرش ماشینی در این شهر پیشرو است و امیدواریم بتوانیم کاشان را با فرش ماشینی بار دیگر به جهان و جهانیان معرفی کنیم. یکی از عللی که صنعت فرش ماشینی در کاشان رشد چشمگیری داشته این است که این صنعت به طور همزمان با هنر و نوآوری عجین شده است. این شهرت جهانی فرش کاشان موجب شده است تا به الگویی برای حتی کشورهای خارجی بدل شویم. جالب است بدانید در همین چند دوره ای که شرکت فرش مشهد اردهال در نمایشگاه هانوفر به معرفی محصولات خود پرداخته، بسیاری از شرکت های تولیدکننده فرش در جهان از طرح ها و حتی لوگوهای محصولات ما اقتباس و کپی برداری کرده اند و این موجب می شود تا بدانیم چه جایگاه ارزشمندی در این صنعت در جهان داریم و بکوشیم تا همه با هم در جهت اعتلای نام ایران و ایرانی در جهان مثمرثمر باشیم. هدف همه همکاران ما در کاشان، جهانی کردن نام کاشان و فرش کاشان است. خوشبختانه امسال تعداد بیشتری از همکاران در نمایشگاه دموتکس هانوفر حضور دارند که این باعث شکوفایی این صنعت در کاشان و ایران خواهد شد.

درحال حاضر شرکت های فرش ماشینی ایران دنباله رو شرکت های کاشانی هستند و این نشاندهنده پویایی این صنعت در شهر ماست. متاسفانه تا چند سال پیش برخی ها کاشان و شرکت های فرش ماشینی کاشان را به تولید فرش بی کیفیت و کپی برداری متهم می کردند در حالیکه امروز آنها هستند که از طرح ها، ابداعات و نوآوری های شرکت های تولیدکننده ما کپی برداری می کنند.

◄ آیا برنامه های صادراتی برای توسعه محصولات در آینده در نظر گرفته اید؟

خوشبختانه دیدگاه تیم مدیریتی و تمامی همکاران ما در شرکت بر پایه صادرات و تولید صادرات محور استوار است و ما با تلاشی که در سال های اخیر انجام داده ایم و حضور در نمایشگاه های خارجی را در دستور کار قرار داده ایم توانسته ایم به ۲۵ کشور دنیا صادرات داشته باشیم و در حال حاضر درصد بسیار زیادی از محصولات این شرکت به اقصی نقاط دنیا صادر می شود. کیفیت فرش های ایرانی در نمایشگاه دموتکس سرآمد است و اگر تحریم ها برداشته شود و تولید آسان تر شود صنعت ما صنعتی بسیار ارزآور برای کشور خواهد بود؛ چرا که درصد زیادی از مواد اولیه مصرفی در این صنعت من جمله پلی استر در کشور وجود دارد و برای این نوع فرش وابستگی چندانی به واردات مواد اولیه نداریم و می توانیم حاشیه سود مناسبی را نصیب شرکت های صادرکننده ایرانی و کشور عزیزمان کنیم. در فرش های پلی استر اغلب نگاه ها به فرش ایران است؛ چرا که در عین حالی که کیفیت کالای ما بسیار بالاست، تولید ارزان تری هم داریم. من آینده بسیار روشنی را برای این صنعت پیش بینی می کنم. امیدوارم شرکت های تولیدکننده در داخل ایران به جای تمرکز بر رقابت داخلی و جنگیدن بر سر سهم بیشتر در بازار ایران برای صادرات بیشتر و فتح بازارهای جهانی، حضور در نمایشگاههای خارجی و… با یکدیگر رقابت کنند.

در گذشته قیمت دلار به طور مصنوعی و دستوری ثابت و پایین نگه داشته شده بود و عملاً صادرات برای هیچ تولیدکننده ای مقرون به صرفه نبود. در حال حاضر با نزدیک شدن دلار به قیمت واقعی خود رقابت تولیدکننده داخلی با رقبای خود در سطح جهان ممکن شده است و اگر به همین سطح پیش برود صادرات آینده بسیار روشنی در ایران خواهد داشت و به این ترتیب وابستگی ما به نفت بسیار کم خواهد شد. اگر دولت تمام تمرکز خود را بر روی تقویت تولید و صادرات متمرکز کند آینده بسیار خوبی برای اقتصاد ایران رقم خواهد خورد.

◄صنعت فرش ماشینی چه نقاط ضعفی دارد که با رفع آنها می توان به اعتلای بیشتر آن کمک کرد؟

به نظر من همه چیز در حال حاضر در حد خود خوب و بدون نقص است. تنها چیزی که موجب ضربه زدن به این صنعت شده است رقابت های ناسالم داخلی بین شرکت های تولیدکننده است. در حال حاضر به دلیل رکودی که در بازار داخل وجود دارد بسیاری از شرکت ها محصولات خود را به قیمت تمام شده و یا حتی پایین تر از قیمت تمام شده می فروشند که آفت بسیار بزرگی برای این صنعت است.

مشکل دیگر در این صنعت بهره های بسیار زیاد بانکی است که متاسفانه به تولیدکننده تحمیل شده است و در حال حاضر با افزایش قیمت دلار و افزایش چند برابری حجم سرمایه گذاری ها، اگر کسی بدون سرمایه اولیه شخصی کافی و با تکیه بر وام های بانکی وارد تولید شود خود را وارد یک دور باطل کرده است که همه چیز او را نابود خواهد کرد. دولت باید همه تسهیلات را برای تولید و صادرات فراهم کند و وام های تولیدی را به تولیدکننده واقعی و شناخته شده و با نظارت کافی و با پایین ترین بهره ممکن واگذار کند تا چرخ تولید و اقتصاد کشور به حرکت درآید.

تولیدکننده ما در صنعت فرش ماشینی نشان داده که آماده کار و تولید و سرمایه گذاری است. ما نشان داده ایم که برای پیشرفت و صادرات فرش ماشینی آماده ایم و دولت باید این مسئله را از آمارها و ارقام و سرمایه گذاری های جدید در بدترین اوضاع اقتصادی کشور متوجه شده باشد.

ماشین های شانه ۱۰۰۰ که در ایران برای اولین بار در جهان نصب و راه اندازی شد، یک سند و مدرک بسیار قوی در این رابطه است. صنعتگر ما امروز می داند که اگر در فرش های شانه ۱۰۰۰ هنر و ظرافت منحصر به فرد خود را به کار گیرد و طرح هایی متفاوت با آنچه تا به حال دیده ایم را توسط هنرمندان چیره دست فرش دستباف با بهترین مواد اولیه موجود بر روی ماشین شانه ۱۰۰۰ ببافد نه تنها بازار ایران بلکه بازار تمام جهان را دستخوش تحول و حیرت خواهد کرد. بنابراین دولت باید با درک این توان و اعتماد به صنعتگر به ویژه به تولیدکنندگان فرش ماشینی در کشور، ایران را از مشکلات اقتصادی رها کند و سطح رفاه و زندگی مردم را افزایش دهد. به نظر من شرایط کنونی اقتصادی و مشکلات اقتصادی و معیشتی که امروز گریبان گیر بسیاری از خانواده ها است زیبنده ایران و ایرانی نیست.

◄به نظر شما افزایش مصرف الیاف پلی استر در ایران و محدود شدن استفاده از اکرلیک به نفع این صنعت است یا به ضرر آن؟

به نظر من این جهت گیری به سمت افزایش مصرف پلی استر در ایران از تمامی جهات خوب است. اکریلونیتریل به عنوان ماده اولیه تولید اکرلیک، یک ماده بسیار خطرناک است بطوریکه اگر تنها یک لیتر از این ماده سمی را در رودخانه زاینده رود بریزید برای مسموم کردن کل آب این رودخانه کافی است. هر چند که الیاف مورد مصرف در فرش اکرلیک فاصله زیادی با این ماده یعنی اکریلونیتریل دارد اما به هر حال اکرلیک لیفی است که دنیا در حال فاصله گرفتن از آن است. در ایران به دلیل وجود واحدهای پتروشیمی قدرتمند در تولید مواد اولیه نخ پلی استر مصرف این نخ به مراتب به صرفه تر و اقتصادی تر است تا اینکه ما بخواهیم اکرلیک گران را با همه اما و اگرهایش از خارج وارد و مصرف کنیم. خوشبختانه همانطور که عرض کردم شاید تا چند سال دیگر صنعت فرش ماشینی ایران دیگر نیازی به اکرلیک نداشته باشد چرا که الیافی به مراتب با کیفیت تر و ارزان تر از اکرلیک وارد صنعت فرش خواهد شد. در صورتی که شرکت ها بتوانند نخ پلی استر فرشی را ارتقاء داده و به طور صد درصد بومی کنند دیگر واقعاً چه نیازی به استفاده از اکرلیک و تولید فرش های اکرلیکی وجود دارد؟ امروزه نه تنها در ایران بلکه در همه جهان اکرلیک به سمت محو شدن پیش می رود. اکرلیک یک ماده به شدت مشتعل شونده نیز هست و خطرات بسیار زیادی را از این نظر هم دارد. به نظر من پلی استر از هر نظر به اکرلیک برتری دارد. ما برای محصولات تولیدی خود از نخ پلی استر، استاندارد CE اروپا را دریافت کرده ایم. در پایان همه عزیزان، همکاران و فعالان این صنعت بزرگ را به بازدید از غرفه شرکت مشهد اردهال در نمایشگاه دموتکس هانوفر دعوت می کنم.

منبع : شماره ۲۱ مجله کهن

شماره اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×