اخبار نساجی

تشدید اعتراضات کارگران کارخانه‌های پوشاک بنگلادش

 

تشدید اعتراضات کارگران کارخانه‌های پوشاک بنگلادش

 

کارگران تولیدکننده پوشاک بنگلادش در اعتراضاتی که برای افزایش حداقل دستمزدشان بر پا کرده‌اند، جاده‌ها را مسدود کرده، کارخانه‌ها را به آتش کشیدند.

عبدل باطن، رئیس پلیس منطقه صنعتی قاضی پور که نزدیک داکا، پایتخت بنگلادش قرار دارد و مرکز صدها کارخانه است، به خبرگزاری فرانسه گفت: حداکثر ۲۰ هزار کارگر به جدیدترین اعتراضات پیوسته اند.

حدود ۳۰۰ کارخانه که برای برندهای معروف غربی پوشاک تولید می‌کنند، روز دوشنبه تعطیل بودند زیرا کارگران معترض به کارخانه‌هایی که باز مانده‌اند، حمله می‌کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اعتراض‌های کارگران به خشونت کشیده شده و پلیس برای متفرق کردن آنها از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور استفاده کرده با اینهمه ده‌ها کارگر و شمار متعددی از افراد پلیس تاکنون مجروح شده‌اند.

تولیدکنندگان پوشاک اعتراضات روز دوشنبه را یکی از بدترین اعتراضات از سال ۲۰۱۰ به این سو دانستند. در آن سال دولت و کارخانه‌های تولید پوشاک پس از ماه‌ها اعتراض کارگران، ناچار شدند با حداقل دستمزد ماهانه سه هزار تاکا (۳۸ دلار) موافقت کنند.

کارگران کارخانه‌های تولید پوشاک بنگلادش دستمزدی دریافت می‌کنند که در سطح جهانی بسیار پایین به شمار می‌رود و اغلب ۸۰ ساعت در هفته در کارخانه‌هایی کار می‌کنند که نسبت به آتش سوزی و حوادث دیگر بسیار آسیب‌پذیر هستند.

اعتراضات نسبت به دستمزد اندک، مزایا و شرایط کار متداول هستند اما از آوریل که یک مجتمع کارخانه ای فروریخت و بیش از هزار و ۱۰۰ نفر جانشان را از دست دادند، تشدید شده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش که نماینده ۴۵۰۰ کارخانه است، در تشریح درگیری‌های اخیر اظهار کرد: کارگران به کارخانه‌ها حمله کرده و دست کم دو کارخانه را به آتش کشیدند. صدها کارخانه ناچار به تعطیلی شدند.

بنگلادش دومین صادرکننده بزرگ پوشاک در جهان است و پوشاک منبع ۸۰ درصد از درآمد صادرات سالانه ۲۷ میلیارد دلاری این کشور است.

دولت این کشور در ژوئن هیاتی را مامور رسیدگی به دستمزدهای کارگران پوشاک کرده بود. اتحادیه‌ها خواستار حداقل حقوق ماهانه ۸۱۱۴ تاکا (صد دلار) شده اند اما صاحبان کارخانه‌ها این درخواست را رد و اعلام کرده اند که تنها می‌توانند دستمزدها را ۲۰ درصد افزایش داده و به ۳۶۰۰ تاکا برساننند.

اعتراضات گسترده کارگران پوشاک در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ درگیری‌های مرگباری را به دنبال داشت و طی آن ده‌ها کارگر کشته و صدها کارخانه تخریب شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×