اخبار فرش ماشینیگزارش نمایشگاه ها

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان! 

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه خود در رابطه با نمایشگاه دموتکس دبی را با ما در میان گذاشتند که در زیر از نظر می گذرانید:

ظرفیت ها و بازار فرش و کفپوش ظرفیت این تعداد نمایشگاه را ندارد!

آقای روزبه مروج به عنوان یکی از بازدید کنندگان حرفه ای نمایشگاه های فرش و کفپوش در اقصی نقاط جهان هستند که از نمایشگاه دموتکس دبی نیز بازدید کردند. ایشان در مورد این نمایشگاه گفت: “به اعتقاد من حضور در هر نمایشگاهی می تواند دستاوردهایی داشته باشد اما بحث اصلی اینجاست که آیا بازار فرش وکفپوش ظرفیت این تعداد نمایشگاه های متعدد در سراسر جهان را دارد یا خیر؟

مگر شرکت های تولید کننده چقدر محصولات و طرح های جدید دارند که درنمایشگاه های مختلف در معرض نمایش بگذارند. هر شرکت برای هر نمایشگاه حداقل چندین ماه قبل و بعد از رویداد نیاز به زمان برای آماده سازی و جمع بندی و پیگیری مشتریان دارد. ایا شرکت های کوچک و متوسط که اغلب شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاه های فرش ماشینی را تشکیل می دهند چه میزان قدرت در تولید و نوآوری و فروش بازاریابی دارند که بتوانند همه این رویدادها را پوشش دهند؟

به نظر من شرکت های ما در پراز مدت توان پرداخت هزینه های سنگین نمایشگاهی را نخواهند داشت. حضور در یک رویداد اما به طور مداوم و دراز مدت بهتر از حضور در تمام نمایشگاه ها اما به صورت مقطعی است.

برای نمایشگاه هانوفر افسوس می خورم 

شخصا به عنوان یک فعال صنعت فرش ماشینی و کسی که تقریبا همه نمایشگاه های این صنعت را بازدید می کنم افسوس میخورم که چرا دموتکس هانوفر مثل سال های گذشته قدرتمند نیست. نمایشگاه دموتکس هانوفر سال های سال یک نمایشگاه مرجع، کامل و جامع برای این صنعت بود که هیچ کسی در تاثیر گذار بودن آن شکی نداشت و یک محل ملاقات عالی برای تمام اهالی این صنعت بود اما متاسفانه سیاست های اعمال شده، رفتار تحقیر آمیز کشورهای اروپایی با مدیران و صاحبان صنایع ایران، هند ، پاکستان و حتی در سالهای گذشته عدم صدور ویزا برای شرکت های بزرگ ترکیه ای کشمکش و تقابلی را در این صنعت به وجود آورد که دود آن به چشم همه فعالان این صنعت رفت و متاسفانه دموتکس قدرت سالهای دورتر خود را ندارد.

به نظر من برای شرکت های ایرانی استانبول و دبی گزینه های بسیار معقولی خواهد بود. متاسفانه تا حدی هم حضور شرکت های ایرانی حالت چشم و هم چشمی پیدا کرده و ترس از اینکه رقیب در غیاب آنها مشتریان را در نمایشگاه جذب خودش کند باعث می شود حتی گاهی چشم بسته در نمایشگاه ها شرکت کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی فقط برگزارکنندگان آن هستند نه تولید کنندگان! 

ایشان در مورد میزان بهره وری نمایشگاه های فرش و کفپوش گفت: “ به نظر وضعیت پیش آمده و رقابت بر سر برگزاری نمایشگاه های فرش ماشینی و کفپوش تنها نشان دهنده منافع بالا برای برگزارکنندگان است و چندان به اینکه آیا این تعداد نمایشگاه برای تولید کننده و غرفه گذار نیز مفید است یا خیر فکر نمی شود و متاسفانه یا خوشبختانه برنده اصلی این وضعیت برگزار کنندگان نمایشگاه هستند نه تولید کننده!

به نظر من اگر نظر سنجی درستی از تمام شرکت کنندگان در نمایشگاه های قازیان تپ، نمایشگاه فرش استانبول و نمایشگاه های دموتکس در سال ۲۰۲۴ داشته باشید شاید هیچ کدام از شرکت ها رضایت کاملی از هیچ از نمایشگاه ها نداشته باشند و این طبیعی است چرا که توان و قدرت این نمایشگاه ها تقسیم شده است.

در گفتگویی که اخیرا با یکی از شرکت های قدرتمند فرش ماشینی ترکیه داشتم حتی آنها از نمایشگاه فرش استانبول نیز رضایت کامل نداشتند از  فقدان بازدیدکنندگان اروپایی و آمریکایی گلایه مند بودند. این مساله در مورد سایر رویدادهای امسال هم صادق است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×