اخبار نساجی

نگاه بد برخی مسئولان اصناف را سرخورده کرده

 

رییس اتاق اصناف ایران با تاکید بر ضرورت ساماندهی اصناف کشور،گفت: نگاه تند و بد برخی مسئولان به خصوص در حوزه مالیات بسیاری از صنوف را در حوزه فعالیت خود دلسرد کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی فاضلی امروز در مراسم  گرامیداشت روز ملی اصناف که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت،معدن و تجارت، معاون حقوقی رییس جمهوری و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد، تصریح کرد: اگر می خواهیم تولید در کشور رشد کند، باید توزیع سازمان یافته تری داشته باشیم که متاسفانه این سازماندهی هنوز در کشور شکل نگرفته است.

وی سپس خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: از سال ۱۳۵۰ قانون نظام صنفی چند بار تغییر کرده و قانون نظام صنفی کشور یک قانون توسعه محور و توسعه گرا نیست و بیشتر به کار روزمرگی می پردازد.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان آنکه از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم این نگاه را هرچه سریعتر تغییر دهند، تصریح کرد: قانون نظام صنفی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی تنظیم نشده به طوری که بخش بیشتری از نارسایی ها را بر اصناف تحمیل کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فاضلی اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصاد مردم در بخش های مختلف اقتصادی حضور جدی ندارند چرا که زمینه حضور آنها فراهم نشده بنابراین مجلس باید در جهت رفع موانع کسب و کار و تولید تدابیر جدی اتخاذ کند.

وی با بیان آنکه اصناف در چهار حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی تاثیرگذار هستند، اظهار داشت: در حوزه اقتصادی ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و ۷۵۰ هزار واحد بدون پروانه حضور دارند که ۴۵ درصد آنها در صنوف توزیعی، ۲۲ درصد در صنوف تولیدی و ۳۳ درصد در مجموعه خدمات و خدمات فنی در کشور فعالیت می کنند.

فاضلی با بیان اینکه مجموعه اصناف کشور در یک هزار و ۸۵۰ رسته صنفی فعال هستند، گفت: خانواده عظیم اصناف که در مجموع ۸ هزار و ۳۰۰ اتحادیه صنفی سازماندهی شده اند، یکی از مدنی ترین نهادهای کشور به شمار می آیند.

رییس اتاق اصناف ایران، اضافه کرد: اصناف در حوزه صادرات سهم ۵۰۰ میلیون دلاری را به خود اختصاص داده اند و اگر ظرفیت مجموعه اصناف را در نظر بگیریم سالانه ۲ میلیارد دلار کالا و خدمات توسط این مجموعه صادر می شود.

وی با بیان اینکه حدود هفت میلیون شغل در مجموعه اصناف ایجاد شده است، گفت: براساس آمار رسمی، دولت برای ایجاد یک شغل، باید ۱۶۰ میلیون تومان هزینه کند، در حالیکه این بخش ۷ میلیون شغل در اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

این مقام مسئول در حوزه اصناف، یادآورشد: در بخش سیاسی نیز اگرچه اصناف در گروه بازی ها و کارهای سیاسی و سیاسی بازی دخالت نکرده اند؛ ولی یکی از تاثیرگذارترین نیروهای سیاسی به شمار می روند که تحت امر رهبر معظم انقلاب هستند که امروز نیز در حمایت از ولایت و رهبری کم نمی گذارند.

فاضلی اظهار داشت: در حوزه سیاسی بیشترین کاری که اصناف انجام می دهد، هماهنگی با دولت است که اکنون نیز تعامل دولت و اصناف نیز در سطح خوبی شکل گرفته است.
رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به چالش های حوزه اصناف، گفت: عدم ارتباط صحیح بین بنگاه های بزرگ و کوچک چالش عمده ای است که پیش روی اصناف قرار گرفته است.

به گفته وی، کاری که در مجموعه اصناف برای رفع این معایب انجام گرفت، هماهنگی و همدلی بین اتاق اصناف و بازرگانی و تعاون است تا بتوانیم این چالش را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث ایجاد اشتغال نیز سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف می توانند کمک حال دولت باشند، خاطرنشان کرد: برخی از چالش ها دست بنگاه ها نیست؛ بلکه بحث سیاستگذاری در حوزه دولت و مجلس می تواند حلال این مشکلات باشد.

فاضلی با تاکید براینکه به نظر می رسد افزایش مستمر هزینه های تولید در کشور، کمر تولید را شکسته است، افزود: از سوی دیگر، آنچه تسهیلات برای تولید از سوی بانک در نظر گرفته شده، سود بانکی ۲۰ درصدی دارد، اما هزینه های مترتب بر تولید ۳۰ تا ۳۵ درصد است که این روند به طور قطع به رشد تولید نمی انجامد.

رییس اتاق اصناف ایران ادامه داد: اگر اصناف درست ساماندهی شوند، خادمان خوبی برای اقتصاد کشور همانند دوران جنگ خواهند بود. اگرچه نظام توزیع کشور آسیب شدید دیده و نگاه بسیار بد و تند برخی مسئولان در حوزه مالیات، اصناف را سر خورده کرده است به طوری که این تعامل را آن طور که باید و شاید به سمت تعالی نبرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×