اخبار فرش ماشینی

چرا فرش دستباف اینقدر گران است؟

فرش دستباف ایرانی یکی از گرانترین کالاهای دکوراسیون داخلی و نماد حس لاکچری در هر خانه و مکانی است.
اصولا کالاهای دستی و ارگانیک گرانتر از کالاهای ساخته شده ماشینی هستند اما گرانی فرش دستباف دلایل متعدد دیگری هم دارد.

استفاده از مواد اولیه ارگانیک و گران

برای تولید فرش دستباف ایرانی از مواد اولیه ارگانیک و طبیعی استفاده می شود. نخهای پشمی به صورت دستی ریسیده می شوند و با زحمت و مهارت زیاد برای بافت فرش حاضر می شوند همچنین طیف وسیعی از رنگها به کمک رنگهای صد درصد گیاهی و ارگانیک رنگرزی شده و در فضای باز خشک می شوند. به این ترتیب می توان گفت فرش دستباف ایرانی از مواد اولیه گران تری ساخته می شود.

از طرفی شاید بتوان گفت فرش های ۱۰۰ درصد ابریشم ایرانی که بیشتر در شهرهای قم و تبریز بافته می شوند گران ترین فرش های جهان هستند چرا که در بافت آنها فقط از ایریشم خالص که بسیار گران قیمت است استفاده می شود. فرش های بافته شده از ابریشم خالص که گران ترین نخ الیاف طبیعی است بسیار ظریف و زیبا و لطیف هستند و مثل پارچه قابل تا کردن هستند.
هنرمندانی هم هستند که فرش های سفارشی با استفاده از قطعات الماس و دیگر سنگ های قیمتی را تولید می کنند.

نیروی انسانی و زمان تولید زیاد

فرش دستباف اصیل ایرانی از زمان چیدن پشم گوسفند یا برداشت ابریشم طبیعی تا ریسندگی دستی و رنگرزی نخ فرش و البته بافت و تکمیل فرش نیازمند نیروی کار متخصص و ماهر است و هر فرش دستباف بسته به سایز و ابعاد و البته تعداد بافندگان آن هفته ها و ماه ها طول میکشد. مهمترین عوامل تعیین کننده زمان بافت یک فرش عبارتند از: اندازه ی تابلو فرش و یا قالی- تعداد رنگ نخ و جنس نخ فرش یا تابلو فرش.

هر چند معمولا بافندگان فرش در مناطق روستایی و کم درامد هستند اما با رعایت استانداردهای بین المللی مانند اوکوتکس و … خریداران فرش مجبور هستند حقوق منصفانه ای را برای آنها در نظر بگیرند. متاسفانه در حال حاضر تاجران فرش هزینه ها ی بالای کارگری را در قسمت نهایی فرش محاسبه می کنند اما کمتر حقوق بافنده را در نظر می گیرند.

هر فرش یک کالای هنری منحصر به فرد

شاید از هر فرش ماشینی هزاران نمونه در شهر یا کشور شما و اگر آنرا از فروشگاههای زنجیره ای بزرگ . مشهور دنیا خریداری کرده باشید دهها هزار نمونه آن در اقصی نقاط جهان موجود باشد اما هر فرش دستباف ایرانی یک اثر هنری منحصر به فرد است که در خانه شما پهن شده است و شاید پیداکردن نمونه مشابه آن کار سختی باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این مورد در مورد گلیم و گبه های ایرانی بسیار خاص تر است چرا که در بافت این نوع فرش هیچ نقشه بافتی در اختیار بافنده نیست و بافنده با تکیه بر مهارت و تجربه خود در بافت فرش و قدرت خیال خود نقوش را به مانند یک نقاش بر روی سطح فرش خلق می کند و باعث ایجاد آثاری منحصر به فرد و خاص میشود.

تولید کم و سفارشی

حجم بازار فرش دستباف جهان در حدود ۱.۳ میلیارد دلار است و عرضه فرش دستباف ایرانی اصیل در بازار کم است بافندگان نیز به دلیل اینکه سود اصلی را از این تجارت نمی برند و شرایط بافت و تهیه فرش نیز بسیار سخت و طافت فرساست روز به روز تمایل خود برای بافت غرش را از دست می دهند.

همچنین می توان کانال های توزیع انحصاری تجار فرش ایرانی را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت فرش دانست. معمولا تولید کننده فرش دستباف در مناطق روستایی هستند آشنایی چندانی با صادرات و فروش فرش ندارند و مجبورند کالاهای خود را از طریق تجار خرد و محلی به تاجران سرشناس فرش دستباف ایرانی در آلمان یا آمریکا به فروش برسانند و به نوعی تجار اصلی فرش دستباف ایرانی در اروپا و امریکا هستند که فرش را به قیمت ارزان خریده و با قیمت دلخواه خود وارد مجاری فروش می کنند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×