اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای عباسعلی ضابطی – مدیر عامل فرش ابریشم شمال (شونهر)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بررسی صادرات تولیدکننده ی انحصاری فرش ۹۰۰ شانه ی ایرانی

ضابطی: تولید یک سرمایه ی ملی است؛ سرمایه ی ملی را استاندارد تولید کنیم

مجموعه ی فرش ماشینی ابریشم شمال؛ دارای سابقه ای طولانی در تولید انواع کفپوش است. مدیر فعلی مجموعه عباسعلی ضابطی است که این مجموعه را مرهون سابقه ۴۶ ساله ی مجموعه ی تولیدی پدرش در تولید موکت تافتینگ در محله ی مولوی تهران می داند. این شرکت فرش ماشینی تولیدکننده ی انحصاری فرش های ۹۰۰ شانه در ایران و شریک تجاری شرکت شونهر آلمان است که به این سبب عنوان برند شونهر را نیز به یدک می کشد.  دکوراسیون آرام و ساده ی غرفه ی این مجموعه در کنار فرش های زیبا و طرح های اصیل ایرانی در نمایشگاه فرش ماشینی تهران توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب و او را راهی غرفه ی شونهر می کرد. در میان تمام فرش های این مجموعه؛ فرش نقش شکارگاه  ۹۰۰ شانه به عنوان آمیزه ی هنر و تکنولوژی توجه همگان از جمله ما را به خود جلب کرد و زمینه ساز گفت و گویی درباره ی عملکرد بین المللی مجموعه ی ابریشم شمال با مدیر آن شد.

◄   چرا تولید خود را بر فرش های ۹۰۰ شانه متمرکز کردید؟

پیش از پاسخ به پرسش شما باید بگویم تولید یک سرمایه ی ملی است؛ سعی کنیم سرمایه ای استاندارد تولید کنیم. تولید فرش ۹۰۰ شانه توسط مجموعه ی ما به همکاری ما با شرکت شونهر آلمان و خرید ماشین آلات خاص بافت این نوع فرش بازمی گردد. بافت این نوع فرش و همکاری با مجموعه ی ما برای مدیران شونهر جنبه ی تبلیغاتی دارد؛ به علاوه تصور من بر این است که به دلیل سابقه ی طولانی و مشاهده ی توانایی های ما تولید این محصول را به ما سپرده اند.

◄   چرا این محصول به صورت انحصاری توسط مجموعه ی شما تولید می شود؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بله… حدود سه سال از آغاز تولید این محصول در ایران می گذرد و در این مدت ما تنها تولیدکنندگان آن بوده ایم البته تولیدات ما تنها به فرش ۹۰۰ شانه محدود نمی شود. و در رابطه با تولید انحصاری آن باید بگویم مجموعه ی ما (ابریشم شمال) تنها مجموعه ای است که در ایران همزمان از ۱۰ ماشین مدرن ساخت شونهر استفاد می کند. البته ممکن است در کارخانه های دیگر فرش ماشینی تعداد ماشین ها بیش از تعداد ماشین آلات مجموعه ی ما باشد اما همه ی آن ها شونهر نیست. علاوه براین باید بگویم آلمانی بی دلیل و بدون برنامه ریزی عمل نمی کنند و قطعا و توان و ظرفیت لازم برای تولید این نوع فرش را در ما دیده اند.

◄   چگونه از کیفیت محصولات شما اطمینان پیدا می کنند؟

دستگاه ها و ماشین آلات مجموعه ی ما از طریق اینترنت پر سرعت به شرکت آلمانی متصل است و فرایند نظارت و ارزیابی تولیدات توسط آن ها صورت می گیرد.

◄   نوع فعالیت شما در عرضه ی محصولات و اراتباط با مصرف کنندگان به چه صورت است؟

عرضه محصولات در مجموعه ما به صورت توزیع عمده است، البته مسائلی چون نحوه برخورد با مشتری و چگونگی معرفی محصولات توسط عرضه کنندگان مورد توجه مجموعه ی ما بوده است و توافقاتی با ان ها انجام داده ایم. بعلاوه سعی ما همواره بر این بوده است که محصولاتی با کیفیت و استاندارد تولید و به بازار عرضه کنیم. و عامل تمایز خود از محصولات مشابه را همین امر می دانیم. در این راه از هیچ تبلیغاتی هم استفاده نمی کینم؛ تنها حضور عمومی ما برای معرفی محصولات مان نمایشگاه فرش ماشینی تهران است.

◄   بازار هدف شما کجاست و به چه صورت آن را انتخاب و با آن مرتبط می شوید؟

بازار هدف ما خارج از کشور است؛ چراکه رکود حاکم بر اقتصاد داخلی که در حقیقت ناشی از فشارهای بین المللی و افزایش تحریم ها و… بوده است از قدرت خرید مردم کاسته و ثبات در بازار داخل را دچار خلل کرده است که ان شاالله به مدد دولت جدید و اقدامت رییس جمهور در داخل و خارج  اوضاع بهبود می یابد.

◄   پس چرا حضور کمرنگی در نمایشگاه های خارجی داشته اید؟

بله تا به حال در نمایشگاه های خارج از کشور شرکت نداشته ایم اما ارتباط خود با خارج از کشور را از طرق دیگر پیگیری کرده ایم. ما تعدادی نیرو و پرستل در خارج از کشور داریم که حوزه های مختلف جهان مثل اروپای غربی، بلوک شرق، آسیای میانه و خاور دور را پوشش می دهند و امکان ارتباط و تجارت ما را در آن ها فراهم می کنند.

◄   آیا برنامه ای برای حضور در دموتکس های ۲۰۱۵ دارید؟

بله… به طور قطع برنامه هایی برای حضور در دموتکس هانوفر در نظر داریم. البته سال گذشته نیز برای شرکت در نمایشگاه هانوفر اعلام آمادگی کرده بودیم که به دلایلی امکان حضور در آن جا فراهم نشد ولی در سال آینده ی میلادی در هانوفر حضور خواهیم داشت.

◄   چه برنامه هایی برای توسعه فعالیت مجموعه ی ابریشم شمال در نظر دارید؟

کار و فعالیت مستمر که تا به امروز پیش گرفتیم و در پی آن ارتقای کیفی محصولات؛ توسعه ی تنوع محصولات که تا به امروز  حدود ۲۶۰۰ نوع محصول را در بر گرفته… هرچند فعالیت و تولید را برای ما دشوار ساخته است اما توانسته نظر و خواست مشتری را پاسخگو باشد.

مصاحبه : شیما شعاعی

منبع : شماره ۲۶ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×