اخبار نساجی

پشت‌پرده نامه‌نگاری نعمت‌زاده با سیف/ وزیر صنعت از رئیس کل بانک مرکزی چه می‌خواهد؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در نامه‌نگاری اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت با رئیس کل بانک مرکزی چه مطالبه‌ای مطرح شد و سرانجام آن چه خواهد شد؟

در چند وقت گذشته محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای ارزی به ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ارسال کرد. در آن نامه نعمت‌زاده از سیف خواسته بود تا بازنگری بازپرداخت وام‌های ارزی از محل جزء (د) بند (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور مورد بررسی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قرار دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ نامه وزیر صنعت، درخواست نعمت‌زاده را قبول نکرد و این درخواست در شورای پول و اعتبار مطرح نشد و همچنان پشت درهای این شورا معطل مانده است.

در این رابطه عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که عمده دریافت‌ تسهیلات ارزی برای تامین کالاهای سرمایه‌ای و ماشین‌آلات تولید بوده است، بیان کرد: ماهیت دریافت تسهیلات از محل جز(د) و منابع حساب ذخیره ارزی متفاوت است اما به دلیل نبود تکاپوی منابع حساب ذخیره ارزی تسهیلات گیرنده به این منابع رجوع کرده است و به نظر می‌رسد باید برخورد یکسانی در رابطه با بازپرداخت آنها اتخاذ شود.

محمدمهدی رئیس‌زاده اظهار کرد: در زمان ارائه تسهیلات ارزی که چنین اتفاقی رخ داد قرار بود که ۵۰ درصد منابع حساب ارز در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد اما این موضوع به درستی مدیریت نشده است و باعث کمبود منابع شد، برای جبران کمبود منابع از جز(د) استفاده شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او ادامه داد: خط اعتباری در نظر گرفته شده سه میلیارد دلار بود که در عمل کارکردی در حدود یک میلیارد دلار داشت، که عمدتا بانک عامل آن بانک صنعت معدن بوده و حال موعد بازپرداخت آن رسیده است.

وی با بیان این که اکثر دریافت‌کنندگان این وام با توجه به قانون که حجم مشخصی توان دریافت تسهیلات بود، شرکت‌های کوچک و متوسط بوده‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از دریافت‌کنندگان تسهیلات جز(د)، اطلاعی از تفاوت آن با حساب ذخیره ارزی نداشتند.

رئیس زاده بیان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی مدعی است، به دلیل آن که جز(د) منابع مستقیم آن بانک است باید در موعد بازپرداخت مستقیما ارز به این بانک پرداخت شود.

او یادآور شد: در این رابطه که تنها یک بیستم دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی از منابع بانک مرکزی استفاده کرده‌اند عدالت آن است با وجود آن که ماهیت دریافت از لحاظ حقوقی متفاوت بوده است، اما با تمام تسهیلات گیرندگان به طور یکسان برخورد شود. این موضوع از نبود مدیریت در زمان پرداخت تسهیلات ایجاد شده و نباید وام گیرنده متضرر زیان شود.

رئیس سابق کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود کار به اینجا ختم نشود و وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن است تا به راهکاری دست یابد، از سوی دیگر اتاق بازرگانی استفساریه‌ای به مجلس ارائه کرده‌است که اگر مورد تائئید قرار گیرد به ماده ۲۰ حساب ذخیره الحاق خواهد شد.

او در پایان گفت: خوشبختانه کمیسیون اقتصادی مجلس در چند روز گذشته پیگیر موضوع بوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×