اخبار فرش ماشینی

گزارشی از بزرگترین نمایشگاه منسوجات خانگی جهانHeimtextile 2009

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بزرگترین و مهمترین نمایشگاه منسوجات خانگی جهان یعنی هیم تکستایل در تاریخ ۱۴ لغایت ۱۷ ژانویه ۲۰۰۹ در شهر فرانکفورت آلمان برگزار گردید.

در نمایشگاه امسال ، ۲۷۲۱ شرکت کننده از ۶۴ کشور جهان به عرضه محصولات خود پرداختند و بیش از  ۷۴ هزار نفر از ۱۲۱ کشور جهان نیز برای بازدید به فرانکفورت آمده بودند در حالی که این تعداد در سال ۲۰۰۸ در حدود ۸۶۰۰۰ نفر بود.  البته این کاهش تا حدودی نسبت به سال ۲۰۰۸ با توجه به شرایط اقتصادی جهان و بحرانهای موجود قابل پیش بینی بود. همچنین تعداد بازدید کنندگان آلمانی ۲۷۰۰۰  نفر بودند. کاهش تعداد بازدیدکنندگان در غیر آلمانی ها بارز تر بود. همچنین آمارها نشان می دهد متوسط حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه از ۲.۴ روز در سال ۲۰۰۸ به ۲ روز در سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است. اما نکته مهم این بود که بیش از ۹۰ درصد شرکت ها و بازدیدکنندگان از حضور خود در نمایشگاه بسیار راضی بودند. در نمایشگاه امسال بعد از آلمان کشورهای ایتالیا، انگلیس، هلند، اسپانیا ، فرانسه، بلژیک ، ترکیه ، لهستان، یونان و آمریکا بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص دادند.

نمایشگاه امسال در ۱۰ سالن برگزار شد که هر یک از سالنها نیز دارای ۲ یا ۳ طبقه بودند. این نمایشگاه در نوع خود از نظر میزان جذب بازدید کننده و شرکت های تولیدی در سر تا سر جهان بی نظیر است و تقریبا یک الزام برای کلیه طراحان و تولید کنندگان منسوجات خانگی جهان به شمار می رود.هزینه ورودی نمایشگاه برای هر روز معادل ۳۲ یورو بود و برای کلیه روزها نیز بلیط ۶۴ یورویی ارائه می شد که موجب جذب بازدید کنندگان واقعی به نمایشگاه می شود. این نمایشگاه از بخش های مختلف تشکیل شده است که مهمترین آنها کفپوش ها، انواع تزئینات دیوار و پنجره، مانند پرده و کاغذ دیواری و . . .  انواع پارچه های گلدوزی شده، انواع نرم افزارهای طراحی، انواع تزئینات میز و تختخواب و حمام، انواع لوازم تزئینات و طراحی داخلی منزل، انواع پارچه های مصرفی در صنعت مد و . . . می باشد.در نمایشگاه امسال هم متاسفانه هیچ شرکت کننده ای از ایران حضور نداشت و این در حالی است که حتی کشورهایی مانند سریلانکا، ماکائو، لیتوانی، نپال، مولداوی، کلمبیا، لیختن اشتاین، استونی و …. دارای غرفه گذار بودند که در واقع این امر باید علامت سئوال مهمی را در ذهن مسئولان نساجی ایران ایجاد نماید. تعداد بازدیدکنندگان ایرانی هم امسال به حدود ۲۷۰ نفر رسید که تعداد بسیار کمی است.در نمایشگاه امسال آلمان، هند و چین بزرگترین غرفه گذاران بودند که با ۴۴۰، ۳۵۵ و ۳۵۲ غرفه گذار رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.وسعت بسیار زیاد نمایشگاه به دلیل حضور بیش از ۲۷۰۰ شرکت باعث شده بود تا برگزار کنندگان وسایل نقلیه ویژه ای جهت انتقال مسافرین در نظر بگیرند که با نظم خاصی به این کار مشغول بودند. همچنین یکی از اقدامات برگزار کنندگان جهت راهنمایی بهتر بازدید کنندگان و کمک به آنها برای پیدا کردن راحت تر غرفه ها و سالن های مورد نظر خود قرار دادن تعداد زیادی کیوسک های اطلاع رسانی در مکانهای مختلف نمایشگاه بود. در برخورد اول با یکی از کیوسکهای اطلاع رسانی به خوبی می توانید درک کنید که پرسنل آن به طور دقیقی آموزش دیده اند و تمام وظایف خود را از برخورد مناسب با بازدید کنندگان تا ارائه اطلاعات جامع به وی، طبق اصول و ضوابط دقیقی انجام می دهند. جالب این که تمامی آنها به شبکه های اطلاع رسانی نمایشگاه، شبکه های اطلاع رسانی شهری مانند وسایل نقلیه عمومی، اتوبوس و مترو و …، اطلاعات توریستی و اینترنت مجهز بودند.

همچنین در محیط نمایشگاه و به ویژه در های ورودی بخش های مجهزی برای نگهداری وسایل و لباس های اضافی بازدیدکنندگان وجود داشت که با نظم خاصی به این کار می پرداختند تا آنها با آرامش بیشتر و راحت تر به بازدید از سالنها و غرفه ها بپردازند. نکته جالب توجه دیگر در نمایشگاه حفاظت کامل از ایده ها، طرح های طراحان و برندهای تجاری است. برگزار کنندگان نمایشگاه با شعار  Messe Frankfurt Against Copying  اقداماتی را برای جلوگیری از کپی برداری انجام داده که از آن جمله می توان به منع عکاسی از غرفه ها اشاره کرد و حتی گرفتن عکس از غرفه هایی که با علامت مخصوص مشخص شده اند برای خبرنگاران نیز ممنوع شده بود. اغلب غرفه گذاران از اجرای این طرح راضی بودند. صحبت های یکی از شرکت کنندگان بلژیکی در این رابطه بسیار جالب توجه بود. مدیر عامل این شرکت گفت: چند سال پیش که این قوانین به طور جدی پیگیری نمی شد ما تمام طرحهای جدید و تازه خود را در نمایشگاه عرضه کردیم اما سال بعد تمام طرحها را بدون هیچ تغییری در یک غرفه چینی پیدا کردیم !!
اجرای این قوانین موجب ایجاد فضایی مناسب و امن برای شرکت کنندگان می شود می توانند با آرامش خاطر به نمایش ایده های جدید خود بپردازند. باید این نکته اشاره کرد که بررسی نکات قوت مربوط به برند های بزرگ نمایشگاهی جهان و الگو برداری مناسب از آنها باید برای برگزار کنندگان نمایشگاه در ایران مورد توجه قرار گیرد. هر چند که نمی توان زیر ساخت های نمایشگاهی و موانع موجود را از نظر دور داشت اما باید پذیرفت که وضعیت موجود نمایشگاه های نساجی در ایران نیز به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد.

رقابت ناعادلانه برای شرکت های اروپایی
مدیر فروش شرکت ایتالیایی Busatti یکی از بزرگترین تولید کنندگان منسوجات خانگی در ایتالیا که بعد از چندین سال دوباره در نمایشگاه Heimtextil  شرکت کردند اعتقاد دارد شرکت های اروپایی در یک رقابت ناعادلانه با چین و هند گرفتار شده اند و به همین دلیل آنها مجبور به تغییر روش های رقابت و فروش خود شده اند و به تولید بر اساس خواسته مشتری روی آورده اند چرا که توان رقابت با تولید انبوه را ندارند. به گفته وی برنده اصلی در بازارهایی که حجم تولید آن بالاست و یا در مواردی که نیروی کار تعیین کننده است کشورهای اروپایی نخواهند بود و محکوم به شکست هستند.    

مدیر فروش شرکت ایتالیایی Busattiدر گفتگویی با مجله صنعت کهن در حاشیه نمایشگاه رکود اقتصادی جهان را بر روی روند کاری شرکت ها بسیار    موثر دانست اما اعتقاد دارد که شرکتهایی مانند Busatti  که روی تولید انبوه تکیه نداشته و محصولات منحصر به فردی را در تعداد محدود و سفارشی و مطابق سلیقه مشتری ارائه می دهند میتوانند به آینده امیدوار باشند. شرکت Busatti  از سال ۱۸۴۲ در ایتالیا تاسیس شده و نسل به نسل به تولید ادامه می دهد. جالب اینکه این شرکت دارای امکانات تولیدی پیشرفته ای نبوده و به طور سنتی و خانوادگی اداره میشود و هم اکنون یکی از بهترینها در اروپاست. آقای دکتر Michelangelo Formica   مدیر فروش شرکت دلیل موفقیت شرکت را ارائه طرح ها و رنگ های جدید و البته با هویت میداند. این شرکت در خاورمیانه چندان فعال نیست اما به زودی در تهران قصد گشایش شعبه ای را دارد. وی بازار ایران را بسیار مهم و با پتانسیل بالا ارزیابی میکند. از نکات جالب توجه که برخی از شرکت کنندگان اروپایی به آن اشاره می کنند حضور بی شمار شرکت های چینی و هندی در نمایشگاه بود که برای آنها به نوعی عذاب آور است. تولید کنندگان اروپایی منسوجات خانگی اعتقاد دارند در حال حاضر رقابت بین آنها و کشورهایی مانند چین و هند غیر عادلانه است. آنها اعتقاد دارند استفاده از نیروی کار که یکی از مهمترین فاکتورهای تولید است به ضرر آنهاست و در حالی که در اروپا کارگران دریافتی روزانه حداقل ۳۰ دلار دارند در هند و چین  نیروی کار یک دلاری هم پیدا می شود علاوه بر اینکه در اروپا قوانین بسیار شدید تری بر علیه کار کودکان وجود دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیر عامل یک شرکت منسوجات خانگی فرانسوی نیز می گوید : تا چند سال پیش مشتریان زیادی از بین بازدید کنندگان در نمایشگاه از ما خرید می کردند اما امروزه تعداد بازدید کنندگانی که فقط غرفه را نگاه می کنند بیشتر شده است. امروز مشتریان به دقت محصولات را بررسی می کنند، نکته برداری می کنند بعد برای خرید تصمیم گیری می کنند و این به دلیل وجود تعداد زیادی تولید کننده در این صنعت است که رقابت را بسیار سخت کرده و بحران های مالی اخیر نیز خریداران را محتاط کرده است.
در پایان ضمن قدردانی از همکاری های صمیمانه اتاق بازرگانی ایران و آلمان اعلام می کند علاقمندان در ایران می توانند با این اتاق جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمایند.

اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان
آدرس : تهران –  بلوار آفریقا – نرسیده به چهارراه جهان کودک – خیابان ناوک – شماره ۷
تلفن : ۸۱۳۳۱۰۰۰ – ۸۱۳۳۱۲۰۲ – ۸۱۳۳۱۲۰۳

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×