اخبار نساجی

کالاهای ایرانی جایگزین تولیدات عربستانی در سوریه می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

نماینده هیات تجار سوری گفت: بیشتر کالاهای موجود در بازار کشور ما کالاهای وارداتی از کشورهای اردن، ترکیه و عربستان است و ما به دنبال شراکت استراتژیکی با ایران هستیم تا جلوی ورود بی‌رویه کالاهای این کشورها به سوریه گرفته شود.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، چند روز پس از انتخاب مسعود خوانساری به عنوان رییس اتاق بازرگانی تهران، هیاتی از تجار سوری به ایران سفر کردند تا ضمن آشنایی با شرکت‌های ایران در راستای تامین کالاها و خدمات مورد نظر خود مذاکره کنند. هیات سوری پیش از شرکت در جلسه با شرکت‌های خصوصی ایرانی، در نشستی با رییس و معاونان اتاق بازرگانی تهران به گفت‌وگو پرداختند.

مشاور رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران ـ عراق- سوریه با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد ارتباطی منطقی و مستحکم با سوریه گفت: با توجه به تعامل خوب دولت و حکومت ایران با سوریه و روابط سیاسی بسیار مناسب دو کشور، باید زمینه برای ایجاد ارتباط اقتصادی مناسب نیز فراهم شود.
وی افزود: ستاد توسعه اقتصادی ایران ـ عراق ـ سوریه  آمادگی هر گونه همکاری را در این زمینه دارد تا ارتباط با ملت و دولت دوست و هم مسلک سوریه پایدار شده و مراودات اقتصادی صرفا از مجاری دولتی صورت نگیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق معرفی شد
خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنان خود با معرفی سنجابی به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق، گفت:  سنجابی علاوه بر روابط ایران و عراق، ارتباط اقتصادی با سوریه را نیز مدیریت می‌کنند.
وی با مثبت ارزیابی کردن روابط دو کشور خاطرنشان کرد: ارتباط جمهوری اسلامی ایران با سوریه پس از انقلاب بسیار مناسب بوده است و در طول این ۳۵ سال مرادوات دوستانه‌ای بین ملت و دولت دو کشور وجود داشته است. ایران کمک‌های ارزشمند سوریه در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق را فراموش نکرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خوانساری با اشاره به بحران اخیر سوریه ادامه داد: در این چهار سالی که حوادث و اتفاقاتی برای سوریه رخ داد. ایران یکی از حامیان اصلی دولت سوریه بود که در کنار دولت و ملت شیعه و علوی سوریه ایستاد. بدون تردید یکی از عوامل اصلی که سوریه توانست بر بحران داخلی‌اش غلبه کند، حمایت ایران بود. من فکر کنم علاوه بر تمایل دولت ایران برای کمک به سوریه، مردم و تجار ایرانی هم این تمایل را دارند که به مردم سوریه که شیعه و هم مذهب آنها هستند کمک کند.

رییس جدید اتاق بازرگانی تهران یکی از راه‌های تقویت شیعیان در سوریه را تحکیم روابط اقتصادی دانست و عنوان کرد: این برای ما ناخوشایند است که این کشورهای متخاصم از یک طرف بر سر مردم سوریه بمب و موشک بریزند و از طرف دیگر با صادر کردن کالاهای خود به این کشور پول مردم را نیز به جیب بزنند.
وی گفت: به همین دلیل ما آمادگی کامل داریم که شرکت‌های معتبر خصوصی ایرانی که صاحب برند شناخته شده هستند را به تجار سوری معرفی کنیم تا با ایجاد ارتباط دوگانه زمینه برای رفع نیازهای تجاری این کشور فراهم شود.

خوانساری در ادامه گفت: اطمینان دارم نیازهای مردم سوریه از طریق تعامل با شرکت‌های خصوصی ایرانی تامین خواهد شد چرا که کالاهای ایرانی از کیفیت بسیار بالایی نسبت به کالاهای موجود در بازار فعلی سوریه و حتی کالاهای اروپایی برخوردار هستند و از نظر هزینه نیز به صرفه خواهد بود.

وی درباره برنامه تجار سوری در سفر به ایران نیز اظهار کرد: هیات سوری در ایران با نمایندگان ۴۰ شرکت خصوصی معتبر جلسه‌ای خواهند داشت و من امیدوارم بتوانند اقلام و خدمات مورد نیاز خود را تامین کنند.
خوانساری با اطمینان دادن به هیات سوری برای حل هر گونه مشکل احتمالی یادآور شد: اتاق بازرگانی تهران از روابط بین شرکت‌های خصوصی ایران و سوریه کاملا پشتیبانی می‌کند و این آمادگی را دارد که اگر خدای نکرده اختلافی پیش آمد با ورود به ماجرا مانع از لطمه دیدن مناسبات تجاری شود.

ایران و سوریه بانک مشترک ندارند
نماینده هیات تجار سوری گفت: روابط سیاسی بین ایران و سوریه بسیار قوی و در سطح قابل قبولی است اما این رابطه حسنه متاسفانه نتوانسته آنچنان که باید روی مسائل اقتصادی تاثیر داشته باشد. یکی از عوامل عدم پیشرفت مناسبت تجاری بین دو کشور نبود یک بانک مشترک است.
حسن جواد گفت: چندی پیش یک بانک اقداماتی در دمشق انجام داد اما هنوز نتوانسته کارش را شروع کند که من همین جا درخواست می‌کنم پیگیری لازم صورت پذیرد.

وی گفت: نبود عامل صرافی آثار سلبی بر روابط اقتصادی دو کشور گذاشته است. ما آمادگی خود را برای تعامل با یک شرکت ایرانی در زمینه صرافی اعلام می‌کنیم تا بتوانیم مرادوات ارزی و پولی خود را انجام دهیم.

وی با اشاره به دیدارش با رستم قاسمی، رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران ـ عراق سوریه، گفت: طبق صحبت‌هایی که داشتیم قرار شد دو کشتی با ظرفیت ۱۲۵۰۰ تن مسئولیت جابجایی کالا به بنادر سوریه را بر عهده بگیرد. بیشتر کالاهای موجود در بازار کشور ما کالاهای وارداتی از کشورهای اردن، ترکیه و عربستان است و این مساله ما را مصمم می‌کند که شراکت استراتژیکی با ایرانی‌ها داشته باشم تا بتوانیم جلوی ورود بی‌رویه کالاهای این کشورها به سوریه را بگیریم.

جواد با بر شمردن نیازهای بازار سوریه گفت: ما تلاش می‌کنیم که در سوریه برای جوانان شیعه اشتغال‌زایی کنیم و این آمادگی را داریم که در زمینه صنایع غذایی، دارویی، مواد شوینده، لوازم خانگی و پتروشیمی با شرکت‌های ایرانی مبادلات تجاری داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: پیمان همکاری بین کشورهای عرب وجود دارد که باعث می شود از حق گمرک صرف نظر شود. به همین دلیل سوریه این آمادگی را دارد تا کالاهای ایرانی را بدون حق گمرک به سایر کشورهای عربی صادر کند.

نماینده تجار سوریه در پایان با نادرست خواندن شایعات در مورد ناامنی این کشور گفت: مناطق آزاد سوریه در امنیت کامل قرار دارد و هیچ مشکلی در این زمینه نیست. امیدوارم بتوانیم با حمایت‌های طرف ایرانی خدمتگزار شیعیان ایران و سوریه باشیم.

خوانساری در واکنش به صحبت‌های نماینده تجار سوریه گفت: نبود بانک و صرافی مساله درستی است اما مهم‌ترین مشکل در این زمینه نبود ارتباط بین شرکت‌‌های خصوصی است. ما در حال حاضر به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در بسیاری از کشورهای دنیا بانک نداریم، اما چون ارتباط تجاری دو طرفه بین بخش‌ خصوصی ایران و کشورهای خارجی وجود دارد، سالانه چندین میلیارد دلار صادرات انجام می‌دهیم.

وی درباره نیازهای برشمرده شده توسط تجار سوری گفت: در زمینه مواد شوینده و غذایی بهترین شرکت‌های خصوصی را به شما معرفی می‌کنیم. شرکت‌هایی که اعتبار جهانی و به بسیاری از کشورها صادرات دارند. اگر در مذاکره با این شرکت‌ها به توافق لازم دست پیدا کردید مشکل صرافی از سوی اتاق بازرگانی قابل حل است.

سنجابی نیز با تکمیل اظهارات خوانساری گفت: اگر در همین سفر عامل صرافی در هیات سوری وجود داشته باشد، می‌توان ترتیبی داد که این کار انجام بگیرد. ما صرافی‌های زیادی داریم که با تمام دنیا مرادات مالی دارند، مهم طرف سوری است که بتواند اعتباربخشی لازم را ایجاد کند.

وی با اشاره به فضای ترسیم شده از جو امنیتی در سوریه گفت: شرکت‌های خصوصی در بخش سرمایه‌گذاری ریسک پذیر هستند اما محاسبه ریسک نیز انجام می‌دهند. تصویری که در حال حاضر از سوریه توسط رسانه‌های ایجاد شده، فضایی امنیتی و ناامن است. این مساله ممکن است ریسک‌پذیری بخش خصوصی را کاهش دهد.
وی گفت: از هیات تجار سوری خواسته می شود که در جلسه با شرکت‌های خصوصی ایرانی دارد تصویر درست و واقعی از وضعیت امنیتی سوریه ارائه دهد.

کاظمینی، رایزن اقتصادی ایران در سوریه نیز با نادرست خواندن تصویر ایجاد شده از سوریه گفت: نگاهی که پس از بحران سوریه به فضای این کشور به وجود آمده، صحیح نیست. درحال حاضر شرکت‌های زیادی هستند که به دمشق سفر کرده و در طول سال مرتبا بدون هیچ مشکلی تردد می‌کنند.

وی ناشناخته بودن کالاهای ایرانی برای مردم سوریه را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: طبیعی است که وقتی شناختی نسبت به کالاهای ایرانی وجود ندارد کالاهای ترکیه و عربستان به بازار سوریه سرازیر شود. من درخواست دارم نمایشگاه‌هایی برای معرفی خدمات و کالاهای ایرانی در سوریه برگزار شود که محصولات ایرانی دیده و با کالاهای موجود مقایسه شوند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×