مد و پوشاک

چاپ پارچه و پوشاک، و فرصت‌های پیش‌ روی بازار جلوه‌های ویژه

پوشاک چاپی شاید محبوب‌ترین مد امروزه باشند. وجود پوشاک چاپی مشهور در مغازه‌های بزرگ خرده‌فروشی و افرادی از همه سنین که این پوشاک را در خیابان می‌پوشند، گواه محبوبیت آن است.

در واقع، یک آمار معتبر نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵، ۴۴.۹٪ از پوشاک به صورت چاپی خواهند شد. به همین دلیل است که شاهد نوآوری‌ها و گسترش سریع بازار پارچه و جلوه‌های ویژه در سطح جهانی هستیم. با توجه به حجم تقاضای زیاد، مدل‌های نوآورانه کسب و کار و راه‌حل‌های خلاقانه در حال تکامل هستند تا از این فرصت استفاده کنند.

بنگلادش که یکی از بزرگترین قطب تولید پوشاک در جهان است، بازار بزرگی را برای چاپ پارچه، چاپ پوشاک و سایر محصولات دارای ارزش افزوده مانند چاپ دیجیتال و جلوه‌های ویژه باز می‌کند.

چاپ پارچه و پوشاک

رنگ‌آمیزی پوشاک را چاپ می‌نامند. رنگرزی به معنای رنگ‌آمیزی کامل پارچه با رنگ‌های ثابت است که اکنون بیش از حد معمولی شده است. بنابراین پوشاک حلقوی با انواع مختلف چاپ بازار را پر کردهاند. هنگامی که چاپ در یک قسمت از پوشاک انجام می‌شود، به آن چاپ پوشاک و وقتی روی پارچه‌ها انجام می‌شود به آن چاپ منسوجات گفته می‌شود.

روش‌های متنوعی برای چاپ پوشاک و منسوجات وجود دارد. چاپ اسکرین و چاپ سطح پارچه به یک رنگ از رایج ترین تکنیک‌های چاپ در بنگلادش است. از گذشته تاکنون تحول عظیمی در فناوری چاپ مشاهده می‌شود. چاپ انتقالی، چاپ برداشت، چاپ سوخت، چاپ فلاک (پوشش سطح با الیاف کوتاه)، چاپ تصعید برخی از تکنیک‌های چاپ هستند. چاپ پیگمنت نوع دیگری از چاپ ویژه برای ایجاد رنگی بسیار روشن و براق است.

چاپ پارچه و پوشاک

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بازار چاپ پارچه و پوشاک

نوآوری‌های جدید در تکنیک‌های چاپ و برند تجاری خرده فروشان برتر محصولات چاپی باعث افزایش تقاضای بالای خدمات چاپ در بازار جهانی شده است. تا سال ۲۰۲۵، بازار جهانی چاپ با ۹/۸% CAGR به ۲۶۶.۳۸ میلیارد دلار خواهد رسید. بنابراین، کشورهای تولید‌کننده منسوجات و پوشاک در توسعه امکانات چاپ سرمایه‌گذاری می‌کنند. بیش از ۱۰۰ کارخانه شناخته شده در بنگلادش با امکانات چاپ پوشاک و پارچه در مقیاس بزرگ صادراتی وجود دارد.

همچنین بیش از ۳۰۰۰ صنعت چاپ کوچک برای تأمین تقاضای محلی و همچنین سفارشات صادراتی بیشتر به صورت قراردادی کار می‌کنند. به دلیل شیوع این همه‌گیری، کارخانه‌های چاپ محلی دچار لطمه فراوان شدند، زیرا سفارشات حدود ۸۰ تا ۹۰٪ کاهش یافت. با این حال، از سپتامبر سال ۲۰۲۰، با عادی شدن اوضاع، کارخانه‌ها دوباره سفارش می‌گیرند و انتظار می‌رود در سال آینده رشد قابل توجهی داشته باشند.

چاپ پارچه و پوشاک

بازار چاپ تخصصی مواد شیمیایی

چاپ اسکرین منظم و چاپ سطح کامل پارچه ۱۰۰٪ پنبه‌ای به رنگینه‌های راکتیو همراه با سایر مواد شیمیایی مانند غلظت‌دهنده‌ها، ماده چسبنده، نگهدارنده تعلیق، رطوبت‌گیر، ضدکف‌کننده‌ها و نرم کننده‌ها نیاز دارد. چاپ راکتیو رنگ‌های روشنی ایجاد می‌کند و دامنه رنگی آن بسیار گسترده است.

رنگینه خمی یکی دیگر از رنگزاهای انحصاری برای چاپ مواد پنبه‌ای است، اما دامنه رنگی آن محدود است. رنگزای خمی برای رنگ‌های عمیق مانند زرد، شرابی، آبی و سبز محبوبیت دارد. چاپ با رنگینه‌های خمی برای طرح‌های استتاری کاملاً مناسب است.

برای پارچه مخلوط‌ پنبه/پلی‌استر از رنگزای دیسپرس به همراه رنگزای راکتیو برای چاپ قسمت پلی‌استر استفاده می‌شود. چاپ پیگمنتی تکنیک چاپ غالب برای پارچه ۱۰۰٪ پنبه و انواع مخلوط‌ها است. پیگمنت‌ها موادی نامحلول هستند که قابلیت ثابت شدن با مواد سلولزی و غیرسلولزی را دارند. پیگمنت‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و سایه‌های عمیق را ایجاد کنند.

تقاضا برای چاپ پیگمنت به دلیل ایجاد طیف متنوعی از طرح ها را در مواد مختلف در حال افزایش است. خرده فروشان مخلوط‌های مختلفی از مواد با طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و رنگ‌ها را ترجیح می‌دهند. در نتیجه، روش‌های ویژه چاپ از جمله چاپ پیگمنتی، چاپ چند رنگ روی یکدیگر، و چاپ با جوهر مخصوص در حال افزایش است.

پوشش PU در لباس‌های پلی‌استر و نایلون برای انتقال اثرات ضد آب و چرم مصنوعی استفاده می‌شود. پوشش‌های اسپری، براق، درخشش و لمینیت چرمی، و پوشش‌های منعکس‌کننده چند نمونه از جلوه‌های ویژه‌ای هستند که امروزه به طور گسترده در طراحی لباس‌های مد استفاده می‌شوند.

ورود سهام‌داران صنعت چاپ

صنعت چاپ فرصت عظیمی را برای توسعه تجارت برای کارخانجات و برای تأمین‌کنندگان مواد شیمیایی فراهم کرده است. از آنجا که صنعت چاپ در حال تبدیل شدن به یک بخش اصلی در طراحی منسوجات حلقوی است؛ صنایع کامپوزیت حلقوی می‌توانند واحدهای چاپی خود را برای اطمینان از یک زنجیره ارزش کامل توسعه دهند. چاپ دیجیتال به دلیل انعطاف‌پذیری و طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و رنگ‌ها می‌تواند فناوری بعدی باشد. پیش‌بینی می‌شود که تقاضای چاپ دیجیتال در سال‌های آینده به دلیل تقاضای زیاد آن در بازار مصرف، به ویژه چاپ پوشاک زنان آسیا و منسوجات خانگی، با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت.

با افزایش تعداد مراکز چاپ، تقاضا برای مواد شیمیایی چاپ نیز افزایش یافته است. در حال حاضر، بنگلادش بعد از چین یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد شیمیایی نساجی است و قرار است بازار مواد شیمیایی تا سال ۲۰۲۴ به ۱.۳۸ میلیارد دلار برسد. پس از صنعت جین و رنگرزی، صنعت چاپ بزرگترین مصرف‌کننده مواد شیمیایی در بنگلادش است. رنگزای راکتیو، رنگزای خمی، پیکمنت‌ها، غلظت‌دهنده‌ها، چسبنده‌ها و سایر مواد کمکی تقاضای زیادی دارند. چاپ‌های خاص، گلدوزی، نقوش و شستشوها یکی از نیازهای معمول در آینده نزدیک هستند. این سناریو به راحتی یک زمان طلایی را برای هر سهام‌ دار برای بدست آوردن سرمایه در بخش چاپ به تصویر می‌کشد.

چاپ پارچه و پوشاک

نتیجه گیری

چاپ پارچه، چاپ پوشاک و بازار جلوه‌های ویژه فرصتی عظیم را به وجود می‌آورد. زمان آن فرا رسیده است که بنگلادش اقدامات جدی را برای ایجاد امکانات بیشتر انجام دهد. صنعت چاپ این توانایی را دارد که ارزش افزوده زیادی در صنعت پوشاک و نساجی ما ایجاد کند. زمان آن فرا رسیده است که سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه تولید فناوری و مواد شیمیایی انجام شود، زیرا بیشترین ارز حاصل برای واردات ماشین‌آلات و مواد شیمیایی هزینه می‌شود. اگر بتوانیم در راه‌حل‌های فناوری و تأمین مواد به خودکفایی برسیم، صنعت نساجی ما در آینده نزدیک یک بخش بسیار پایدار خواهد شد. صنعت چاپ یک حوزه حیاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا دارای پتانسیل ارزش افزوده زیادی است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×