اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با خانم ملیحه قامتی – بازرگانی امیرکبیر کاشان

 

مصاحبه با خانم ملیحه قامتی - بازرگانی امیرکبیر کاشان

 

اهمیت نخ جوت در صنعت فرش ماشینی

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همانطور که می دانیم  عمده کاربرد نخ جوت  در ایران بعنوان نخ پود درفرش ماشینی  می باشد ولی اهمیت این محصول در این جایگاه بعلت ویژگیهای خاص  آن از قبیل طبیعی بودن، استحکام و ظرافت، قابلیت رنگ پذیری، قابلیت رسانایی حرارتی کم – مقاومت و خواص زیست محیطی آن است که  توانسته بهترین گزینه  انتخاب بعنوان نخ پود فرش ماشینی باشد و علیرغم تلاشهایی که برای جایگزین کردن این لیف طبیعی با الیاف دیگر انجام شده تابحال رقیب مناسبتر و سالم تری نداشته است .لازم به ذکر است که کیفیت نخ جوت از نظر یکنواختی و مقاومت رابطه مستقیم با کیفیت فرش دارد یعنی هرچه جوت بکاررفته کیفیت بیشتری داشته باشد طبعا فرش تولیدی مقاوم تر خواهد بود.

 

میزان و نوع مصرف نخ جوت:

به نوع و تراکم فرش ماشینی و نوع ماشین آلات مورد استفاده بستگی دارد  ولی بطور کلی  نخ جوت در ۴ گرید CB,CRM,CRT,CRX   در نمره های مختلف عرضه می شود که نخ های ظریف گرید CRX مخصوص  بافتهای پر تراکم و نقشه های ظریف و ماشین آلات پر سرعت و مدرن می باشدکه معمولا در بسته بندی پالت عرضه می شود ونخ های با ضخامت بیشتر و گریدهای پایین تر در فرشهای با تراکم پایین تر استفاده می شود .

 

چگونه می توان کیفیت و مرغوبیت نخ جوت را تشخیص داد؟

مقاومت و یکنواختی نخ جوت را تا حدودی می توان از ظاهر آن تشخیص داد.  بعضی از مصرف کنندگان هم  برای تشخیص کیفیت نخ جوت ترجیح می دهندقبل از سفارش خرید اقدام به تست نمونه آن روی بافت نمایند ولی برای تشخیص دقیق تر و علمی تر می توان از آزمایشگاههای مجهز و استاندارد کمک گرفت که حتی نمره نخ، میزان رطوبت، درصد مقاومت وتناسیتی و شاخص های فنی  دیگر توسط کارشناسان نساجی در آزمایشگاه بطور دقیق مشخص می شود هرچند که کلیه این شاخص ها در گواهی بازرسی کالا در مبدا درج شده اما این گواهی برای اطلاع واردکننده و سازمانها و ادارات ذیربط می باشد وبهرحال  مصرف کننده حق دارد قبل از خرید سطح کیفی جوت را ارزیابی کند.

البته خوشبختانه در سالهای اخیر بدلیل حساسیتی که مصرف کنندگان در استفاده از جوت مرغوب داشته اند برخی از تولیدگنندگان بنگلادش  را براین داشته تا با نگرش دقیق تری اقدام به تولید کنند و باعث مرغوبیت برند و معروفیت نام و نشان شرکت خود شده اند. بطوریکه مصرف کنندگان به نام تجاری آن شرکتهادر خرید اعتماد می نمایند.

 

علت نوسانات قیمت  نخ جوت در بازار داخلی

در مرحله اول معاملات جوت مانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا می باشد بطورمعمول  هرچه از ماههای ابتدایی سال می گذرد شاهد تقاضای بیشتر  فرش ماشینی و در نتیجه تولید بیشتر محصول و به همین نسبت فروش بیشتر مواد اولیه از جمله نخ جوت هستیم. در حالت عادی اگر هیچ مشکلی در زمینه واردات ، تجار و مصرف کنندگان را تهدید نکند، و همچنین قیمت فروش جوت در کشور تامین کننده آن که عمدتا بنگلادش می باشد نوسان زیادی نداشته باشد، مقدار مصرف و فروش نخ جوت تقریبا قابل پیش بینی بوده و تجار و واردکنندگان  بصورت برنامه ریزی شده می توانند واردات را انجام داده و در این موقعیت  نخ جوت با اختلاف قیمتی بسیار اندک در دسترس مصرف کنندگان خواهد بود. ولی مدتی است که در شرایط خاصی از لحاظ تحریم های اقتصادی به سر می بریم که باعث عدم امکان استفاده از خدمات بانکی مناسب جهت گشایش اعتبار اسنادی گردیده است. البته محدودیتهایی نیز از داخل تحمیل می شود که قسمتی از نوسانات اخیر در قیمت نخ جوت به این مسائل مربوط می شود که از جمله میتوان عدم امکان استفاده از ارز مرجع در سیستم ثبت سفارشات بازرگانی و عدم ثبات  نرخ ارز را نام برد.

در پایان از مسوولبن نشریه کهن که در سالهای اخیر با تلاش های خود توانسته اند نقش  ویژه ای را درراستای اطلاع رسانی در صنعت نساجی ایران داشته باشند  نهایت سپاسگزاری را دارم .

 

معرفی : بازرگانی امیر کبیر کاشان در زمینه واردات نخ جوت از مرحله ارائه پروفرمای نخ جوت از معتبرترین شرکتهای بنگلادش ، ثبت سفارش،  و ترخیص کالا توسط با سابقه ترین و سریع ترین ترخیص کاران تا تحویل کالا  در انبار شرکت فعالیت دارد.

AMIR KABIR CO.

تلفن :   ۰۳۶۱۴۴۷۲۳۹۳   –  ۰۹۱۳۱۶۳۴۰۹۸

 

مجله نساجی کهن – شماره ۱۴ (مهر ۱۳۹۱)

 

فرم اشتراک

بازار آنلاین نساجی

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×